Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 141 Posts

·
Registered
59 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Herontwikkelingen rondom het wagnerplein in Tilburg Noord:
- De Nieuwe Heikant, 62 Meter, Zorgcentrum/koopwoningen, in Constructie
- Hypermodern sportcomplex Drieburcht met zwembad, in Constructie

- 640 Woningen, Ontwikkeling
- Grondige renovatie en uitbreiding huidige winkelcentrum, Ontwikkeling
- 1400 Parkeerplaatsen, Ontwikkeling
- Nieuwe Biobliotheek, Ontwikkeling
- Futuritisch Zorgecentrum: Ontwikkeling

- Investering van 200 Miljoen Euro

Het nieuwe wagnerplein moet heel tilburg Noord en nieuw Imago geven.

De Nieuwe Heikant:

Sportcomplex Drieburcht:

·
Registered
1,516 Posts
ik laat ik eens kijken hoe het eigenlijk met de ontwikkelingen rond het Wagnerplein staat. Welliswaar met vertraging wordt binnenkort het nieuwe sportcentrum geopend en is onlangs de verzorgingsflat/toren daar opgeleverd, maar dat was slecht een klein stuk van de plannen. Blijkt dat in alle stilte de plannen drastisch gewijzigd zijn:

uit een persbericht:
Meer grondgebonden woningen
De aanpassingen op het oude plan behelsen ook kwalitatieve wijzigingen: zo wordt het aantal appartementen fors teruggeschroefd: van 622 naar 97 stuks, deze zijn alle gelegen boven de nieuwe winkelruimtes. De appartemententorens in het park uit het vorige plan zijn geschrapt. Er worden 72 eengezinswoningen aan het programma toegevoegd. Hiervan komen er 51 in het park en 21 tussen het park en het plein. Het aantal vierkante meters groen blijft nagenoeg hetzelfde in vergelijking tot het vorige stedenbouwkundig plan.
Het aantal appartementen van 622 naar 97, geen torens in het park (de hoogst zou ong 75m worden) en het aantal winkelmeter wordt niet 12.000 maar 6.000. Da's effe andere koek :(
En niet dat ze dan het park vrij houden, maar dat gaan ze dan "vervuilen" met 21 eengezinswoningen.

Ik vrees dat ze ipv het in meer fase uit te voeren dan gepland worden de initiële ambities onmogelijk gemaakt door de ingrepen die ze nu doen.

·
Registered
1,516 Posts
om het geheugen wat op te frissen, het aanvankelijke plan:

die twee U-vormige gebouwen en de toren in het park zijn dus geschrapt. De Toren rechts is "De Nieuwe Heikant" die is opgeleverd. En als ik het goed begrijp blijft er ook niet veel over van de nieuwbouw aan de bovenzijde van het plaatje (rondom het winkelcentrum zelf)....

De Nieuwe Heikant:

Drieburgt:

G

·
Hier zie je inderdaad goed dat de recessie, misschien wel ergste in de geschiedenis van de moderne tijd, parten gaat spelen. Het is erg janmer dat die oorspronkelijke plannen niet door gaan. Samen had die hoogbouw een mooie cluster in Noord kunnen vormen. Wellicht dat ooit in de verre toekomst delen van het plan weer eens worden bekeken en toch nog worden uitgevoerd in een nieuw plan.

·
Registered
1,516 Posts
^ dat hoop ik ook, maar ik vrees ook dat wat ze nu waarschijnlijk gaan neerzetten (een olievlek aan "grondgebonden huizen met tuin") verdere ontwikkeling en verdichting gaat tegenwerken. In een wijkje van rijtjes huizen, kun je straks echt geen toren meer neerzetten. Dus veel minder woningen dus geen verdichting en dus ook geen draagvlak voor het upgraden van de voorzieningen. Volgens mij is dit gewoon een stomme zet die volledig voorbij gaat aan de aanleiding van de investeringen: een impuls voor noord...jammer.

