SkyscraperCity banner

1 - 20 of 402 Posts

·
Registered
1,289 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Introductie

De binnenstad van Tilburg staat aan de vooravond van één van de grootste transformaties uit de geschiedenis. De stad staat niet bekend om het zijn van een aantrekkelijke winkelstad en heeft in vergelijking met andere steden een duidelijke achterstand in het winkelaanbod. De groeiende edoch relatief bescheiden leegstand in en de onaantrekkelijkheid van het winkelgebied is al jaren een hot topic. Ook de structuur, samenhang en kwaliteit van de openbare ruimte is niet naar behoren.

Deze grootse plannen moeten daar eindelijk verandering in brengen. Het betreft voornamelijk een reconstructie van het kernwinkelgebied waarbij wordt uitgegaan van een ladderstructuur. Het aantrekkelijk maken van de openbare ruimte en het verwijderen/verbouwen van lelijke panden staan centraal. De plannen staan bij de komst van grote winkelformules maar het totale winkelruimteaanbod in de binnenstad zal per saldo iets afnemen. Daarentegen neemt het woningaanbod toe. Er komen woningen boven winkels waarvan het merendeel in twee geplande woontorens van ongeveer 50 meter.

In de plannen is ook de verbouwing van het Stadhuis betrokken waarbij de plint is gereserveerd voor nieuwe winkels. Uiteindelijk zijn deze plannen onderdeel van het concept 'Binnenstad van de 21e eeuw' waarin wordt gestreefd de diverse onderdelen van de binnenstad (Kernwinkelgebied, Dwaalgebied, Museumkwartier, Spoorzone, Veemarktkwartier, Kunstcluster en Piushaven) beter met elkaar te verbinden.

Projecten

Verbinding Pieter Vreedeplein-Emmapassage

Een controversieel plan (wat niet in Tilburg) maar cruciaal om de bestaande winkelgebieden beter te verbinden en te complementeren. Sommige panden zullen tegen de vlakte gaan, andere ingrijpend verbouwd. Uiteindelijk zal dit de grootste ingreep worden in het totaalplan. Aanvang van de bouw volgt snel en de verwachting is dat Hudson's Bay eind 2017 de deuren opent in het voormalig V&D-pand.

Noordelijk deel verbinding Pieter Vreedeplein-Heuvelstraat

Aanzicht Pieter Vreedeplein met toekomstig Hudson's Bay

Aanzicht Heuvelstraat met een nieuw pand/verbinding op de plek van het huidige Durlinger-pand

Plankaart verbinding Pieter Vreedeplein-Emmapassage

Primark

Niemand wilde geloven dat deze winkel naar Tilburg zou komen en het resulteerde uiteindelijk zelfs in een eindstrijd tussen twee 'rivalen'. Tilburg won. De winkel heeft voor- en tegenstanders maar hoe dan ook zal het winkelhart hierdoor een boost krijgen. Bouw is inmiddels gestart en zal naar verwachting eind 2017 klaar zijn.

Impressie van het gebouw op het voormalige Stadskantoor 3

Schematische tekeningen Primark gebouw

Verbouwing Stadhuis

De nieuwe ladderstructuur (ook wel winkelrondje genoemd) zal ontstaan door een nieuw winkelas. Deze loopt over de huidige Emmapassage en Stadhuisstraat. De verbouwing van het stadhuis wordt gecombineerd met de creatie van winkels in de plint aan de Stadhuisstraat. Er wordt al jaren gepraat en vele plannen zijn gemaakt. Diverse ontwerpen hebben de revue gepasseerd. Het laatste ontwerp is positief ontvangen.

Het definitieve ontwerp van DEDRIE

Een impressie van hoe de Stadhuisstraat er uit kan komen te zien met winkels. Dit zijn beelden uit het voorlaatste plan.

Overzicht

De plannen moeten in snel tempo worden gerealiseerd nu grote spelers als Primark en Hudson's Bay zich hebben gecommitteerd aan de stad. De bouw van het Primark pand is al gestart en over enkele maanden zal men de eerste sloopwerkzaamheden in de Heuvelstraat en omgeving gaan zien. Daarnaast zijn er nog diverse kleine ontwikkelingen gaande of gerealiseerd. Voorbeelden zijn verbouwing H&M en ZARA en de transformatie van de voormalige Heuvelpoort naar een parkeergarage.

In vogelvlucht:

De ladderstructuur met de nieuwe verbinding

Ruimtelijke impressie nieuwe verbinding Pieter Vreedeplein-Emmapassage

Overzichtskaart kernwinkelgebied NEOO Development

Meer info:
https://www.tilburg.nl/actueel/kernwinkelgebied/

·
Registered
242 Posts
Kees de Sloper heeft Tilburg in de jaren 60 natuurlijk ook al goed te grazen gehad met Koningsplein katterug en schouwburgpassage als resultaat.
Is daar ook aandacht voor in de plannen?

·
Registered
2,256 Posts
^Die vallen buiten deze plannen.

Blijft dat lelijk blok tegenover de Emmapassage bij de vroegere vijver trouwens staan of wordt dat nieuwbouw.
Ik had het helemaal weggelaten voor een open doorkijk.

·
Registered
129 Posts
Top! Duidelijk uiteengezet. De juiste impuls voor een winkelhart dat te wensen over laat. Vooral benieuwd naar het definitief ontwerp van de woontoren(tje)s.

·
Registered
121 Posts
Over deze laatste plannen ben ik een stuk beter te spreken!

Hoekgebouw in de Heuvelstraat vind ik wel fraai in de Amsterdamse school, alleen die uitstekende plank hoeft van mij niet zo. V&D-pand wordt ook wel ingrijpend verbouwd als ik dit zo zie.

