SkyscraperCity banner
1 - 13 of 13 Posts

·
Administrator
30,097 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Galerij V!p's in het Westelijk handelsterrein viert haar 1e lustrum met een overzichtstentoonstelling in de galerij in het Westelijke Handelsterrein. V!p's verkoopt veel wat ik maar even samenvat als 'urban art', werk van kunstenaars die de stad en het stedelijke leven als inspiratie hebben, zoals:

Peter Hofland

Arjen de Jong

Ottograph

Alfred Degens

George Heidweiller

...of de erg mooie fotoreportage die Huib Nederlof maakte vlak voordat de graansilo aan de Maashaven verbouwd werd tot Now & Wow en de fotoreportage van Paul Voeten van New York City.

Meer info: http://www.vipsart.nl

·
Captain
3,356 Posts
Teleurstellend. Toen ik de topic las, was ik heel ff'tjes in de veronderstelling dat het om 'ons' hoogbouwforummers ging. We zijn haast ook al zo onderhand 5 jaar op dreef :cheers:

·
Registered
14,150 Posts
Jammer genoeg heb ik nog niet veel geld, want ik zou zo graag willen rondshoppen in zulke galeries.

·
Administrator
30,097 Posts
Discussion Starter · #4 ·
@ Ace: hij is fijn...

@ SOl: Het is inderdaad best leuk om een eigen bescheiden collectie aan te leggen, vooral omdat het gezien de prijzen een wel erg geduldige hobby is, maar je toch elke keer in een galerie rond loopt met het idee dat je heel misschien iets wil kopen. Je hoeft (moet) ook nooit meteen (te) beslissen. Ik ga voor werken die ik qua beeld van de actuele tijd vind, en stad en stedelijkheid als verbeelding. Het gebeurt trouwens niet zo heel vaak dat ik dingen echt knap vind, er zit volgens mij gewoon ook veel troep tussen dat vaak ook nog eens achterlijk duur is. Van de recente Art Rotterdam beurs ben ik niet vrolijk geworden.

·
Administrator
30,097 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Volgens mij gaat het er bij kunst niet zozeer om of dingen mooi of lelijk zijn. Sterker nog, iets 'bijzonder verschrikkelijk' vinden kan juist een argument zijn om het te kopen. Het toch best knap dat een doek met verf in staat is zulke heftige reacties op te wekken, vooral als het doek in staat is om bij anderen juist een hele positieve reactie op te wekken. Zelf vind ik het werk van Ootograph een mooi verbeelding van deze tijd en zit het technisch ook goed in elkaar, aleen vind ik 'm net iets te veel pop. Ik zit er over te denken om een van de City Structures werken van Arjen de Jong te kopen. Ik zit te twijffelen tussen het Shanghai werk wat hierboven gepost is, of dit Rotterdamse werk. De bovenste beeld het thema wat heftiger uit.

·
heanig an
4,554 Posts
Jan said:
Volgens mij gaat het er bij kunst niet zozeer om of dingen mooi of lelijk zijn. Sterker nog, iets 'bijzonder verschrikkelijk' vinden kan juist een argument zijn om het te kopen.
Als kunst kan het goed zijn, maar ik moet er niet aan denken om er elke dagen tegen aan te moeten kijken. Als ik ergens veel geld aan uitgeef zal het toch in eerste instantie 'mooi' moeten zijn. :)

·
Administrator
30,097 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Ja, da's waar. Aan de andere kant koop ik ook wel eens boeken waarvan ik van te voren weet dat ik ze nooit zal lezen, maar het de sport is om ze bij elkaar te brengen in een verzameling. Kunst kan, als je geen haast en wat geluk hebt, in dat geval ook nog een aardige investering blijken, waarbij 'mooi' niet echt een argument is. Ik denk niet dat veel mensen zo'n schilderij als 'de Zonnebloem' van Van Gogh zouden kopen puur omdat ze het mooi vinden, als ze het niet als zodanig zouden herkennen.

·
heanig an
4,554 Posts
Dat van die boeken ken ik. Ik heb er hier nog veel te veel ongelezen (soms nog in folie) in de kast staan. Bij schilderijen zal me dat niet zo snel gebeuren, maar dat heeft ook vooral met het finaciële plaatje en de ruimte die het inneemt te maken.

·
Administrator
30,097 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Gelukkig zijn er ook relevante boeken over het onderwerp te krijgen zoals het 'The Skyscraper in American Art, 1890-1931 of de prachtige tentoonstellingscatalogus van de expositie 'La Ville' in het Centre Pompidou uit 1994 waarbij stromingen uit de kunst en de architectuur naast elkaar werden gelegd tegen de achtergrond van de stedelijke en sociale ontwikkeling uit de periode 1870-1993. De Fransen waren uiteraard weer te belazerd om er een Engelstalge versie van uit te geven, maar de plaatjes alleen al maken het boek een must buy als je het nog eens tegenkomt (afdeling catalogi van Tering De Slegte bijvoorbeeld)

·
Registered
1,361 Posts
prachtige fotoreeks van Huib Nederlof idd!
btw: ik zie dat Peter Hofland in 'the Coming' alvast de Martkhal ingeschilderd heeft (onder potlood) :)

1 - 13 of 13 Posts