SkyscraperCity banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Registered
93 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hallo allemaal,

Na mijn vorige posts van de Cook islands en Nieuw Zeeland deel 1 leek het me weer leuk om nog een deel van onze wereldreis te plaatsen die wij van november 2009 tot mei 2010 hebben gemaakt. Ik heb me bij de eerste post al niet gehouden aan de chronologische volgorde en dat is nu weer niet het geval :) Aangezien ik toch niet alles kan laten zien wil ik het bij de leukste stukken laten, en na de vorige delen leek oud en nieuw in Sydney wel een leuk onderwerp dat je hier niet vaak tegenkomt. Wij zijn ongeveer 2 weken in Sydney geweest, en hier een klein overzicht van wat we allemaal hebben gezien.

Vanuit Melbourne hadden we de Greyhound bus genomen en met 2 tussenstops van een paar dagen kwamen we aan in Sydney. Het hostel bevond zich in Kings Cross en via de buurt woolloomooloo (prima naam!) kwamen we bij de botanic gardens en het opera house.

Als eerste gingen we uiteraard naar het Opera house.
1.

2. Vanaf de trap bij het Operahouse keek je richting het CBD

3. De botanic garden bevindt zich op een heuvel en je hebt overal doorkijkjes richting het centrum. Vrijwel elke stad in Australie heeft een botanic garden en deze zijn allemaal super onderhouden, mooi groen, grote grasvelden en allerlei faciliteiten.

4. Naar beneden lopend hou je prachtig uitzicht op het centrum

6. Aan de andere kant van het centrum heb je een nieuw ontwikkeld gebied, een soort docklands. Hier rijdt ook een monorail, wat een beetje vreemd was omdat hij maar één richting op ging. Hier bevonden zich grote toeristische attracties en een groot winkelcentrum, maar wij vonden het qua buurt niet heel interessant.

7. Zicht vanuit het winkelcentrum richting het CBD. Paddys market in chinatown (klein stalletjes met toeristische onzin) vonden wij eigenlijk leuker om wat rond te lopen, maar hier heb ik helaas geen foto van.

8. Het oudste gedeelte van Sydney is the Rocks, veel cafeetjes en wat meer laagbouw.

9. De hoofdreden waarvoor we naar Sydney kwamen en waar we de rest van onze reis zo’n beetje op hebben afgestemd. Wij zaten in rode stuk rechtsboven )Mrs Macquaries Point', met uitzicht op het operahouse en de Harbour bridge. Straks meer fotos van de dag zelf.

10. Luchtreclame voor `Bondi Beach New Years Eve´ zag er heel gaaf uit, Bondi beach is denk ik wel het bekendste strand van Sydney.

11. Aangezien we er toch 2 weken waren, zijn we onder andere naar een museum eng naar een potje voetbal geweest. We waren er helaas niet in het rugby seizoen, waardoor het de pot Sydney FC – Adelaide United werd.

12.Het weer was helaas niet top, maar die keer dat het mooi was gingen we gelijk met de boot naar Manly Beach, een ander populair strand in Sydney. De boten vertrekken van hartje centrum naar allerlei lcoaties in de baai en je hebt prachtige uitzichten op de stad.

13. de Harbour bridge, de zwarte puntjes zijn groepjes mensen, je kon de brug beklimmen maar dit hebben wij niet gedaan.

14. De uitzichten vanaf de boot bleven prachtig

15. Manly beach was ook behoorlijk druk, nadat je een winkelstraat doorloopt kom je op dit strand uit. Net als in veel plaatsen in Australie waren de faciliteiten ook weer prima, overal douches, omkleedruimtes, toiletten en picknicktafels.

16. De hekken bij de ingang voor NYE stonden een week van te voren al klaar. Zoals je op het bord kan lezen was niet veel toegestaan, maar de controle was minder strikt dan we van te voren hadden gedacht.

17. Op 31 december hadden we om 7 uur smorgens afgesproken met een groep van 10 andere Nederlanders. Het leek vroeg, maar we er was al een flinke rij. De ingang van de vorige foto was nog een stuk verder achter de witte tent, terwijl het pas om 10 uur open ging en wij er om half 8 waren.

18. Na de controle was het gehele gebied opgedeeld in verschillende stukken zodat er een maximum aantal mensen per m2 was. Gelukkig waren op tijd en hadden we een plek achter deze groep Aziaten. Staand kon je gelukkig over het witte doek kijken :banana: De beste man met de rode pet was er in ieder geval vroeg genoeg bij met zn statief, ik denk dat het half 11 was.

19 Iets later op de middag, kijkend naar links vanaf onze plek. Hier hadden we een mooi zicht op het CBD, waar ook vuurwerk vanaf bleek te komen!

20. Vanaf de trap net na de controle van het afgezette gebied. Alleen met een bootje had je een nog betere plek leek het :) Het lijkt nu ook heel rustig, maar achter me zat het bomvol en stonden alle eet- en drinkkraampjes.

21. Met zoveel mensen op een klein gebied deden ze (terecht) niet misselijk over veiligheid, het linkergedeelte was dan ook vrij gelaten voor ambulances etc en de mannen in de rood/groene shirts zorgden ervoor het voetpad vrij bleef, je mocht niet tegen de hekken staan, wat ook wel prettig was.

