SkyscraperCity Forum banner
1 - 9 of 9 Posts

·
robkaper.nl
16,244 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Rotterdam: Times Square inspireert verbouwers Nighttown

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/mod...ble=artikel&w3s_id=19600&w3s_template=Artikel

Rotterdam _ Na een grootscheepse verbouwing krijgt Nighttown een uiterlijk dat is geïnspireerd op Times Square, het plein in New York dat wereldberoemd is door de verzameling enorme lichtreclames. De poptempel aan de Westkruiskade wil met de metamorfose haar rol als 'Rotterdams centrum voor de pop- en jongerencultuur' accentueren.
Na verder onderzoek bij het RD blijkt er een gloeilamp vervangen te zijn. ;)

Ben wel benieuwd, zou wel leuk zijn natuurlijk wat meer lichten en neon in de stad. Vind ik bij het Leidseplein ook erg gezellig, zou in Rotterdam ook meer moeten..

·
Captain
3,848 Posts
Is leuk. De West Kruiskade is ook een ongelofelijk levendige plek om iets dergelijks te realiseren. Het heeft de stedelijkheid die Hofplein, Churchillplein en Wilhelminaplein missen. Maar als ik mocht kiezen, dan koos ik toch liever voor één van die 3 locaties om iets dergelijks te realiseren.

40,129 Posts
Ik zie liever kruisplein vol met neons. Dat is een levendigere plek dan schouwburgplein, met om 5 uur snachts nog veel verkeer en mensen op straat. En de komende jaren zal het plein alleen maar stedelijker worden, hoewel, calypso gaat nu natuurlijk weg...

·
Registered
207 Posts
Het is inderdaad niet best gesteld met de neon-dichtheid in het Rotterdamse centrum. Tot eind jaren zestig sierde zowat elke winkel zich met een echte glas-geblazen neon-reclame. Je moet maar eens foto's uit die tijd van bijvoorbeeld de Hoogstraat en zelfs Rodezand, Goudsesingel en Westewagenstraat bekijken. Om nog maar te zwijgen van de forse installaties bovenop en aan de gevel van het Groothandelsgebouw (Hooymeijer, Persil, Rizla+, Simca, Pentax). Ook de Lijnbaanflats waren bekroond met aan- uitflakkerende reclames: Pan Am, bijvoorbeeld.
Ik heb het idee dat deze vorm van reclame wat uit de tijd is: het vergt veel onderhoud en kan niet flexibel inspelen op veranderingen. Daarom zie je nu op Times Square en Piccadilly Circus steeds meer installaties als die aan het Maritiem Museum, V&D en bij de Koopgoot, alleen in wat kloekere afmetingen.
In het buitenland ken ik (buiten Azie) het Raadhuisplein in Kopenhagen en het Stationsplein in Lille als plekken waar het nog echt ouderwets een vrolijke ouderwetse neon-boel is. Ik kijk er nog steeds mijn ogen uit en blijf het een bij uitstek grootstedelijk kenmerk vinden.
Ik heb, toen de een na de andere installatie van het Groothandelsgebouw gesloopt werd, naar Engels geschreven of ze na de verbouwing vervangen zouden worden. Er werd vagelijk iets toegezegd, maar voorlopig is het een kale boel daar aan het stationsplein. Ik vrtwacht weinig voor de toekomst.

1 - 9 of 9 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.