SkyscraperCity banner

1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
482 Posts
gisteren in Tessenderlo, daar even het project binnenhof even bezocht, ebst wel leuk, in afbouw fae, luchtig geschakeld geheel. leuke morfologie, wel nogal donker materiaalgebruik.

de architect:

Het project is gelegen in Tessenderlo op de hoek van de Stationsstraat en de Weggevoerdenstraat.
Voor dit centrumproject waren inbreiding en kernversterking belangrijk. Binnenstedelijk

sluit het aan met winkels, een warenhuis met parkings en een politiekantoor
op het gelijkvloers. Op de verdieping zijn er appartementen en individuele woningen (in totaal 47) rond een plein aan de Stationsstraat en een verhoogd plein (boven parking) aan de Weggevoerdenstraat .

Dit verhoogde plein is grotendeels verkeersvrij en biedt een oase van rust in de binnenstad. De vroegere gevellijn van het kloostergebouw lag veel dichter tegen de Stationsstraat en gaf een straatgevoel. Wij hebben duidelijk gekozen voor een pleinaansluiting met de Stationsstraat waardoor het geheel meer ruimte én romantiek uitstraalt.

Een zeer belangrijke meerwaarde van de opdrachtgever is dat zij overtuigd zijn van de kwaliteit van het gebouw én van het buitengebied (de aanleg). Daarom wordt er vanaf dag één geïnvesteerd in grote bomen zodat de totale kwaliteit direct gegarandeerd wordt.

Het gevelmateriaal bestaat uit een warme baksteen rood-bruin genuanceerd in waalformaat met terugliggende voeg en dit in combinatie met houten elementen.

van 51n5E, of holistic architecture 51/5 zoals ze nu genoemd worden datcht ik

·
Registered
482 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Tessenderlo : LAT housing

op de bejaardencampus van tessenderlo staat al een tijdje dit pareltje van MAX8 . Architecten uit tessenderlo zelf www.max8.be is hun site, het bezoeken waard want dit buro gaat het misschien wel maken. het is alleszinds goed op weg.

toch wel opmerkelijk dit gebouw, ook omdat het hun allereerste was. via een gewonnen wedstrijd.
.
concept:
18 seniorenflats op de seniorencampus van het het OCMW te Tessenderlo
Het zijn 18 galerijflats met een ruim terras.
De woningen zijn in twee lagen gestapeld boven een openlucht parking.
Buitentrappen en een lift in de trappentoren verzorgen de verticale cirkulatie.
De woningen zijn zeer compact en ruimte-efficiënt, zonder gangen.
In het ontwerp is ook rekening gehouden met mindervalide bewoners.

·
...
1,316 Posts
gisteren in Tessenderlo, daar even het project binnenhof even bezocht, ebst wel leuk, in afbouw fae, luchtig geschakeld geheel. leuke morfologie, wel nogal donker materiaalgebruik.

de architect:

Het project is gelegen in Tessenderlo op de hoek van de Stationsstraat en de Weggevoerdenstraat.
Voor dit centrumproject waren inbreiding en kernversterking belangrijk. Binnenstedelijk

op het gelijkvloers. Op de verdieping zijn er appartementen en individuele woningen (in totaal 47) rond een plein aan de Stationsstraat en een verhoogd plein (boven parking) aan de Weggevoerdenstraat .

Dit verhoogde plein is grotendeels verkeersvrij en biedt een oase van rust in de binnenstad. De vroegere gevellijn van het kloostergebouw lag veel dichter tegen de Stationsstraat en gaf een straatgevoel. Wij hebben duidelijk gekozen voor een pleinaansluiting met de Stationsstraat waardoor het geheel meer ruimte én romantiek uitstraalt.

Een zeer belangrijke meerwaarde van de opdrachtgever is dat zij overtuigd zijn van de kwaliteit van het gebouw én van het buitengebied (de aanleg). Daarom wordt er vanaf dag één geïnvesteerd in grote bomen zodat de totale kwaliteit direct gegarandeerd wordt.

Het gevelmateriaal bestaat uit een warme baksteen rood-bruin genuanceerd in waalformaat met terugliggende voeg en dit in combinatie met houten elementen.

Ik was al benieuwd of dit project het SSC forum zou halen. :)

·
Registered
8 Posts
Ik was al benieuwd of dit project het SSC forum zou halen. :)
Helaas is dit project een fractie van wat het oorspronkelijk had moeten zijn. Op deze site waren immers een gigantisch winkelcomplex van 40 winkels, een hotel, een hondertal appartementen en een grote ondergrondse parking voorzien. De plannen werden echter al gauw beperkt tot de huidige vorm. Desalniettemin is dit een schitterend project voor Tessenderlo. Het verhoogt de concentratie aan woningen in het centrum maar het versterkt het centrum ook als regionaal inkoop- en shoppingcentrum. Tegen het eind van deze week openen de eerste winkels al hun deuren (de Alvo-supermarkt is al open sinds eind vorig jaar).