22. Om 9 uur was er een soort kindervuurwerk, wat al behoorlijk indrukwekkend was. Om 12 uur barstte het helemaal los, het vuurwerk was prachtig, indrukwekkend en kwam van alle kanten, van de daken van gebouwen, van de brug, van verderop in de baai. Helaas hadden we geen toptoestel, fotos van het vuurwerk zelf hebben we niet genomen. In tegenstelling tot onze Aziatische vrienden besloten we zelf te kijken in plaats van alleen maar zelf fotos te maken :) we hadden zo;n beetje dit uitzicht toen we keken, geeft een beetje een beeld.

23. Op 2 januari gingen we verder langs de oostkust richting het noorden, dus we sluiten ook weer af met een fotootje van het Opera House!

Dit was NYE in Sydney, ik hoop dat jullie het een beetje boeiende serie vonden. Ik ben er wel achtergekomen dat ik erg weinig foto’s van het straatbeeld heb van Sydney, wat ikzelf altijd juist wel leuk vind om te zien in verslagen. Desondanks geeft het denk ik een aardig beeld van de tad en oudejaarsdag in Sydney!

PS. WIlbert, jouw serie over Tokyo zit er aan te komen zeker? :banana:

·
Registered
271 Posts
mooie fotos.
Australie trekt mij niet zoveel omdat er weinig mooie oude wijken in de steden zijn. misschien heb ik dit alleen wel fout gedacht.
heb je nog meer fotos van het oude centrum?

·
Moderator
53,103 Posts
Australische steden hebben vaak een pré wat setting betreft, denk aan Sydney aan de "fjorden", of Brisbane, Perth of Melbourne aan zee en een grote rivier, soms in heuvelachtig gebied.

Rijtjeshuizen heb je bijna niet in Australië, het zijn of condo's, wat historische panden en vooral vrijstaande woningen. De infrastructuur is echter niet zo up-to-date als in Europese of Amerikaanse steden. De steden groeien veel sneller dan de ontwikkelingen in de infrastructuur. Melbourne heeft de beste infra denk ik, Sydney duidelijk minder.

·
Registered
1,096 Posts
Australische steden hebben vaak een pré wat setting betreft, denk aan Sydney aan de "fjorden", of Brisbane, Perth of Melbourne aan zee en een grote rivier, soms in heuvelachtig gebied.

Rijtjeshuizen heb je bijna niet in Australië, het zijn of condo's, wat historische panden en vooral vrijstaande woningen. De infrastructuur is echter niet zo up-to-date als in Europese of Amerikaanse steden. De steden groeien veel sneller dan de ontwikkelingen in de infrastructuur. Melbourne heeft de beste infra denk ik, Sydney duidelijk minder.
Paar sidenotes, Melbourne heeft geen grote rivier, Perth ook niet, voordeel is wel dat de Swan daar aan de monding erg breed is. Daarnaast woont in Sydney wel degelijk een groot aantal mensen in rijwoningen, de zogenaamde terraced houses. Die zijn vaak een stuk duurder dan de vrijstaande woningen in de nieuwere buitenwijken. Wijken als Woolloomooloo, Newtown, Broadway, Bondi junction zijn dan ook erg fijne wijken waar op straat tenminste ook wat te beleven valt. :)

Mooie foto's! Geen foto's van het grote vuurwerk zelf gemaakt?

·
Registered
623 Posts
Prachtige stad, wil het echt graag een keer bezoeken!
Mooie wereldreis trouwens, heb nog niet naar je andere foto's gekeken,dus dat moet ik dan snel even doen! Heb je echt alleen maar gereisd? Zal wel wat kosten dan ;)

·
Registered
93 Posts
Discussion Starter · #8 ·
bedankt voor de reacties!

wat betreft fotos van het vuurwerk: deze heb ik wel gemaakt maar aangezien ik een standaard cameraatje heb zijn ze vrijwel allemaal mislukt. Na 3x proberen vonden we het wel mooi geweest en hebben we alleen nog een kort filmpje gemaakt en voor de rest gekeken :) Ik heb ook niet meer fotos van The Rocks helaas..

wat betreft infrastructuur kan ik er zelf weinig over zeggen, wij waren afhankelijk van het openbaar vervoer in Australie. wat betreft OV moet ik wel zeggen dat Melbourne veel beter beviel dan Sydney. Een heel fijnmazig netwerk in het CBD van trams die ook nog eens goedkoop was. Sydney heeft dan een metronetwerk, maar zeker niet fijnmazig en per rit relatief duur in vergelijking met Melbourne.

@Flyingdutchman, ja we (mn vriendin en ik) hebben niet gewerkt tijdens het reizen, uiteraard wel van te voren flink moeten sparen (en een beetje lenen bij de IB groep) :) We hebben in Australie veel mensen gesproken die wel opzoek waren naar werk, maar dat viel vaak nog erg tegen en waren we blij met de keuze om thuis wat meer te werken. Qua totale kosten was het vliegticket relatief "goedkoop", ik geloof dat we voor 1.700,- pp een Around the world ticket hadden. Overnachten was denk ik de grootste kostenpost.

·
Registered
7,793 Posts
Leuke serie! Ik zit over twee weekjes weer in Sydney. Krijg er erg zin in na het zien van deze foto's!

Rijtjeshuizen heb je bijna niet in Australië, het zijn of condo's, wat historische panden en vooral vrijstaande woningen.
In Sydney staan in de oude buurten (bijv. Paddington) voornamelijk Victoriaanse rijtjeshuizen. En in Melbourne ook. In de burbs is het inderdaad een ander verhaal.

1 - 10 of 10 Posts