SkyscraperCity Forum banner

Tianjin: Alweer zo'n onbekende Chinese miljoenenstad

7458 Views 32 Replies 23 Participants Last post by  jb_nl
42
Tijdens de studiestage van een semester in Beijing ben ik een weekendje naar Tianjin gegaan. Dat is 33 minuten met de trein vanuit Beijing (ongeveer 120 kilometer). Tianjin is met ruim tien miljoen inwoners de vierde stad van China, na Shanghai, Beijing en Guangzhou.

Tianjin is een uitgestrekte stad waar net zoals in vele andere Chinese steden volop gebouwd wordt. Er zijn onder andere torens van 597 meter en 468 meter in aanbouw. Veel oude wijkjes en gebouwen zijn er niet, zoals buurstad Beijing die juist wel kent veelal in de vorm van hutongs. Toch heeft Tianjin een interessante wijk als het om historische architectuur gaat, namelijk de voormalige concessiewijk. Verder is Tianjin bekend als havenstad. Het is dé doorvoerhaven voor Beijing en is een van de grootste ter wereld.

Ik heb wat willekeurige wandelingetjes rond het centrum en het centraal station gemaakt en heb daar gewoon wat straatbeelden geschoten. Kijk mee:

01.

02.

03. Doorkijkje naar Tianjin’s huidige hoogste: Tianjin World Financial Center (337 meter)

04.

05. Brug over de rivier

06.

07.

08. Brug over de rivier

09.

Dit is dan de voormalige concessiewijk. Aan het eind van de Qing-dynastie (rond 1900) werd China gedwongen om stukken land af te staan aan Westerse grootmachten als Frankrijk en Groot-Brittanë. Op deze stukken land, die nu midden in de stad liggen, vestigden de Europeanen handelsgebouwen in Europese stijl en die gebouwen staan er nog steeds.

10.

11.

12.

13. Zijstraat van de hoofdwinkelstraat

14. Weer hetzelfde riviertje

15.

16.

17. Er is ook wat oud(lijkend)e traditionele bebouwing met een drumtoren.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25. Het reuzenrad (120 meter hoog) is ook een brug over de rivier.

26. Het uitzicht is niet echt spectaculair, omdat het redelijk ver van het centrum en andere hoogbouw af ligt en omdat er vooral veel lelijks in de omgeving te zien is.

27.

28. Hier is duidelijk te zien dat het reuzenrad ook fungeert als brug.

29. De voormalige Italiaanse concessie is omgetoverd tot een buurt waar met torenhoge restaurantprijzen vooral rijke Chinezen worden gelokt die zich een dagje in Europa willen wanen.

30.

31. De TV toren van Tianjin (415 meter)

32.

33.

34.

35.

36. Aardige uitzichten!

37.

38.

39.

40. Het reuzenrad van een paar foto’s terug staat een behoorlijk eind verderop en is zelfs met 200mm zoom nog maar net te zien. Toch is aan de gebouwen daar achter te zien dat de stad daar nog niet op houdt, Tianjin is erg uitgestrekt.

41.

42. Dit is het parkje waar vanuit foto’s 33 – 35 zijn gemaakt.

Bedankt voor het kijken! :)

Gerelateerde fotoseries van dezelfde studiereis:
Een half jaar Beijing
Rondreis China
See less See more
1 - 20 of 33 Posts
Dank voor een kijkje naar een stad waar ik misschien wel nooit kom. :)

Ik wordt niet echt enthousiast van dit soort steden, maar je reportage kan uiteraard ook niet alles laten zien. Veel bebouwing en straten vallen mij echter niet mee. Maar dat kan in het dynamische China in 5 of 10 jaar zomaar heel anders zijn.
Er interessante serie, kon me weinig bij deze stad voorstellen en kende het eigenlijk alleen van de bouwplannen op dit forum.

Maar dat kan in het dynamische China in 5 of 10 jaar zomaar heel anders zijn.
Op deze pagina staat een mooi artikel over de schokkende schaal waarmee deze vernieuwing plaatsvindt.
Intetessant om te zien. Bizar inderdaad dat wij zulke grote steden nauwelijks kennen. Er hangt echt grauwheid rond die stad die veel van de grote steden daar typeset.
Bij mij wel bekend, vooral van het Internationale forum. Wordt inderdaad heel veel gebouwd. Leuke serie van een toch wel interessante stad, zeker voor de hoogbouw liefhebber :)
Dank voor deze kennismaking met deze voor mij onbekende Chinese grootstad. Je foto's zijn zoals te doen gebruikelijk van hoge kwaliteit.
Mooie serie! De stad komt op de foto's relatief doods/stil op me over, in vergelijking met andere Chinese steden die ik ken. Is dat ook zo? Volgend jaar ben ik weer eens in Peking, zat dan wel te denken aan een bezoekje aan Tianjin. Moeite waard?
Mooie serie! Met de stilte/doodsheid vind ik het eigenlijk wel meevallen. Zo te zien zijn de foto's midden in de winter gemaakt, en dan vind ik het nog best druk in dat park enzo.

