Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 433 Posts

·
Registered
451 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Witam serdecznie w nowym wątku !

Interesuję się polskim budownictwem jednorodzinnym z okresu dwudziestolecia międzywojennego (nie jestem z zawodu historykiem sztuki) i chciałbym podzielić się na tym forum swoimi zbiorami zdjęć takich domów. Oprócz tego będę chciał podzielić się uwagami na temat niektórych rozwiązań konstrukcyjnych dachów tych domów a także typowej kompozycji elewacji. Przedstawiane budynki można będzie chyba zaliczyć do jednego ze stylów narodowych takich jak : dworkowy czy zakopiański. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi na temat zamieszczonych materiałów i zapraszam również posiadaczy podobnych zainteresowań do zamieszczania swoich zbiorów na tym wątku.

Tytułem wstępu do wątku - dwór w Dłużewie nad Świdrem. Powstał w latach 1901 - 1902 dla Stanisława Dłużewskiego i jego małżonki Anny z d. Werner według projektu Jana Heuricha młodszego. Jest on uważany przez historyków sztuki zajmujących się architekturą początku XX w. za pierwszą budowlę w stylu dworkowym. Powyższe dane pochodzą z książki pt. "Pałace i dwory w okolicach Warszawy" Tadeusza Stefana Jaroszewskiego i Waldemara Baraniewskiego, Warszawa, PWN 1992.

Przykład A (Mazowsze):

Zbudowany był w 1925 r. dla dyrektora miejscowej szkoły na planie prostokąta o wymiarach 14 x 9 m. Powierzchnia zabudowy wynosi ok. 126 m kw. Elewacje są gładkie, pozbawione detalu (za wyjątkiem podokienników). Ważnym elementem kompozycji budynku jest wystający z lica muru cokół wysokości ok. 50 cm z profilem w postaci wklęsłego ćwierćwałka.