Stadskantoor behoudt gelukkig de in mijn ogen fraaie stadswinkel die mooi aangelicht gaat worden.

Snel bouwen!

·
Registered
270 Posts
Ben benieuwd wanneer de bouw aan het Stadskantoor eindelijk gaat beginnen. Op de gemeentepagina's van de Tilburgse Koerier wordt nog steeds gesproken over een "voorlopig ontwerp". Het tempo bij dit project ligt echt extreem laag.

·
Registered
1,289 Posts
Discussion Starter #7
Top! Duidelijk uiteengezet. De juiste impuls voor een winkelhart dat te wensen over laat.
Dank je! :)

Kees de Sloper heeft Tilburg in de jaren 60 natuurlijk ook al goed te grazen gehad met Koningsplein katterug en schouwburgpassage als resultaat.
Is daar ook aandacht voor in de plannen?
Zoals TB al zei vallen deze delen niet binnen de plannen. Je zou nog kunnen hopen dat de plint van de Katterug wordt meegenomen. Die zal wel erg afsteken bij de vernieuwingen in de Emmapassage en Stadhuisstraat. Wat dat betreft stoor ik mij minder aan dat blok tegenover de Emmapassage dan aan de plint van de Katterug en eigenlijk alle huidige winkels aan het Stadhuisplein en -straat.

Ik vind overigens de suggestie die nog vaak wordt gedaan alsof Tilburg onveranderd 'sloopziek' is wel steeds storender worden. Ook als je kijkt naar de discussies op BD.nl bijvoorbeeld. Er is een trauma en er wordt steeds weer gerefereerd aan de Becht-periode. De kritiek op die tijd is terecht maar staat op geen enkele manier in verhouding met vandaag. Tegenwoordig gaat de stad juist zeer zorgvuldig om met historisch erfgoed. Er wordt eigenlijk niks waardevols meer gesloopt. Voorbeelden te over in alleen al de Piushaven en Spoorzone.

Toch staat iedereen weer op zijn achterste poten zodra er maar één pand moet wijken. Relevant voorbeeld in dit topic is het Durlinger-pand in de Heuvelstraat. Sloop is nodig in het belang van de hele (binnen)stadsontwikkeling. Maar 'doom and gloom' wordt er gesproken over de sloop van gebouwen die daarvoor nooit iemand was opgevallen. Laat staat dat men er iets om gaf gezien de staat waarin veel van die panden verkeren (verwijzend naar de Noordhoekring).

De huidige consternatie rondom de Heuvelstraat richt zich niet alleen op het Durlinger-pand maar ook het tegenover gelegen Coolcat-pand. Persoonlijk vind ik dit meer het behouden waard maar de conclusie werd al getrokken dat het zou verdwijnen. Ik zou willen zeggen 'hold your horses' want volgens dit artikel is dat nog niet zeker:

http://tilburgers.nl/nieuwe-winkelstraat-van-pieter-vreedeplein-naar-emmapassage/

Coolcat-pand:

·
Registered
1,289 Posts
Discussion Starter #10
Primark

Een grote kuil tot nu toe:

Geruststellende woorden aan de straat :lol:

·
Registered
1,203 Posts
dat muurtje is toch nog de oude fundering van het stadskantoor? Dat gaan ze toch zeker niet hergebruiken? Tenminste, dat zie je zelden.....aan de andere kant, waarom ook niet. De gebouwen zijn beide even groot.

·
Registered
1,203 Posts
we hebben een "go" voor de investeringen vanuit de gemeente: zie BD-artikel

Ik zat daarnet nog even naar de kaarten te kijken de Jimmy toegevoegd heeft bij het maken van dit draadje en dan vraag ik me toch af of het Pieter Vreede pad het gaat redden als iedereen via de andere winkel route gaat lopen...

·
Registered
2,256 Posts
Niet dus. Het is nu al niet zo'n interessante straat omdat er aan een kant een blinde muur is (gelukkig wel met groen ertegen).
Nu er niet meer door V&D van en naar het PV gelopen kan worden hebben ze daar meer passanten, maar dat is straks meer dan afgelopen.

·
Registered
1,289 Posts
Discussion Starter #15
^Het is wel waarschijnlijk dat het minder wordt maar dat geldt niet alleen voor die straat. Ook de Juliana van Stolbergstraat krijgt te maken met concurrentie van de nieuwe verbinding. De hoop voor die straten is toch dat het totaal aantal bezoekers van de binnenstad toeneemt na de verbouwing en dat er dus ook daar voldoende mensen blijven komen.

·
Registered
2,256 Posts
De Juliana van Stolbergstraat heeft en houdt imo meer potentie dan de Pieter Vreede straat.
De Pieter Vreede straat is amper meer dan een steeg. Eenzijdig winkelaanbod. Kaal, kil.
Juliana van Stolbergstraat is een volledige winkelstraat (op enkele horeca na).
Door spreiding zal de spoeling ongetwijfeld op meer plaatsen dunner worden. tenzij er beduidend meer publiek naar TIlburg, naar het centrum komt en het zwaartepunt van het bezoek niet naar het westen verschuift.

·
Registered
348 Posts
De dode wand van de Pieter Vreedestraat is ook een aspect van het vernieuwde kernwinkelgebied.
Aan Gimbrere is inmiddels de vergunning verleend om deze wand open te breken. Heb ik al op meerdere plekken voorbij zien komen.

·
Registered
121 Posts
Ik heb afgelopen week de te slopen panden nog eens bekeken en moet eerlijk zeggen dat ik om het Durlinger-pand niet erg rouwig ben, dat valt straks nauwelijks op in de gevelrij denk ik. Het Coolcat-pand is daarentegen wel erg zonde, dat heeft ook nog een behoorlijke massa en hoogte die verdwijnt met de sloop.

1 - 20 of 402 Posts