SkyscraperCity Forum banner

Syrië 1: Damascus

5207 Views 22 Replies 19 Participants Last post by  SASH
Update 10/05: nieuwe plaatjes in post 19.

Afgelopen paasvakantie bezochten we met ons gezinnetje Syrië en dat bleek een culturele en menselijke topper!
De bakermat van onze beschaving, een warme bevolking en een koud regime.

Ik begin bij de hoofdstad Damascus, met ruim 6 miljoen inwoners de grootste stad van het land en één van de oudste permanent bewoonde steden ter wereld, zoniet dé oudste. De naam wordt reeds vernoemd in geschriften uit 2.500 v.Chr maar de stad is veel ouder, zo'n 6000 jaar oud.

1. Nieuwe stad:

Ik begin echter niet in de oude stad, maar neem jullie eerst mee naar de gigantische 'moderne' stad. Een amalgaam van asfalt, beton en blik. Groen is er nauwelijks, auto's zijn er in overvloed. Bij gebrek aan écht openbaar vervoer -op enkele schaarse bussen en de service-taxi's na- wordt het straatbeeld bepaald door de gele taxi's, meestal Saba's van Iraanse makelij.

De beelden kan ik jullie tonen, het onophoudelijk getoeter en de indringende benzinedampen zul je er zelf moeten bijverzinnen.

1. Sharia 29 mai, Rechts de Nationale Bank met één van de duizenden Assad-foto's.
In de verte kruipt de stad de helling van de heilige Quassioun-berg op.

2.

3. Het nieuwe Four Seasons Hotel... smaken verschillen.

4. Damascus Tower. Zoek de airco...

5.

6. Ome Agent is alomtegenwoordig.
Heus niet om het verkeer te regelen zoals uit deze foto zou kunnen blijken...

7.

8.

9.

10. Een Ottomaans pareltje tussen het beton.

11.

12. Moskee in aanbouw

13.

14.

15. Vlaggetjes ter ere van een of andere Shi'ietische feestdag.
Bemerk ook de drukke voetgangersbrug op de achtergrond.

16. De vlaggetjes brengen toch wat kleur.

17. Aan het eind van de Sh. Said Al Jabri vind je het voormalige Hijaz Station waar de treinen uit Istanboel aankwamen.
Eén of andere corrupte knul heeft het verpatst aan een projectontwikkelaar die er een winkelscentrum wil onderbrengen. De sporen zijn reeds uitgebroken.

18. Links de citadel en de muren van de oude stad.

19. Een viaduct meer of minder...

20.

21.

22.

23.

24.

25. Oversteken is een levensgevaarlijke kunst. Waar het echt onmogelijk werd, zijn loopbruggen gebouwd.

26.

27. Een stukje opengelegde riool. De Barada-rivier die in een ver verleden de oase bevloeide.

28.

29. President Assad jr. is watching you!

Blijft U vooral kijken! Er volgen nog meer plaatjes in deze thread... :)
1 - 20 of 23 Posts
Ik blijf zeker kijken, erg mooie serie!
Hele mooi serie! Ik blijf zeker weten kijken ;) kan niet wachten!
Geweldig om hier foto's van te zien, ik kijk uit naar de rest!

Erg mooi, bedankt! :eek:kay:
Mooie sfeerbeelden, wacht met spanning op de rest van de foto's! De Peugeot 504 rulez. Geen problemen gehad bij het maken van foto's op straat? Favo's: #7, 14 en 21.
Tot zover bedankt voor de aardige reacties.
De oude stad, de fantastische Umayyaden Moskee en de panorama's volgen weldra, maar dan moet dit forum wel eventjes langer on-line blijven ;)

Geen problemen gehad bij het maken van foto's op straat?
Nee hoor, meestal niet. Vooral in Damascus en Aleppo maken ze daar geen problemen over. Alleen de zwart gesluierde vrouwen kunnen wel eens afkeurend kijken. Maar die kijken sowieso nooit vrolijk. En in feite mag je hen niet eens bekijken, laat staan fotograferen.

In de volgende series komen trouwens nog meer straatscènes voor, maar van een heel ander kaliber en een pak intenser. In de oude stad zijn ze meer gewend aan fotograferende toeristen, terwijl je ze in de nieuwe stad ziet denken "Waarom neemt die gekke Europeaan in godsnaam foto's van het verkeer, de straat en die kantoortoren, hebben ze die daarginds dan zelf niet?"
  • Like
Reactions: bobdebouwer
Wat een cultuurschok is dat, of niet? Leuke fotoreeks!
Wauw, leuke serie! Ik kijk uit naar de rest.
Echt heerlijk dit, zeer interessante fotoserie! Geeft zeer goed de 'sfeer' weer in dat soort midden-oosten steden! Een mix van oud en nieuw, vaak heeel druk en geluidsoverlast dat begrip kennen ze in die hoek niet hoor.
Bij diverse foto's krijg ik qua drukte en wirwar van straten en gebouwen een beetje Cairo gevoel.
Op naar alle andere mooie foto's! Misschien wel even een aparte thread voor maken ? :)
Erg stoer dat je hier met een gezin naar toe gaat. Is eens een keer wat anders dan Salou. Interessante serie van weer een bizarre stad in het Midden-Ost'n. Mooi! Ben benieuwd naar de rest. :)
Ja wel gaaf inderdaad en avontuurlijk!

