SkyscraperCity banner

2021 - 2033 of 2033 Posts

·
Registered
1,272 Posts
Dat betrof volgens mij die lange lint die vanaf het blauwe gebouw naar het westen moet komen. Vergelijk het een beetje met de Worst op de Noordhoekring .Die kreeg maximaal 4 of 6 woonlagen.
Dit klopt inderdaad. Ironisch genoeg hoorde je in dit geval niemand over de toren van 16 bouwlagen maar ging het juist om het lagere deel dat parallel loopt aan de achtertuinen van de woningen aan de Lange Nieuwstraat. De bewoners wilde maximaal drie bouwlagen maar dat ging te ver en dus blijven dat er (volgens het laatste plan) meen ik vier. Daarnaast is er nog een iets hoger blokje gepland (zes bouwlagen dacht ik) op hoek met de Wagenstraat.

·
Registered
1,191 Posts
Ik snap hun punt wel: je krijgt ineens een flat van 6 lagen in je achtertuin...Maar ja, gaan we nu bij elke vernieuwing inzoomen op het contrast met het verleden of juist naar de waarde van de vooruitgang? namelijk aan de Burg. Brokxlaan is 4 lagen weer het absolute minimale....wat gaan we kiezen?

Maar goed, 16 lagen aan het NS-plein is prima, zeker met de twee toren achter de koepelhal erbij. En was dat hogere blok bij de wagenstraat of ietsje verder bij de atelierstraat (naast het Ketelhuis).

·
Registered
40 Posts
Er komt al een hele mooie opening vanuit ns-plein naar spoorzone door de woontorens op de wagenmakerij van 60/95 meter hoog maar op de plek van het blauwe gebouw mag er wat mij betreft ook nog eentje van 80+ komen

·
Registered
1,191 Posts
^^ ja, dat bedoel ik met die twee torens achter de koepelhal. (die moeten trouwens ook die hoogte krijgen, willen ze nog de juiste impact maken). De aansluiting met het sied-dak van de wagenmakerij wordt wel spannend, dat is een mooie constructie en waarschijnlijk ook wel monumentaal.

Ik weet niet of dat blauwe gebouw meteen de plek is om echt de hoogte in te gaan. Ik zie meer mogelijkheden voor dat gare wijkje in de hoek van de Enschotsestraat en de Zuid Oosterstraat. Dat is een verzameling gare kleinschaligheid dat op die plek eigenlijk niet meer kan (met het spoor en de groeiende stedelijkheid ernaast).

·
Registered
2,240 Posts
Al dat NIMBY gezeur is wel remmend voor de hoeveelheid woningen die gebouwd worden. En het enthousiasme van projectontwikkelaars in je stad te bouwen wordt er ook niet meer op.
Tilburg zal niet de enige plek zijn waar dergelijke tegenstand is, maar toch.

PvdA wil projectontwikkelaars helemaal afschrikken:
Die wil verplicht 50% van projecten toebedelen aan sociale en middelhuur.
Ze voegden er ook nog aan toe dat mensen met laag inkomen ook het recht hadden om op populaire plekken te kunnen wonen *)
Dat alles werd maandag in de gemeenteraad gelukkig afgeschoten. Zo is er niet rendabel te werken of er moet steeds een schep geld vanuit de gemeente bij.

In de raadsvergadering werd ook nog vermeld dat in het centrum maar 5% voor koop wordt gebouwd. Dat is natuurlijk wel heel weinig.

*) ik vind natuurlijk dat iedereen fatsoenlijk en betaalbaar moeten kunnen wonen, maar deze eis neigt imo toch teveel naar communisme.

·
Registered
16 Posts
ik vind natuurlijk dat iedereen fatsoenlijk en betaalbaar moeten kunnen wonen, maar deze eis neigt imo toch teveel naar communisme.
Maar huizen zijn écht onbetaalbaar geworden voor starters in Nederland.

Als je modaal verdient (3.000 bruto p.m) en spaargeld buiten beschouwing laat, kun je een hypotheek krijgen waarmee 91% van alle koopwoningen in Nederland al meteen buiten bereik zijn. Dan heb je nog 9% van het aanbod over en daar zit ook nog eens enorme krapte in en een enorme vraag. Dus je bent altijd tegen andere aan het opbieden. Simpelweg gekkenwerk. Daarbij komt nog eens dat 38% van werkend Nederland onder modaal verdient...die kunnen niet kopen en zijn aangewezen op sociale huur (als je geluk hebt) en anders ben je slachtoffer van de particuliere sector waarin je als huurder wordt uitgemolken.

