Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 24 Posts

·
MP
10,336 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Haast vijf jaar geleden begon ik aan een fototopic over Den Helder, die stad waar zo veel vooroordelen over bestaan en waar tegelijk toch niemand echt 'n beeld van lijkt te hebben. De foto's die ik toen gebruikte staan niet meer op het internet (een enkeling uitgezonderd), dus dat topic is nu leeg. Wel komen er af en toe nog reacties op, Den Helder lokt die zelfs zonder beelden wel uit.

In dit topic het verslag van een wandeling die ik gisteren (3 juli) maakte. Het zonnetje brandde aardig, de stad liet wel van zich houden. Den Helder is een 19e eeuwse stad, niet ongeschonden de 20e eeuw doorgekomen, de laatste jaren gelukkig wel op de weg terug, met prima stadsvernieuwing en betere buitenruimte. Aan die stadsvernieuwing wordt de komende jaren verder gewerkt. Wie weet komt er over vijf jaar wel wéér een serie...

1.

De iconische vuurtoren staat net buiten de binnenstad, aan de rand van het dorp Huisduinen. Uit dit dorpje is Den Helder ooit ontstaan, oud-bewoners van Huisduinen stichtten een nieuw vissersdorp pal tegen de dijk, "Helder".

2.

Pas in de 19e eeuw verstedelijkte het dorp en ontstond er een nieuw stadscentrum rond het spoor. Er werd een ruime stadsmuur aangelegd, met grote forten. Die stadsmuur (een soort dijk) is er nog steeds en is beschermd.

3.

Rechte wegen voeren naar het middelpunt, de "Vijfsprong", een plein dat wordt gemarkeerd door de Watertoren.

4.

5.

6.

De Watertoren stond lang buiten de bebouwde kom, de 19e eeuwse stad groeide langs de grachten en om de rijkswerf heen. Pas later breidde de stad verder landinwaarts uit, de stad binnen de vesting werd pas in de jaren '30 volgebouwd. De stationsbuurt werd uiteindelijk het winkelhart, de grachten zijn nu een stil maar mooi stuk stad.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

De Nieuwe Kerk is thans de oudste van de stad, omdat de oudere kerkgebouwen door de bezetter werden gesloopt ten behoeve van de Atlantikwall.

13.

Een ander kerkje werd tot woningen verbouwd.

14.

Achter het geboomte duikt nog een andere kerk op...

15.

We dwalen nu door de buurtjes ten zuiden van de grachten, volksbuurten zijn het, met nog steeds een typische sfeer.

16.

17.

18.

19.

Rijkswerf Willemsoord was ooit de aanjager van de verstedelijking. Nog steeds is dit het bekendste stukje Den Helder, niet in de laatste plaats omdat het verkeer naar de veerhaven hier langs wordt geleid.

20.

21.

22.

Het werfgebied zelf ontbreekt nog in deze serie, dat komt nog wel 'ns.

Reacties zijn welkom. :)

·
mentula agricolæ vulgaris
1,387 Posts
Wat een mooie plaatjes! Heb je een nieuwe camera?

Bij het uitblijven van mijn foto's toch maar zelf het initiatief genomen dus. Heel goed en mooi. :) Den Helder is mij toen ook 100% meegevallen. Ik ga misschien nog eens kijken.

·
Registered
7,793 Posts
Leuke serie. Er is meer te zien in Den Helder dan men denkt. Het mooie van fotografie is ook dat je heel selectief te werk kan gaan en in je composities de mooie stukjes er uit kunt lichten.

Mijn geboorteplek staat op foto 6 achter de watertoren, het voormalige Ludwina ziekenhuis.

·
MP
10,336 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Den Helder is op zich 'n prima bestemming voor een dagtochtje. Zeker als defensie je wel interesseert en je vis lust. Je kunt er prima eten. Voor bierliefhebbers is het er ook steeds beter toeven. :cheers:

Wat een mooie plaatjes! Heb je een nieuwe camera?
Niet eens. Dat moet wel 'ns, er zit 'n vlekje op de lens dat ik er niet af krijg en ach, het was toch 'n goedkoop dingetje.