·
...
1,316 Posts
Helaas is dit project een fractie van wat het oorspronkelijk had moeten zijn. Op deze site waren immers een gigantisch winkelcomplex van 40 winkels, een hotel, een hondertal appartementen en een grote ondergrondse parking voorzien. De plannen werden echter al gauw beperkt tot de huidige vorm. Desalniettemin is dit een schitterend project voor Tessenderlo. Het verhoogt de concentratie aan woningen in het centrum maar het versterkt het centrum ook als regionaal inkoop- en shoppingcentrum. Tegen het eind van deze week openen de eerste winkels al hun deuren (de Alvo-supermarkt is al open sinds eind vorig jaar).
Aha, een inwoner uit 'Looi'.:) Waar heb je deze informatie vandaan als ik vragen mag?

·
Registered
8 Posts
Aha, een inwoner uit 'Looi'.:) Waar heb je deze informatie vandaan als ik vragen mag?
Dit project is zo'n grote trots van de gemeente geworden dat de kranten en de plaatselijke reclamebladen er vol van hebben gestaan. Zowat elke Looienaar volgt het dan ook van dichtbij (ik ben zelf ook al enkele keren gaan kijken tijdens de opendeurdagen voor de stadswoningen). Het hele project is al enkele jaren een hot topic hier in Tessenderlo, zeker omdat het centrum er de laatste jaren op achteruit was gegaan qua winkelaanbod maar deze site wellicht een nieuwe belangrijke impuls zal geven aan de heropbloei.

In de ontwikkelingsfase heeft men er zelfs nog aan gedacht de achterliggende gebieden te onteigenen maar die plannen werden door protest van de buurtbewoners al snel afgevoerd.

·
...
1,316 Posts
Dit project is zo'n grote trots van de gemeente geworden dat de kranten en de plaatselijke reclamebladen er vol van hebben gestaan. Zowat elke Looienaar volgt het dan ook van dichtbij (ik ben zelf ook al enkele keren gaan kijken tijdens de opendeurdagen voor de stadswoningen). Het hele project is al enkele jaren een hot topic hier in Tessenderlo, zeker omdat het centrum er de laatste jaren op achteruit was gegaan qua winkelaanbod maar deze site wellicht een nieuwe belangrijke impuls zal geven aan de heropbloei.

In de ontwikkelingsfase heeft men er zelfs nog aan gedacht de achterliggende gebieden te onteigenen maar die plannen werden door protest van de buurtbewoners al snel afgevoerd.
Héél interessant om te horen allemaal. Dat het winkelaanbod in Tessenderlo erop achteruit is gegaan, heb ik al eerder gehoord. Mijn vriendin is van Hulst en ik heb dan ook getracht om het project wat te volgen via plaatselijke infobrochures of de krant, maar telkens heb ik niet veel informatie gevonden.

Komt er nu effectief een politiekantoor op de site?
Welke winkels komen er?

Welkom trouwens!

·
Registered
482 Posts
op de bejaardencampus van tessenderlo staat al een tijdje dit pareltje van MAX8 . Architecten uit tessenderlo zelf www.max8.be is hun site, het bezoeken waard want dit buro gaat het misschien wel maken. het is alleszinds goed op weg.

toch wel opmerkelijk dit gebouw, ook omdat het hun allereerste was. via een gewonnen wedstrijd.
.
concept:
18 seniorenflats op de seniorencampus van het het OCMW te Tessenderlo
Het zijn 18 galerijflats met een ruim terras.
De woningen zijn in twee lagen gestapeld boven een openlucht parking.
Buitentrappen en een lift in de trappentoren verzorgen de verticale cirkulatie.
De woningen zijn zeer compact en ruimte-efficiënt, zonder gangen.
In het ontwerp is ook rekening gehouden met mindervalide bewoners.
NIEMAND een mening ??

·
Registered
8 Posts
Komt er nu effectief een politiekantoor op de site?
Welke winkels komen er?
Er komt inderdaad een antenne van de politiezone Beringen-Ham-Tessenderlo. Eigenlijk wraakroepend want de politie heeft nog niet zo heel lang geleden een gloednieuw gebouw gekregen achter het gemeentehuis.

