SkyscraperCity banner

?

1 - 9 of 9 Posts

·
Uut Stad
1,229 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Naam: Tasmantoren
Plaats: stad Groningen, Oostersluis (kruising Van Starkenborgkanaal en Eemskanaal).
Hoogte: circa 75 meter
Oplevering: zomer/najaar 2010
Thread: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=797610
Website: http://www.tasmantoren.nl/

Foto's:

Tijdens de bouw:

Tasmantoren by markskiekjes, on Flickr

Met wat minder perspectiefvervorming ;-)

Uitzicht:

Interieur Tasmantoren by markskiekjes, on Flickr

Achterkant door RailwayStick:

Zijkant door GoldenFingers:

Omgeving door GoldenFingers:

Omgeving door Peterdn:

Meer foto's van GoldenFingers: http://www.brugborg.nl/tijdslijntasmantoren.html

·
Uut Stad
1,229 Posts
Discussion Starter · #2 ·
In potentie een prachtig plan op een erg bijzondere locatie. Helaas vind ik het eindbeeld erg teleurstellend. Mijn uiteindelijke cijfer: 6.

Vorm: totaal 5,5. Per onderdeel: 8 (gevelzijde Oostersluis), 4 (zijde Delfzijl (onbegrijpelijke setback aan bovenzijde. Ook erg jammer dat de twee 'poten' aan elkaar groeien; hierdoor is het geen 'arc' maar een groot zwart monoliet)), 5 (zijde Oosterhogebrug (een lomp blok in de omgeving)), 5 (zijde Woonschepenhaven).
Gevels: totaal 5,75. Per onderdeel: 8 (zijde Oostersluis), 4 (zijde Delfzijl (vreselijk monotoon en in het geheel te duidelijk een 'achterkant')), 6 (zijde Oosterhogebrug), 5 (zijde Woonschepenhaven).
Interieur: 6,5 (eenvoudig, te grote (en donkere) hal, geen buitenruimte, erg snel warm).
Duurzaamheid: 5 (er zijn nu al kalk- en watersporen op de zwarte platen te zien. Dit zal zeer waarschijnlijk niet mooi verouderen).
Architectonisch detail: 7. Opbouw op het dak had van mij weggewerkt mogen worden of op een dergelijke manier aangezet mogen worden dat het industriële karakter naar voren komt.

·
AstroNout
5,096 Posts
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo'n mooie toren. Ik hou niet zo van dergelijke vormen/poorten. De kleur en de hoeveelheid glas zijn pluspunten. Ik hou het op een 6.5

·
Registered
4,042 Posts
De gevel vanaf het water vind ik het beste, en dat is zowat het enige positieve punt dat ik hierbij kan bedenken. Voor de rest komt dit gebouw op me over als een verlengstuk van het nabijgelegen industriegebied. Alleen wordt in deze silo geen suiker opgeslagen maar mensen. Wat lijkt me dit een nare plek om naartoe te keren als je 's avonds weer terugkomt van je werk in de stad.

·
Derp?
2,192 Posts
Van de voorkant erg mooi, van de zijkant matig, van de achterkant erg lelijk. Als gebouw maakt het zeker indruk, en ook de vorm kan me wel bekoren (los van de locatie zelf past het wel goed op die plaats), maar door de goedkope afwerking van met name de achterkant en de nu al verkleurende gevelplaten overheerst een hoog "het had zo mooi kunnen zijn"-gevoel...

Daarom een 7/10 (incl. half puntje regionaal chauvinisme-bonus :D)

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Een 9 voor de kant aan de waterzijde, de vorm en de hoogte. Helaas zijn de achterkant en de locatie van de toren behoorlijke tegenvallers, maar al met al toch een 8.

Het gebied rondom de toren gaat gelukkig de komende tijd al wat vernieuwd worden, aan de andere kant van de weg komt onder andere een senioren complex van zo'n 45m:

1 - 9 of 9 Posts