Skyscraper City Forum banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Moderator
53,401 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ten zuidwesten van het Ruhrgebiet liggen 3 grote open mijnen, de zogenaamde Tagebau; Garzweiler, net onder Mönchengladbach, Hambach, ten westen van Köln, en Inden, niet ver ten oosten van Aachen.

Ik ben naar Inden gereden, en daar wat lokale weggetjes gepakt, in de hoop wat dichtbij één van de mijnen te kunnen komen. En dat is gelukt.
Hier de foto's.

1. één van de enorme machines die de kolen uit de mijn scheppen. Dit beest staat in denk bijna een kilometer bij mij vandaan, en is makkelijk 300 meter lang.

2. Nog 2 van deze giganten, deze staan op enkele kilometers afstand. Tagebau Inden brengt jaarlijk 23 miljoen ton kolen op.

3. Een niet-ingezoomde overzichtsfoto.

4. De overkant van de mijn is makkelijk een kilometer of 8 verderop.

5. Close-up van de dichtstbijzijnde machine. De mijn oogt ruim 100 meter diep, maar dat is moeilijk te schatten.

6. Er stonden een stuk of 5 van deze giganten in de mijn. Deze is makkelijk anderhalve kilometer verderop.

7. Hier is goed te zien hoe de grond in lagen wordt afgegraven. In het midden rechts zie je een nietige full-sized graafmachine. Dit zijn bouwwerkzaamheden op groot formaat.

·
Illustrateur
13,117 Posts
Landschapvernietigend, maar niet minder indrukwekkend. Soort Grand Canyon. ;)

Er zullen hier en daar ook vast puinbergen liggen, want die grond moet ergens heen.

·
Moderator
53,401 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Als deze mijnen "op" zijn, dan worden ze volgegooid met water, om zo een immens meer te creeeren. Dat zie je vaak in de Lausitz, Oost Duitsland, waar tientallen van dit soort meren zijn, of ze zijn nog "in flutung", want met een beekje duurt het wel een tijd voordat deze immense gaten vol zijn.

·
Rick Bakker
5,322 Posts
Interessant, bizar ook is dat complete dorpen worden gesloopt zonder veel weerstand. Ze krijgen vast bakken met geld ter compensatie.

·
Registered
142 Posts
Ik heb die machine eens op discovery channel gezien, hij moest 3 of 4 kilometer verderop rijden, hij was er met 2 meter per uur in een paar dagen :nuts:

·
Moderator
53,401 Posts
Discussion Starter · #7 ·
De grootste graafwielbagger ter wereld is de Bagger 288 (en de gelijke Bagger 289) van RWE Rheinbraun. Deze is 240 meter lang, 96 meter hoog en kan 240.000 m3 bruinkool per dag afgraven. Deze is gebouwd in 1979 en stond tot 2001 stond deze in dagbouwmijn Hambach, toen is deze (op eigen kracht) verplaatst naar dagbouwmijn Garzweiler. Bagger 288 is daarmee het grootste voertuig ter wereld.
ongeloofelijke cijfers zijn dit.

·
-
3,632 Posts
Erg interessant, hier ga ik binnenkort ook maar eens een kijkje nemen.

·
Moderator
53,401 Posts
Discussion Starter · #9 ·
^^
Probeer dan Hambach, bij Düren. Dat is de allergrootste, nog 4 keer zo groot als deze die ik bezocht heb, en maarliefst 400 meter diep. Hier staat ook de grootste bagger ter wereld (96m hoog, 240m lang).

Ik weet niet of het daar makkelijk is dicht bij te komen, bij Inden kon ik maar één goede plek vinden.

·
-
3,632 Posts
Bedankt voor de tip!

·
fastshooter
1,118 Posts
Er zullen hier en daar ook vast puinbergen liggen, want die grond moet ergens heen.
Dichtbij Jülich ligt de Sophienhöhe, een kunstmatige berg van - ik dacht - zo'n 200 meter hoog in een verder heel vlak gebied. 's Winters ligt er wel eens sneeuw op de berg, terwijl in het "laagland" niks ligt. Verder groeien er plantesoorten op de berg die in het laagland niet voorkomen.

Ten oosten van de Höhe gaat de dagbouw verder, in het gebied Hambach.
Hier is een link: http://www.sophienhoehe.de/
Beneden zijn nog wat links, als je op Wanderkarte klikt, krijg je een indruk van het gebied, dat tussen de autowegen Aken-Düsseldorf en Aken-Keulen in ligt.

Ik heb zelf ook een wandelkaart van de heuvel en ben er wel eens wezen wandelen. Vanuit Heerlen is het zo'n drie kwartier met de auto.

1 - 18 of 18 Posts