Bedankt voor de mooie foto's:)
Totaal onbekende stad voor mij. Erg interessant om hier foto's van te zien. Lijkt me geen onaardige bestemming.
Erg mooie serie! Leuk om eens wat van de grote steden in het middenooste te zien!
Ik sluit me bij bovenstaande aan! :)
Met je gezinnetje naar Damascus? Was de Roompot in Zeeland vol? :)

Interessante serie, foto 14, 16 en 29 vind ik het best.
Bedankt allemaal.
Wat een cultuurschok is dat, of niet?
Niet echt, we bezochten in het verleden al enkele arabische en Noord-Afrikaanse moslimlanden, dus dat went wel.
De cultuurschok is volgens mij ook een stuk minder dan pakweg India of Mali.
De grootste schok was wat mijn betreft het ongelooflijk totalitair regime daar. Ik wist zelf niet dat het zo erg was. Syrië is gewoon een politietsaat, een dictatuur...

Bij diverse foto's krijg ik qua drukte en wirwar van straten en gebouwen een beetje Cairo gevoel.
Op naar alle andere mooie foto's! Misschien wel even een aparte thread voor maken ?
Caïro schijnt toch een stuk chaotischer te zijn, en is ook heel wat groter. Het is en blijft Noord-Afrika.
De foto's van het 'mytische' Oude Damascus zullen nog even op zich laten wachten.
Het ontbreekt me de laatste dagen compleet aan vrije tijd. Ik open inderdaad wel beter een aparte thread.
Ik post hieronder nog enkele overzichtsplaatjes vanaf het balkon van ons flatje.

Met je gezinnetje naar Damascus? Was de Roompot in Zeeland vol?
:lol:
Nee hoor, maar de Efteling en Plopsaland hadden we al gezien... ;)

Wij zeulen onze kleuter nu al 5 jaar overal met rugzak en openbaar vervoer mee en dat lukt opperbest. Van Scandinavië tot Marokko en van Lissabon tot Gdansk. Lijkt ie fantastisch te vinden
Syrië leek ons ook wel eens wat voor hem, zo vlak voor zijn zesde verjaardag..
Leuke foto's, orginele bestemming ook! Ik ben benieuwd naar meer foto's.
Dit zou mij ook meer trekken dan Plopsaland hoor. :D
Dat Syrie een dictatuur is is voor mij niet nieuw.
Hoewel de stad er op veel foto's afschuwelijk uitziet zijn er ook mooie delen zoals foto 27. :)
In Damascus huurden wij een flatje op de hoogste etage van een krammikkig flatgebouw aan de rand van het centrum.
Vrij rudimentair maar met een reusachtig dakterras in L-vorm, waardoor we een schitterend panoramisch uitzicht hadden over de stad.
Damascus lag letterlijk aan onze voeten.

Enkele plaatjes vanaf het balkon.

1. 'Onze' straat. Aan de einder zie je de oude stad.

2. Enkele van de miljoen schotelantennes.

3. In het midden, iets naar rechts, zie je op een heuvel het presidentieel paleis.
In de buurt errond stikt het gewoon van de geheime politie.
De besneeuwde toppen zijn een deel van het Anti-Libanongebergte.

4.

5.

6. De heilige Quasiounberg. Daar zou de Kaïn zijn broer Abel hebben vermoord, alzo de eerste moord der mensheid veroorzakend...Foei!
Nu is het vooral een pleisterplaats waar duizenden Damasceners in bij de vele openluchtrestaurantjes verkoeling gaan zoeken.
Het uitzicht op de stad is subliem (zie verder)

7. Zoom op de schitterende, historische Umayyaden-moskee. Later meer daarover.

8. Meer van hetzelfde bij nacht.

9. Kruispuntje. Onophoudelijk getoeter tot ongeveer 00.30 uur. Alles went...

10.

11. Een huwelijk op een lagere verdieping, compleet met limousine en fanfare.

12. En nog enkele beelden vanaf de Quasiounberg. Zou een fantastisch pano kunnen opleveren...

13.

14.

15.

16. De Umayyaden-moskee en de oude stad liggen centraal op deze zwart-wit-prent.

17. Voor de liefhebbers van uitgestrekte steden post ik hier nog een beverig filmpje, genomen met mijn fototoestel.

En zo loopt de stad nog een eindje verder achter de berg. Maar de kwaliteit is sowieso erbarmelijk...
Wederom erg mooie foto's! Lekker druk en hectisch is die stad! :)
1 - 20 of 23 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.