Indrukwekkend uitgestrekte stad. Als je op Urban Area kijkt (de meest betrouwbare meetmethode voor Chinese steden) dan is het zelfs de 3e stad van China mt ruim 11mln inwoners. Net voor Guangzhou en Shenzhen.
Indrukwekkend!
Interessante serie, die wel laat zien hoe veel steden in China er nu bijliggen. Zelf heb ik ook zo'n relatief onbekende stad bezocht, Harbin, nog wel aardig om de Russische geschiedenis (zoals deze stad interessant is door de concessiewijk) maar verder een karakterloze megastad (ook tien miljoen inwoners) waar het dan ook nog 'ns de helft van 't jaar ijskoud is (toen ik er was was 't -20; er was een ijsfestival dat nog wel internationale bekendheid geniet). Het leven is er niet noodzakelijk slecht, ook deze stad heeft mooie parkjes en her en der is echt wel aandacht aan de buitenruimte besteed (die rivier bv.). Dat zal vast alleen nog maar beter worden, de komende jaren. Misschien komt er nog wel een Tianjinees Inverdan!
G
Boeiend, dank voor het plaatsen! :cheers:
Indrukwekkende serie. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet denken van zulke steden. Heel veel flats, niet echt mooi. Maar er zitten zeker mooie typerende gebouwen bij, en leuke oude gedeeltes en mooie parken.
Bij mij wel bekend, vooral van het Internationale forum. Wordt inderdaad heel veel gebouwd. Leuke serie van een toch wel interessante stad, zeker voor de hoogbouw liefhebber :)
Daar ken ik de stad ook wel van. Er staan soms ook maar rare ontwerpen bij zoals op foto 20, maar ook best mooie.

Mooie repo. :)
@Michiel: je weet dat het gebeurd, maar dat is nog steeds schrikken zeg, die foto's. Meteen op de eerste foto van die link is te zien dat zo'n hele wijk compleet is weggevaagd. Daar is foto #17 uit deze serie gemaakt. Wat overblijft is een mislukt gegentrificeerd stukje stad dat meer weg heeft van het decor van een pretpark. :(

@Vertigo/Skyscrapercitizen: de foto's zijn gemaakt op een van 1 tot 3 april 2012. Wat het weer betreft hadden we pech, want de lente had eind maart al zijn intrede gedaan (zie de knoppen aan de bomen op foto #34 en #35), maar op 1 en 2 april was het opnieuw behoorlijk koud! De lentes in de regio Beijing/Tianjin worden gekenmerkt door stevige terugslagen wat temperatuur betreft. Eind maart was het al eens tegen de twintig graden, maar zodra de wind weer even uit het (Siberische) noorden komt, dan komt de temperatuur niet boven de vijf graden. De reden dat het op de foto's relatief rustig lijkt is dat de foto's zijn genomen op een Chinese nationale feestdag (Qingming). Op zulke dagen zijn veel mensen bij of onderweg naar familie en zijn veel gebouwen gesloten.

@Vertigo: Zo te lezen ben je al eens in Beijing geweest, dus als je voldoende tijd hebt dan is een bezoek aan Tianjin zeker de moeite waard (ondanks dat je in Beijing nooit uitgekeken raakt). Wanneer zit je in Beijing?
See less See more
Deze stad was voor mij ook onbekend. Een prachtige serie, ik zie vele mooie kanten van de stad.
Ik wel eens wat foto's gezien van deze stad op het net, maar heb er niet eerder een serie van bekeken.
Gaaf! Bedankt voor het plaatsen.
Wow. Wat een aparte stad. Ik wil het niet lelijk noemen, maar mooi is anders. Bedankt voor de foto's! Vind zulke foto-series heerlijk om te zien.
Het blijft fascinerend om zo'n stad te zien in zo'n foto serie.

Het lijkt me echt zo'n stad waar je echt moet wonen voordat je beetje structuur in het centrum kan vinden. Als dat er tenminste is, het blijft een probleem voor veel van deze supersnel groeiende mega steden in China.
Leuke serie. Veel hoogbouw ook. Ik heb op skyscraperpage wel eens gekeken naar de hoogbouwdiagrammen van Tianjin, maar zo te zien is nog geen tiende van het totaal opgenomen in het lijstje.

Er staan soms ook maar rare ontwerpen bij zoals op foto 20, maar ook best mooie
Hoe lelijk ze ook zijn, ik heb wel een zwak voor dat soort ontwerpen. Want juist zo'n kitscherige toren blijft beter in het geheugen staan. Aan deze toren zou ik de stad de volgende keer weer kunnen herkennen, en dat is niet het geval bij zo'n internationale glazen reus op foto 7.
1 - 20 of 33 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.