SkyscraperCity banner

1 - 20 of 56 Posts

·
Registered
1,013 Posts
Discussion Starter · #2 · (Edited)
Ik zal er ook maar dadelijk enkele beelden aan toevoegen; om de intresse wat op te wekken!

Dit is project6 (de Arcadia) en het enige dat een beetje de hoogte in gaat. Nu dit is ook alweer van het bureau Jaspers/Eyers!

En das't gebied waarover 't gaat... Ben nt van A'werpen dus heb geen idee waar't ligt?!

Is dat in de buurt van het toekomstige MAS?!

·
nikolaidis
170 Posts
Ik maakte me even zorgen over mijn kennis over mijn eigen stad, maar je zit in de verkeerde stad, in de verkeerde provincie en op het verkeerde subforum ! Dit is een project in Temse. ( geen erg hoor :) )

·
Registered
1,013 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Nou das pijnlijk ;) !!Och we laten het gewoon hier staan, dan gebeurt er nog eens wat op het Antwerpen subforum

·
Registered
628 Posts
Dit project ligt in Temse, naast de schelde. Op de plaats waar vroeger de boelwerf zich bevond (nu is hier enkel nog een industriële torenkraan van bewaard gebleven).

wel een aardig project voor Temse!

edit: nikolaidis was me even voor

·
Registered
5,174 Posts
STAND VAN ZAKEN
datum: 02/08/2006

FASE 1
De Residenties Methania, Quitauna en Ortelius (P1) worden één voor één opgeleverd en de eerste bewoners hebben er reeds hun intrek genomen. Aan de overkant - op de hoek van de Philippe Saveryslaan en het Frans Boelplein – is de afwerking van Residentie Corteline (P2) volop in uitvoering terwijl de ruwbouwwerken van Residentie Ontario (P5) wat verderop in dezelfde straat bijna uitgevoerd zijn.
Het administratieve centrum, gelegen aan het nieuwe Frans Boelplein, werd eind juni feestelijk geopend en is sindsdien de nieuwe thuisbasis voor de administratieve diensten en de politie van de gemeente Temse.

FASE 2
Op 1 augustus 2006 wordt met de bouw van Residentie Arcadia (P6) gestart die op zijn beurt snel zal gevolgd worden door de uitvoering van Residentie Alcedo (P7), beide projecten naar een ontwerp van Architectenbureau M. & J.-M. Jaspers – J. Eyers & Partners. Deze gebouwen flankeren het nieuwe Georges Van Dammeplein dat in het verlengde komt te liggen van het nieuwe park enerzijds en de nieuwe jachthaven anderzijds.
Het gelijkvloers van beide residenties wordt ingevuld met kleinhandel, horeca en een supermarkt. De horeca met royale terrassen, gepland op de hoek van beide gebouwen, grenzen aan het nieuwe plein en het jaagpad en genieten zo maximaal van de unieke ligging aan de Schelde, de nieuwe jachthaven en het weidse zicht op de omgeving. Samen bevatten de Residenties Arcadia en Alcedo in totaal 9 handelsruimtes, 84 appartementen en 7 penthouses met 1, 2 of 3 slaapkamers en grote zuidgerichte terrassen met zicht op de Schelde.

Op de hoek van de Philippe Saveryslaan en de Paswerkerslaan, aan het park, recht tegenover Residentie Alcedo (P7) zal Residentie Amurgo (P8) gerealiseerd worden; een project in tweede lijn naar een ontwerp van Architectenbureau Ferre Verbaenen met 20 appartementen en 4 penthouses met 2 of 3 slaapkamers en 2 handelsruimtes. Bovendien beschikken de gelijkvloerse appartementen over een privatieve voor- en achtertuin.
Alles samen brengt dit na voltooiing het totale aantal appartementen op 224 stuks.

DIJK
Sinds de aanleg van het wandel- en fietspad op de nieuwe dijk langs de Schelde is het centrum van Temse weer verbonden met de verderop gelegen, prachtig stukje natuur en sluit op die manier naadloos aan op het uitgebreide netwerk van wandel- en fietspaden in de ruime omgeving.
Medio augustus 2006 wordt gestart met de realisatie van de nieuwe jachthaven ter hoogte van het toekomstige en nieuwe Georges Van Dammeplein zodat de realisatie in februari 2007 een feit is.

