Skyscraper City Forum banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 496 Posts

·
Eindhoven de gextuh
1,530 Posts
Discussion Starter · #1 ·
ik weet niet of het relevant is oid of er dan nog wat gaat veranderen in de vormgeving maar iig toch wou ik dit bericht plaatsen:).

Van Gool benoemd tot artistiek directeur
Trudo steekt 300 miljoen in Strijp S
Door PLEUN VAN STRALEN

Dinsdag 19 april 2005 - EINDHOVEN – Woningcorporatie Trudo gaat 300 miljoen euro investeren in de herontwikkeling van het hart van Strijp S. De culturele ontwikkeling van dit gebied komt in handen van MU-directeur Ton van Gool. Hij start 1 september als artistiek directeur van de ’driehoek’ bij Trudo.

Het bedrag trekt Trudo de komende tien jaar uit voor de aankoop, herontwikkeling en nieuwbouw van ruwweg eenderde van het voormalige Philipsterrein Strijp S, zo maakte directeur Th. Aussems van Trudo gisteren bekend bij de feestelijke ondertekening van een samenwerkingscontract tussen de woningcorporatie en projectontwikkelaar Volker Wessels. „We hebben nog nooit zo’n grote deal gesloten“, memoreert Aussems.

Zij gaan samen het betreffende, 170.000 vierkante meter tellende, gebied in het hart van Strijp S ontwikkelen. Daar staan onder meer de rijksmonumenten de Hoge Rug, het Veemgebouw en de kleinere gebouwen het Ketelhuis en de Machinekamer. In het gebied is verder ruimte voor de bouw van zes (woon)torens tussen de 35 en 90 meter hoog!!!

Aussems stelt dat de driehoek moet uitgroeien tot het ’bruisende, creatieve hart van Strijp S’. Vanaf de eerste verdieping wil hij in eerste instantie huur- en koopwoningen – lofts in de Hoge Rug – realiseren, maar de begane grond (’plint’) moet ruimte bieden aan de creatieve sector. „Daarmee willen we Strijp S cultureel en creatief op de kaart zetten“, aldus Aussems.

Voor deze culturele invulling heeft Trudo Ton van Gool aangetrokken. De voormalige programmeur en directeur van de Effenaar verlaat in het najaar de kunstinstelling MU in de Witte Dame en gaat de komende vijf jaar de ’identiteit van de driehoek bedenken’ en daar passende partijen bij zoeken. „Hij heeft de kennis en het netwerk dat daarvoor nodig is“, aldus Aussems. „Van de Effenaar of het Stroomhuis tot Van Abbe, en van Tokyo tot Los Angeles“, licht Van Gool toe. „Het uitgangspunt is innovatieve technologie en experimentele, onderzoekende kunst en cultuur. Dat kan heel breed zijn. Van een kunstinstelling tot horeca.“

De ontwikkeling van het gebied start in juli 2007. Dan komt het middelste gebouw van de Hoge Rug vrij. Een jaar later heeft Trudo de beschikking over het Veemgebouw en het tussenliggende gebouw van de Hoge Rug. Rond 2011 gaan de overige gebouwen over naar Trudo. De programmatische invulling moet dit jaar al helder zijn, aldus Aussems.

er zat ook nog een plaatje bij maar dat kan ik niet meer vinden;)

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
^ We wisten toch allang dat er in Strijp S torens tot 90 meter zouden komen :? Of lees ik nou niet goed...

·
Eindhoven de gextuh
1,530 Posts
Discussion Starter · #3 ·
nee dat was dus ook zon beetje mijn vraag, is dit nu nieuws of? is dit gewoon het oude concept. er kwam wel nieuw stuk over in de krant maar het leek me gewoon oud nieuws maar toch ff posten !:)

·
Rick Bakker
5,323 Posts
Hee, lijkt wel de Lange jan en lange Lies op het onderste plaatje!
Interresante skyline wordt het zo te zien.

·
Eindhoven de gextuh
1,530 Posts
Discussion Starter · #7 ·
zozo dat wordt echt een mooi clustertje zeg!! go eindhoven:) strijp laat van zich spreken

·
Registered
373 Posts
Zo dat ziet er intressant uit!! Ik heb me nog niet echt in dit project verdiept dus miss stel ik nu vragen die al tig keer aanbod gekomen zijn:
- Hoe zeker is dit project en zo ja wanneer gaat het in aanbouw?
- Is "Strijp" dicht bij het centrum en zo nee waar is het dan ongeveer in Eindhoven?

·
heanig an
4,554 Posts
Aanvullende afbeeldingen uit het projectenoverzicht-topic:

Strijp S

(foto's: Michel74)

Grootschalige herontwikkeling van het Philipscomplex Strijp S) tot een gebied voor ‘wonen, werken en recreatie’. De hoogste torens worden zo’n 95m.

site: www.strijps.nl

@Hoogholland
Strijp S ligt ten noordwesten van het PSV Stadion en dus ten noordwesten van het het centrum. Het gebied zelf is zo'n 750 m lang, de zuidoosthoek ligt ca 1,2 km vanaf het station

·
Illustrateur
13,124 Posts
voor die soort poort hebben ze eigenlijk twee varianten:
-soort lange lies achtige gebouwen
-een soort arch, met twee naar elkaar toe lopende stukken op de top.
ik weet nog steeds niet welke ze ervan willen bouwen?!

·
Registered
1,218 Posts
Hahaa! Nice! Die architectuur van dat laatste plaatje spreekt me zekers wel aan. Dergelijke torens zie ik graag verschijnen! Toch een goede vijfentwinig lagen en wat boven en onderop! :) Lekker hoor!

@Hoogholland: Ja dit masterplan wordt zeker uitgevoerd. Eerste (sloop)werkzaamheden beginnen in 2006.

@Magicks: They will start next year and the complete area will be finished around 2015.

·
Registered
758 Posts
Vak_O said:
Vooral vanaf Beukenlaan een erg leuke skyline!
Mooi project na de Admirant,WCW en Vestdijktoren! Hebben we in ieder geval weer iets om naar uit te kijken..(buiten Gagelbosch en Meerhoven dan). :moods:

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
Ja, het is zeker indrukwekkend de plannen voor Strijp S. Goed om te horen dat ze in 2006 al beginnen (met slopen). Ik hoop alleen dat de plannen niet afgezwakt worden in de loop der jaren, want dat zou eeuwig zonde zijn.

·
Registered
1,218 Posts
Wel grappig dat ze het in die brochure hebben over 'hoogtes tot - incidenteel - 100 meter', terwijl er al sowieso twee torens ingetekend zijn van respectievelijk 29 en 32 lagen, ofwel rond de 100 meter...

De vraag is alleen wanneer die torens zo'n beetje in aanbouw zullen gaan. Als er in 2006 gesloopt gaat worden, kan het goed pas 2008 of 2009 worden voordat al dat moois in aanbouw gaat. Vraag me ook af in hoeverre de bodemverontreiniging nog roet in het eten kan gooien, want dat zal ook niet te zuinig zijn.

Ben wel benieuwd hoe het er over een jaartje of 5 uit zal zien. Vraag me af hoeveel kranen er dan staan... :cheers:

1 - 20 of 496 Posts
Status
Not open for further replies.