·
Hagenaar
199 Posts
Met veel plezier bekeken en gelezen. Voor mij ook al weer vijf jaar geleden dat ik daar voor het laatst geweest ben.

·
MP
10,336 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Ribarca ging in mijn Helderse familie onlangs nog over de tong. :) Mijn oudoom is ooit leraar geweest en begon ineens te vertellen over ene X. die naar Hongkong en Singapore was getrokken (zoals zijn nageslacht ook de wereld over is gegaan). Het was toen niet moeilijk raden.
Den Helder is natuurlijk ook een dorp. ;)

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Leuk!
Stiekem ken ik Den Helder alleen maar van de boot naar Texel... Echt kennen doe je het dan dus niet. Vanaf de kade komt het in ieder geval heel 19e eeuws/kazerne/marine-achtig over, een beeld dat ik daarvoor ook al van Den Helder had, dus ik had toen niet echt de behoefte om dat verder te verkennen. Blijkbaar dus toch wat leuke panden en bruggetjes gemist.

Foto 7,8,9 is het stadhuis, neem ik aan?

Leuk paadje op foto 3 ook: denk de coupure en de paaltjes weg, en je bent ergens diep in het binnenland.

·
MP
10,336 Posts
Discussion Starter · #8 ·
19e eeuws is Den Helder zeker. Dat maakt het natuurlijk ook wel bijzonder.

Het "stadhuis" is oorspronkelijk gebouwd als weeshuis, maar het is inderdaad ook al stadhuis in gebruik geweest. De gemeente houdt tegenwoordig kantoor buiten het centrum, plannen om een nieuw, groter stadhuis in de binnenstad te bouwen lopen steeds op niks uit. Het laatste plan om het stadhuis in het station te integreren en zo een hele nieuwe entree tot de stad te maken is door de nieuwe gemeenteraad weer afgevoerd.

·
Registered
150 Posts
Dat ik deze serie nu pas zie...
Mooie foto's, Plaas! Den Helder verdient wel een beetje positieve aandacht. Als je echt kijkt, is er genoeg moois te zien.

·
Altijd Helder
202 Posts
Ik lurk alweer wat jaren rond op deze site, en zonder dit topic en dat andere uit 2009 was ik hier niet gekomen, bedankt daarvoor.

Den Helder heeft meer te bieden dan de meeste mensen denken. Hopelijk zien geïnteresseerden dit topic voorbij komen door mijn kick ;)

·
MP
10,336 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Ik zat gisteren, terugkomende van Texel, nog even op een Helders terras aan 'n biertje. Dat was heel genoeglijk en het uitzicht op de gevels van de Weststraat, vanaf de werf, was prima.

·
Registered
6,039 Posts
De totale verveling van twee logeerpartijtjes bij een oom waren genoeg om er niet meer terug te willen. Daarna nog wel een keer terug geweest maar ook dat viel tegen. Alleen met de marinedagen zijn de rakelings overvliegende F16 en het mogen laden van een torpedo mij uiteraard wel bijgebleven. Zijn beide zoons wonen inmiddels in Amsterdam.

·
MP
10,336 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Wat moet de wereld toch heerlijk overzichtelijk zijn als je zo snel kunt oordelen. Iets overzichtelijker dan ik aangenaam vind, vrees ik bang. Zo omschrijf je onbedoeld wat ík "totale verveling" vind.

·
Registered
6,039 Posts
Je zult het maar met mijn oordeel moeten doen. Iemand die met Oudorp, ook al zoiets, genoegen neemt zal inderdaad minder kritisch naar de wereld kunnen kijken. Over totale verveling gesproken..

·
MP
10,336 Posts
Discussion Starter · #20 ·
En toch, ik verveel mij niet. Ik hoef het zelfs niet met jouw oordeel te doen. Het is misschien wat hard om je dit nu net voor bedtijd mede te delen, maar er bestaat een wereld met andere mensen, andere meningen, waar personen zich amuseren met hobby's en met elkáár - ook buiten Amsterdam-Centrum.

1 - 20 of 24 Posts