VERKOOP
In de luxueuze Residenties Methania, Quitauna en Ortelius (P1) is er nog slechts één gelijkvloers appartement en één ruimte voor vrij beroep te koop. In de Residentie Corteline (P2) zijn alle appartementen verkocht en rest enkel nog één handelszaak op het gelijkvloers die grenst aan het nieuwe Frans Boelplein terwijl in Residentie Ontario (P5) alle appartementen en handelsruimtes verkocht zijn.
Wat betreft de projecten in tweede fase zijn nog appartementen met zicht op “den Esch”, een prachtig stukje natuur met vijver, beschikbaar in de Residenties Navex en Rhenus (P3), terwijl er nog slechts enkele overblijven in Residentie Arcadia (P6). Eind juli werd gestart met de verkoop van Residentie Amurgo (P8) en in de loop van de maand augustus wordt het startschot gegeven voor de verkoop van Residentie Alcedo (P7).​

·
Bike It!
22,245 Posts
Passeer daar wel eens op weg naar vrienden in Bornem. Vanaf de andere oever heb je een mooi uitzicht op het toch wel mooie project.

·
Moderator
19,842 Posts
update : 13 maart 2009

Achter de toch wel mooie en vooral grote appartementsgebouwen ligt een "gewone" verkavelingswijk

Het grootste deel van het gebied is dus een kmo-zone, waar ik geen foto's van hoef te trekken...

nog een panorama om af te sluiten:

·
Moderator
19,842 Posts
deredactie.be

Na succes Boelwerf opwaardering Wilfordkaai en centrum

Temse/Erwin De Meirleir

zo 15/04/2012 - 23:57
Temse heeft de voorbije legislatuur een gedaantewisseling ondergaan. De voormalige Boelwerf werd succesvol omgevormd tot een woon- en bedrijvenpark. De luxueuze wijk staat wel in schril contrast met het historische centrum. De gemeente wil daarom de komende jaren werk maken van een opwaardering van enkele centrumstraten en de Wilfordkaai in een nieuw kleedje steken. Intussen is de eindspurt ingezet om de kaap van 30.000 te overschrijden.

Temse is vooral bekend om de Temsebrug, met 374 meter de langste brug van België, en het voormalige scheepsbouwbedrijf Boelwerf. De twee landmarks van de Scheldegemeente zijn de voorbije legislatuur drastisch van uitzicht veranderd. De Temsebrug kreeg er twee jaar geleden een zusje bij dat het fileleed op de N16 aanzienlijk verminderde.

Aan de geschiedenis van de Boelwerf herinnert enkel nog een grote kraan die de skyline van Temse domineert. In de plaats van de scheepswerf kwam De Zaat, een prestigieus woon- en bedrijvenpark. De reconversie is nog altijd aan de gang en er komen binnenkort nog een aantal luxueuze flats bij met uitzicht op de Schelde.

Het is vooral dankzij De Zaat dat Temse de meest explosieve bevolkingsaangroei in het Waasland heeft. Temse heeft momenteel 28.961 inwoners. Tien jaar geleden stond de teller nog op 25.784. Het aantal inwoners is de laatste tien jaar dus toegenomen met meer dan 11 procent. Er zijn bovendien nog enkele grote verkavelingen op til zodat de kaap van 30.000 inwoners snel overschreden zal worden.

Voor Groen is het echter voldoende geweest. De partij maakt er een strijdpunt van dat er geen nieuwe verkavelingen meer komen. Kartelpartner SP.A wil dan weer een betere bescherming van het huidig bouwkundig erfgoed. De sloop van enkele historische panden leidde in de Scheldegemeente tot verhitte discussies.

En nu het centrum

Burgemeester Luc de Ryck (CD&V) zwaait sinds 1993 de plak in Temse. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen verstevigde hij zijn positie met 3567 voorkeurstemmen, meteen het hoogste cijfer dat ooit in Temse werd behaald. Hij beseft wel dat er nog heel wat werk aan de winkel is in zijn gemeente.

De grootste uitdaging wordt de opwaardering van enkele centrumstraten. Vooral de handelskern moet volgens Unizo prioritair worden aangepakt. De middenstand heeft het moeilijk sinds de komst van het nabijgelegen Waasland Shopping Center.

Bovendien komt er een nieuw winkelcentrum van zo’n 7.000 vierkante meter op de terreinen van het voormalige textielbedrijf Wittock-Van Landeghem aan de Gasthuisstraat. Om leegstand in het centrum te vermijden, verbindt de projectontwikkelaar er zich wel toe om geen kandidaten te ronselen bij de huidige handelszaken van Temse.

