Is er in Nederland dan zoveel "ruimte" beschikbaar om zomaar een soort van parallelle snelweg aan te leggen? En gaat daar niet ongelofelijk veel protest tegen komen?
Ja, Ik denk dat het dan ook een plannetje in de catagorie gebakken lucht is. Bovendien is in het verleden al vaker gebleken dat private investeerders niet echt veel brood zien in tol tunnels enzo. Ik zou er in elk geval mijn geld niet in investeren, tolwegen in Nederland, vlak naast een in principe prima wegennet.Is er in Nederland dan zoveel "ruimte" beschikbaar om zomaar een soort van parallelle snelweg aan te leggen? En gaat daar niet ongelofelijk veel protest tegen komen?
Tussen Woerden en Gouda is men hard bezig met de afronding van de nieuwe spitsstroken. De A12 tussen Zoetermeer en Gouda is inmiddels verbreed. Het laatste stuk A12, tussen Zoetermeer en Den Haag, staat volgend jaar op de planning.A12 verbreding tussen Den Haag en Gouda en tussen Utrecht en Arnhem
Het Franse systeem. Tolwegen naast de standaard snelwegen. Zo kan je zelf kiezen welke weg je neemt. Of je gaat voor de gratis weg, en je neemt de files op de koop toe. Of je neemt de tolweg. Dit kost geld, maar dan is het meestal wel rustiger. Al het verdiende geld wordt direct weer geïnvesteerd in deze wegen zodat ze er altijd puik bij liggen.Crowd sourcend zou ik hier de vraag willen opwerpen, wat zouden wij super vinden?
Daar gaat het ook niet om. De vraag was wat ik super zou vinden.^^ Zo'n systeem werkt alleen als op tolvrije wegen voortdurend files staan, anders betaald niemand de tol en heb je een onrendabele snelweg, geen bank die een PPS-constructie dan wil financieren.
En zo is het maar net. Wat we nu (eindelijk) op veel plaatsen in het snelwegennet zien gebeuren is een correctie richting de normale mobiliteitsvraag die onze economie en ruimtelijke ordening aan de infrastructuur stelt.Supersnelwegen zijn inhoudsloze verkiezingspraat. Onze snelwegen zijn al lang en breed 4 keer gefinancierd door de weggebruiker, en behoren gewoon aangepast worden op de mobiliteitsgeneratie van onze ruimtelijke ordening. Daar betalen we immers belastingen voor.