SkyscraperCity banner

wat vinden jullie?

• 10

Votes: 0 0.0%
  • 9.5

Votes: 0 0.0%
  • 9

Votes: 2 4.1%
  • 8.5

Votes: 4 8.2%
  • 8

Votes: 7 14.3%
  • 7.5

Votes: 4 8.2%
  • 7

• 6.5

Votes: 8 16.3%
  • 6

Votes: 3 6.1%
  • 5.5

Votes: 3 6.1%
  • 5

Votes: 6 12.2%
  • 4.5

Votes: 1 2.0%
  • 4

Votes: 5 10.2%
  • 3.5

• 3 of lager

• Total voters
    49
1 - 12 of 12 Posts

·
The only way is up
81,634 Posts
Discussion Starter #1
Omdat hij opgeleverd is ook maar eens draadje met poll om je waardering te geven voor deze bijzondere combinatie van renovatie en nieuwbouw.

Programma:
retail, horeca, commerciële en algemene ruimten (circa 3.500 m2 BVO)
kantoren (circa 22.000 m2 BVO)
84 appartementen
ondergrondse parkeergarage met 120 parkeerplaatsen (circa 4.500 m2 BVO)

foto's:

het verschil tussen 2 gevels kan haast niet groter dan dit:

34,481 Posts
Een 6. Prachtige woningen, maar van de buitenkant erg schraal geworden. Ik blijf me storen aan de kozijnen, zowel de verdeling de niet consequent is als de dikte. Het gevelbeeld is rommelig geworden helaas. Ook details, zoals de schuifdeuren en hoe die zijn afgewerkt, mogen eigelijk niet voor een bureau van deze naam en faam.

Daarnaast is het zwevende concept enorm schade aangedaan door de keuze van de plintgevel, waardoor de dure zwevende constructie totaal aan het oog onttrokken is. Een ontwerpkeuze geboren uit noodzaak omdat de functie veranderde. Maar wat mij betreft een erg mislukte ontwerpkeuze.

Stedenbouwkundig wordt de straat totaal doodgeslagen, wat een enorme gemiste kans is op deze plek waar binnenkort ook de plint van het postkantoor wordt opengebroken. Erg jammer.

Toch nog een voldoende, omdat het er van binnen een stuk beter uit ziet, en omdat de massaopbouw aardig is. Maar ik had er op voorhand veel meer van verwacht.

De opgeknapte oudbouw tel ik uiteraard niet mee in mijn oordeel. Die is fantastisch maar niet de verdienste van OMA.

·
Registered
1,088 Posts
Voor middenin de stad een bijna schandalige plint. Lijkt me inderdaad mooi wonen, maar als ik het gebouw op uiterlijk moet beoordelen wordt het echt geen voldoende.

·
MP
8,335 Posts
Gestapelde containers zonder plint. De architecten hebben zich geen moer aangetrokken van de fraaie lijnen van het oude Timmerhuis. Het oogt goedkoop en willekeurig, voor zoiets zou je toch geen architectenbureau bellen. Gênant. Dat het binnen allemaal heel gerieflijk is, dat is natuurlijk fijn, maar goed, lelijke jaren 70-flats kunnen van binnen ook heel gerieflijk zijn en daar wordt het geen architectuur van.

Ik geef een 3.

B

·
Guest
0 Posts
Gestapelde containers zonder plint. De architecten hebben zich geen moer aangetrokken van de fraaie lijnen van het oude Timmerhuis. Het oogt goedkoop en willekeurig, voor zoiets zou je toch geen architectenbureau bellen. Gênant. Dat het binnen allemaal heel gerieflijk is, dat is natuurlijk fijn, maar goed, lelijke jaren 70-flats kunnen van binnen ook heel gerieflijk zijn en daar wordt het geen architectuur van.

Ik geef een 3.
Prima verwoord, maar wat hoog gewaardeerd. Ik geef een 2. Ook omdat, zoals SSC terecht aangeeft, dit wel een enorme gemiste kans is.

B

·
Guest
0 Posts
^^ Jawel, lager dan 3 is een optie, maar dat kan ook een 1 zijn natuurlijk. Laat ik dus maar onderstrepen dat ik het ook vriendelijk gehouden heb en een 2 heb genoteerd.

·
Registered
19,196 Posts
Plussen:
+ bijzonder concept van zwevend staal.
+ gedeeld dakterras tussen de kantoren en bewoners.
+ grote dakterrassen voor de bewoners.
+ Vrij licht van binnen.

Minnen:
- Het grauwe grijze uiterlijk i.p.v het voorgespiegelde witte wolkuiterlijk. En dat in een stad die juist minder i.p.v. meer grijs kan gebruiken.
- Het totaal niet tot uiting komende zweefeffect door de gevel van de plint direct onder de rest van de gevel te plaatsen. Deze glazen plintgevel had 1 à 2 meter teruggeplaatst moeten worden, zodat de zweefconstructie wel zichtbaar was geworden. Nu zie je 0,0 van die bijzondere constructie.
- Irritante bolletjes op het glas die een maximaal zicht voor de bewoners belemmeren. Kan leiden tot migraine. Laat bewoners liever zelf met gordijnen / luxaflex e.d. zonwering regelen i.p.v. ze voor altijd een wazig stippeltjesbeeld op te leggen.
- Het niet schoonmaken van de gevel van het oude Timmerhuis. Epische faal... (en aan de binnenkant hebben ze het wel schoongemaakt...)
- De doodse glazen plint van het nieuwe gedeelte. Onvergefelijk om aan één van de levendigste straten in Rotterdam niet het schot voor open doel te benutten om die levendigheid deze zijstraat in te trekken. Foto 2 spreekt boekdelen. Als er een VN-Tribunaal voor Misdaden tegen de Architectuur en Stedenbouw zou bestaan, zou het gebouw alleen al vanwege deze misdadige plint hier ter sprake komen (evenals de charmante werkingang aan de noordkant langs dat pleintje...).
- Afwerking met schroefjes bij de deuren... OMA een bureau van hoge standaarden?
- De metalen olifantenverblijfdeuren.

Kortom, 4 plussen, 7 minnen = per saldo 3 minnen. Laten we er per saldo 2 minnen van maken als we de twee opmerkingen over de plint in één nemen. Als we uitgaan van een neutraal cijfer van een 5,5 dan kom ik uit op een rapportcijfer van een 3,5.

In het rariteitenkabinet dat Rotterdam als architectuurstad heeft is het weliswaar een opvallende verschijning en zal het zeker de modernistische architectuurfanatici kunnen bekoren, daarnaast ook mooi dat er wat bewoners bijgekomen zijn op deze plek (al hadden dat er natuurlijk nog veel meer kunnen dan wel moeten zijn), maar om nou te zeggen dat dit gebouw een grote sprong vooruit is voor Rotterdam? Nee.

·
The only way is up
81,634 Posts
Discussion Starter #9
Geweldige bovenbouw met dito woningen, de plint is echter dramatisch om de rendenen die JB al aangeeft.
Het oude gedeelte is ok, al had de gevel wel een schoonmaakbeurt kunnen gebruiken.

Vanwege de plint geen 9 maar een 6

·
Registered
2,344 Posts
Ik kwam op Funda dit appartement tegen. Wat een vreemde plattegronden toch, twee kamers waarvan één zonder ramen en een hele lange smalle woonkamer. Form over function.

1 - 12 of 12 Posts