Een andere uitdaging wordt de heraanleg van de Wilfordkaai. Met de verhuis van Belgomine en de grote zandbergen wil de gemeente een meer aantrekkelijk plein maken voor de kaaimuur. Dit zal ook het toerisme een boost geven. Sinds de aanleg van de nieuwe steiger kwamen er in Temse al een half miljoen boottoeristen langs.

Koken kost echter geld en Open VLD, de huidige bestuurspartner van CD&V, maakt van de belastingen een prioriteit. "Meer bereiken met minder geld" is de slogan waarmee de partij naar de kiezer trekt.

Kristof Pieters​

·
Registered
939 Posts
Zo goed als alle projecten op de Boelwerf zijn afgerond, met uitzondering van enkele loten in het industriepark. Het probpeem van leegstand en verloedering in temse heeft vooral te maken met het nabijgelegen WaSC dat bijna alle detailhandel in de buurt de das omdoet...

·
Registered
1,360 Posts

https://www.facebook.com/photo.php?...8685130.-2207520000.1358108350&type=3&theater
Escaut is in opbouw !
Op de fb pagina kan je de werken goed opvolgen.
Ook komt er na escaut nog 3 blokken , zelfde hoogte , allen zijn er nog geen renders beschikbaar !
Begint echt een fameuze skyline te worden .
Spijtig dat ze de blokken niet hoger hadden gemaakt zoals de Flashtower langs de a12
Dan was er echt een skyline om op te geilen !

Wat betreft de leegstand , Ze zouden een paar grote keten zoals h&m moet aantrekken , en de winkel straat opnieuw aan leggen . En ook veel kleine zelfstandig aantrekken .
en dan moet men ervoor zorgen dat ze ervoor zorgen dat ALLES op zondag open is ! dat zou pas volk trekken , want als je nu op zondag wilt shoppen moet je naar holland ! da zou de buurt en temse echt een BOOST van jewelste geven !

Als ze er dan ook voor hadden gezorgd dat al die blokken aan de schelde beneden horeca zaken hadden gehad en ze hadden een mega grote boulevard aangelegd aan de schelde kunnen mensen op een zonnige zomerse zondag eerst shoppen en dan lekker langs het scheld iets drinken !
Dan kunne ze temse promoten als Knokke aan de Schelde !

Dat is toch wat ik ervan denk ?
Iemand andere ideeën

·
Registered
2,611 Posts
Ik geloof best in je horeca-op-het-gelijkvloers-idee, zo op't eerste zicht: er is daar echt wel wat toeristische passage, en ik beeld me in dat ook Temsenaren nog wel tot daar geraken om iets te komen eten. Knok' sur l'Escaut is misschien wat hoog gemikt wel ;)

Opendoen op zondag vind ik dan weer een dom (en weinig realistisch) idee, eerlijk gezegd. Dat bovendien oneerlijke concurrentie is ten opzichte van de rest van Vlaanderen, dus laat maar zitten.
Over het centrum van Temse kan ik niet echt veel zeggen: ik ken het daar domweg niet - ben er denk ik al twee keer doorgereden met de fiets, meestal keer ik over de brug gewoon terug naar Antwerpen :)

·
Registered
939 Posts
Ik denk dat het probleem van de handel veel te maken heeft met het Waasland Shopping Center, want dat heeft aan de lokale handel (o.a. Stationstraat in Sint-Niklaas) al aardig wat schade berokkent... Horeca vind ik een fantastisch idee op die locatie, niet zo ver daar vandaan ( Wilfordkaai) houden trouwens ook de scheldecruises halt dus er zullen redelijk wat toeristen afzakken naar daar...

·
Registered
1,360 Posts
Het Idee is er om op die manier ervoor te zorgen dat de handel in temse niet verdwijnt !
En ook om de Ghetto vorming in temse te stoppen !
Want er begin zich echt probleem buurten in temse te vormen !
Temse zou dan enkel op zondag Grote omzetten kunnen draaien ! En vormt dus niet rechtstreeks concurrentie tegenover derest van vlaanderen.
De bedoeling hiervan samen dan met de gezellige Kaai , temse een toeristische trekpleister te maken !
Ipv met een zonnig dag naar de zee te rijden , Gewoon dat gevoel creëren in temse !
( door bv daar ook een bad boot te plaatsen ! , Een mooiere kleine jachthaven aan te leggen , zonneweide ! )

(Ps: Neem nu maasmechelen village ? is ook open op zondag )

1 - 20 of 56 Posts