Op dit moment is er al één winkel en 2 zijn bezig met de inrichting. De supermarkt Alvo is er al sinds vorig jaar en nu komen Weekend Fashion (een kledingketen die vooral in Limburg erg actief wordt) en Standaard Boekhandel zeker al. Er blijven nog enkele panden over maar daar heb ik nog geen officiële info over. De Zeeman en de Wibra worden alleszins wel genoemd.

In het 'aquarium' (een quasi volledig uit glas bestaand gebouw) zou een tapasbar komen volgens de laatste geruchten.

Bedankt voor de foto's trouwens. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat want gelijk met dit project wordt de aangrenzende Stationsstraat gedeeltelijk heraangelegd.

·
...
1,316 Posts

de architect:

Al redelijk veel beweging op het binnenhof vandaag. Ondanks dat de afwerking nog aan de gang is. Van een tapasbar is voorlopig nog niet veel te bespeuren. Ook de andere panden naast de reeds bestaande winkels (Standaard boekhandel, Zeeman,...) hebben nog geen bestemming gekregen. Al meer info hierover, Factor20?

In de Stationsstraat is overigens weer doorgaand verkeer mogelijk.

·
Registered
8 Posts
Ook de andere panden naast de reeds bestaande winkels (Standaard boekhandel, Zeeman,...) hebben nog geen bestemming gekregen. Al meer info hierover, Factor20?
Helaas, ik heb geen verdere info. Ik weet trouwens nog niet echt wat ik moet denken van de resultaten. Ik vind dat het tot nu toe erg koel en afstandelijk overkomt. Ook de Stationsstraat vind ik niet echt een hoogstandje.

·
Registered
482 Posts
Discussion Starter · #15 · (Edited)
Tessenderlo : 2x6

PROJECTDATA

opdrachtgever: CV VOORUITZIEN - Beringen

bouwplaats: KLonkaartstraat te Hulst - Tessenderlo

ontwerp: Tom Verheyen & Inez Hermans, max8

3D presentatie: Tom Verheyen

stabiliteit: studiebureau IRS - Kortenberg

veiligheid: Milieu- en Bouwconsult - Hoeselt

start opdracht: 28.05.2001

2x6 woningen - concept

Stedenbouwkundige context:
Het ontwerp is gesitueerd aan de Spekestraat te Hulst-Tessenderlo.
De Spekestraat grenst aan het Eikelplein in het centrum van Hulst.
De nieuwe projecten in de Spekestraat bestaan uit gesloten bebouwing, 2 bouwlagen, gemengd plat en hellend afgedekt.

Door platte daken af te wisselen met hellende daken ontstaat een luchtig type bouwblok met een gevarieerd ritmisch gevelbeeld i.p.v. een massief type woningenblok.
Plat afgedekte en hellend afgedekte woningen vormen ook telkens een type. Het type is herkenbaar, leesbaar in de gevel :
- de 4-kamerwoningen zijn hellend afgedekt.
- de 2-kamerwoningen zijn plat afgedekt.
Het gebouw vormt door zijn afmetingen en repetitiviteit een beeldbepalend element voor het straatbeeld. Het gebouw vormt, met name door de herhaling in twee blokken, een context an sich.

Architectuur:
De woonvertrekken zijn verdeeld over gelijkvloers en verdieping:
- eetkamer, keuken, bergruimte zijn gelijkvloers gesitueerd.
- leefruimte is op de verdieping gesitueerd.
Onder de hellende dakkap is een vide gecreëerd met mezzanine, grenzend aan de twee extra kamers.
Op het gelijkvloers is een open carport voorzien onder de verdiepingsvloer waarlangs ook de voordeur ontsloten is. Daardoor wordt de woning maximaal centraal ontsloten en kan circulatie tot het absolute minimum gereduceerd worden, waardoor budgettaire ruimte ontstaat voor andere belangrijke woonkwaliteiten.

Materiaalgebruik:
Er is geopteerd voor een gemetseld gelijkvloers, waardoor een soort sokkel ontstaat, met daarboven gevels in geprofileerd aluminium.
De keuze voor geprofileerd aluminium is in hoofdzaak door het kostprijsargument bepaald. Goedkopere gevelmaterialen geven een grotere vrijheid in vormgeving en bieden budgettaire ruimte voor grotere glasoppervlakten.
Ook de hellende dakvlakken zullen met geprofileerd aluminium worden afgedekt, waardoor er een grote eenheid ontstaat in het bouwblok.

renderings:

http://www.max8.be/projecten/standaard.asp?Pfoto=101&project=47#

werffoto's:

http://www.max8.be/projecten/standaard.asp?Pfoto=105&project=47#

1 - 19 of 19 Posts