G

·
... (een olievlek aan "grondgebonden huizen met tuin") verdere ontwikkeling en verdichting gaat tegenwerken.
Hier ben ik het volkomen mee eens. Wat men beter kan doen is dit soort locaties reserveren voor centrumstedelijke ontwikkelingen en niet meteen naar een noodplan grijpen als het even minder gaat. De gemeente zou hier moeten inzien dat dit project fungeert als het nieuwe centrum voor het hele stadsdeel. Wanneer men huizen met tuin gaat bouwen dan voorzie ik geen verdichting meer in de vorm van hoogbouw met als gevolg; weg centrum. Een dergelijk noodplan is ook heel vreemd wanneer je ziet dat Tilburg nog relatief veel ruimte (en concrete plannen) heeft voor dergelijke woningbouw. Er is natuurlijk Koolhoven Buiten met meer dan 500 woningen en veel dichterbij de plannen voor Tilburg Noordoost met in totaal misschien wel 3000 huizen in de driehoek Udenhout, Berkel-Enschot en Noord. Overigens werd gisteren nog een plan in het BD aangekondigd voor een nieuw woonwijkje in Noord op het voormalige Verbuntterrein aan de Jac van Vollenhovenstraat. Eigenlijk erg off-topic maar hier de link van het bericht: http://bd.nl/nieuws/tilburg-stad/particulier-mag-bouwen-op-verbuntterrein-1.197390

G

·
^We houden het maar bij deze lijkt me. De topicnaam hier begint ook met de naam van de stad zoals gebruikelijk en niet andersom. Een beetje consistentie is wel prettig. Ik had die andere draad niet eens gezien en waarschijnlijk daardoor.

·
--------------
2,761 Posts
op de laatste impressie staat een soort van zwarte kladder op dat prachtige witte gebouw, door de strakke architectuur en de witte kleur irriteert dat mij enorm, ik hoop dat ze dat achterwegen gaan laten.

·
Registered
1,516 Posts
op de laatste impressie staat een soort van zwarte kladder op dat prachtige witte gebouw, door de strakke architectuur en de witte kleur irriteert dat mij enorm, ik hoop dat ze dat achterwegen gaan laten.
oh, ik vind t juist wel weer mooi...tja smaken verschillen blijkbaar. Maar t lijkt mij die grote witte vlakken juist wel breken. Bovendien staat in Noord dat gebouw natuurlijk in no-time onder de graffiti, dan kun je maar beter zelf de standaadr zetten ;)

De kunstenaar die t ontworpen heeft is trouwens Jean-Luc Moerman.

G

·
Bovendien staat in Noord dat gebouw natuurlijk in no-time onder de graffiti, dan kun je maar beter zelf de standaadr zetten
Dan laten ze het beter effen wit en laten ze die 'straatschoften' legaal spuiten op 'hun' nieuwe wijkcentrum. :lol:

Ik weet het niet, toen ik de afbeelding voor het eerst zag nam ik het niet serieus. Ik vind het zelf net een tribal en dat associeer ik dan weer met iets 'goedkoops'. :angel:

·
Registered
406 Posts
Ze kunnen de oplevering van de Drieburcht inderdaad beter aanpassen naar medio....eeehhhh......ooit.....

·
Registered
1,516 Posts
idd goed nieuws. Maar waarom is er eigenlijk in eerste instantie twijfel ontstaan over die dakcontructie? Toch hopelijk niet vanwege dat roest-incident in de Reeshof? Want nieuwbouw is idd wel te vergelijken met een oud zwembad (of zelf maar de ophangconstructie van die speaker die daar naar beneden viel)...

·
Registered
2,666 Posts
Kunstenaar begonnen met beschilderen Drieburcht

De Belgische kunstenaar Jean Luc Moerman is maandag gestart met het beschilderen van Sportcomplex Drieburcht in Tilburg-Noord. In vier weken tijd wordt zijn enorme kunstwerk "Hybrid Skin" aangebracht op de buitenmuren. Het zwarte lijnenspel op de witte gevel is geïnspireerd op spieren, beweging en vrijheid. Het kunstwerk is betaald vanuit het Tilburgse kunstbeleid voor openbare ruimte. Het is de bedoeling dat Drieburcht een echte ontmoetingsplaats gaat worden voor mensen uit de omliggende wijken.
Toch eens gaan kijken daar.

·
Registered
2,666 Posts
Drieburcht

Vandaag een bezoekje gebracht aan Drieburcht. Het is idd een fantastisch gebouw.
Veel groter dan ik had gedacht.
Verrassende indeling. Op veel plekken ramen waarmee je in aangrenzende of onderliggende ruimte kunt kijken.
Hier een post met foto's die op de verkeerde plek terecht gekomen is.

Er is nog geen graffiti bij gezet op het gebouw.

Nu heel gauw de bibliotheek die er tegenover ligt slopen want deze belemmert niet alleen het zicht op de ingangszijde van Drieburcht, maar dit 70'er jaren gebouw steekt nu wel heel armoedig af.

Winkelcentrum Wagnerplein is in zijn geheel dringend aan een makeover toe. Maar die plannen zijn er. Moet alleen nog wel in gang gezet worden.

1 - 20 of 141 Posts