Bron: 91 procent van de koophuizen te duur voor Jan Modaal – waar kun jij nog wonen?

Alternatief is om nog ver in je 30e bij je ouders te wonen en proberen te sparen maar ja...lekker leventje opbouwen zo. Voor starters is het echt, echt maar dan ook echt niet te doen om momenteel iets te kopen. Studiebeurs is afgeschaft dus lekker schuld opbouwen, dan wil je solliciteren en krijg je flex-contracten wat ook niet gunstig is voor een hypotheek aanvragen.

Ik zat gelukkig nét voor deze huidige generatie afstudeerders maar ik heb het zwaar met ze te doen.

·
Registered
1,191 Posts
^^ precies dat. Mijn vriendin en ik zijn allebei zelfstandige en huren al een aantal jaar (het koop huis van haar werd vanwege (inmiddels) twee kinderen te klein). Wij kunnen dus aantoonbaar de huurkosten dragen, maar zouden hetzelfde huis voor misschien wel 2/3 van die maandelijkse kosten via hypotheek kunnen kopen....alleen die hypotheek krijg je als zzp-er niet.

·
Registered
1,191 Posts
was nog even gaan zoeken nar wat meer info over het gebouw op de plek van het blauwe NS gebouw. (in de stukken aangeduid als Besterdring 235). Op Planviewer staat een uitgebreid stuk met documentatie (van na de herziening door overleg met de buurt). Daar hebben ze het over 150 appartementen, 12-15m hoogte langs de B.Brokxlaan en oplopend naar max 30m vanaf de Wagenstraat tot een toren van 49m (die laatste is opvallend specifiek, dus dat zal 'm dan wel gaan worden).

Nog geen concreet ontwerp gevonden, maar het is wel de moeite waarde om even door de stukken te bladeren (kopje "toelichting") daar staan twee bezonningstekeningen, eentje de hele spoorzone en eentje ingezoomd op het plangebied). Die van de Spoorzone geeft een indruk van wat er verder nog gebouwd gaat worden en dat is toch niet mis. De hog torens hebben we wel in beeld, maar krijg je ook een beeld van de overige "massa's" die gepland staan in het stuk tussen koepelhal en Bieb.

·
Registered
526 Posts
Misschien dat [email protected] dit weet?. Ik zie bij de Bankier al meer dan 2 maanden een stuk of 25 appartementen in optie staan. Hoelang krijgen deze mogelijke kopers de tijd om hun optie vast te houden zonder een keuze te maken? Een hypotheek aanvragen duurt niet zo lang of speelt er nog iets anders ?

·
Registered
2,240 Posts
Ik sta ook nog in optie.
In mijn uitnodiging voor het verkoopgesprek stond dat je een week had na het gesprek om te beslissen of je de koop/aanneemovereenkomst ging tekenen of afhaken.
Na afloop van het gesprek had de makelaar zoiets van we horen het wel wat u beslist. Dus geen initiatief van hun kant.

De makelaar heeft op dit moment ook nog tijd genoeg. Aantal verkocht is niet de opschortende voorwaarde die de start van de bouw ophoudt. Dat wordt anders als alle vergunningen onherroepelijk zijn en het plan is geaccepteerd door Woningborg (tbv afbouw bij faillissement aannemer).
Ik vraag me ook af of die belegger al getekend heeft. Was een formaliteit tijdens het gesprek maar dat kan ik niet verifiëren natuurlijk.
En met de belangstelling valt het ook nog wel mee. Het is niet meer zo dringen. Er zijn weer heel wat appartementen vrij gekomen.

De andere optanten zullen net als ik de kat nog ff uit de boom kijken vwb de woningmarkt ontwikkeling. De meesten zullen nog een huis moeten (kunnen) verkopen.
De stand is nu 15/50 verkocht.
Dat aantal in optie zitten ook appartementen bij die in optie geweest zijn, teruggegeven en weer in optie (zoals de mijne). Maar er zullen er ook bij zijn die al vanaf het eerste moment in optie staan.

2021 - 2033 of 2033 Posts