Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 65 Posts

·
Illustrateur
13,124 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Ik reed reeds langs de vernieuwde kering van de Hollandse Waterlinie bij de A2. Daar merkte ik voor het eerst in Nederland een (bruin) toeristenbord op zoals we die in de rest van Europa ook kennen. Ik zou het leuk vinden als deze meer zouden verschijnen in ons land. Niet enkel voor steden, maar uiteraard ook voor andere zaken zoals landschappen, monumenten en grote werken.

Hier een voorbeeld van mij voor 's-Hertogenbosch:

Voor Eindhoven:

Het bord moet de stad representeren of bekende elementen ervan tonen. Eenvoud is het woord voor de vormgeving. Bovendien kan de (snel)weg uit zijn functie als transportsleuf worden gehaald en de entreefunctie van de (snel)weg worden benadrukt op deze wijze. Lang heeft men landschappen en steden willen verstoppen voor de weg, wat hiermee gedeeltelijk doorbroken kan worden.

·
Registered
222 Posts
Ja, lijkt mij ook erg leuk. Alleen complete steden op borden hoeft wat mij betreft niet. Bij Rotterdam bijvoorbeeld alleen de Euromast en de Erasmusburg. Bij Utrecht de Dom, bij Amsterdam de Dam en bij Groningen de Martinitoren. Allemaal een beetje zoals die van 's-Hertogenbosch: een bord met één of twee bekende gebouwen.
Waar kan je allemaal nog meer aan denken? Een bord van Kinderdijk langs de A15, een bord van Walibi World langs de A6, een bord van de Efteling langs de A59, een bord van Blijdorp langs de A20, een bord van Artis langs de A2, borden van waterkeringen, borden van vuurtorens enzovoort enzovoort. Voor je het weet staat heel Nederland vol met toeristenborden...

·
Illustrateur
13,124 Posts
Discussion Starter · #4 ·
@ Richard:

Daar hoef je volgens mij niet bang voor te zijn, hoewel ik het niet eens een probleem zou vinden. Je kunt logische pictogrammen gebruiken voor kastelen, natuurgebieden en vuurtorens bijvoorbeeld.

Die van 's-Hertogenbosch vind ik ook wel het rustigst. Alleen heeft niet elke stad een gebouw die de stad presenteert. Die van Eindhoven en Rotterdam hebben op hun eigen manier ook wel wat. Abstracter, maar wel veel drukker. Maar mijn voorkeur gaat ook naar de eerste toe.

Wel opvallend dat je ze overal in Europa vond, behalve in NL. Bij de A2 was volgens mij ook de eerste die ik zag.

·
Bas
14,555 Posts
Tegenstrijdig.

Duitsland staat ook vol met toeristenborden, soms wordt ook nog wel eens een bepaalde landstreek of een bijzondere toeristische attractie aangeprezen.
Kom je over de A1 Bremen binnen, zie je na het officiële bordje van de `Landesgrenze` ook zo`n bruin bord met de Stadtmusikanten erop. Zelfde voor de Dom van Köln, de Rheinbrücke van Emmerich etc. Bekende in het oog springende en ook unieke kenmerken van een bepaalde plek. Ik vind het prima.

Ik zit nogal vaak op de Autosnelwegen, ik ga er op letten in Nederland. En het zal mij benieuwen hoe ze hier in onze eigen omgeving er mee om gaan springen. Van de andere kant: Jan wilde toch wel eens van overbodige verkeersborden af? Ik eigenlijk ook wel. Oeps!:eek:hno:

·
Registered
4,042 Posts
@[email protected]:Inderdaad een leuk idee voor Nederland. Ik denk alleen dat je hierbij iets minder de hoogbouw moet benaderen en meer de historische gebouwen. Want dat is waar de toeristen meestal voor komen. Hoogbouw interesseert de gemiddelde toerist geen moer, dus hij zal nu niet aan zo'n bord kunnen aflezen in welke stad/streek hij is beland.

·
Illustrateur
13,124 Posts
Discussion Starter · #7 · (Edited)
@ railway stick:
Tenzij deze exemplaren de agglomeratieborden gaan vervangen.

@ hierboven:
Toevallig heb ik steden genomen die hoogbouwminded zijn. Zelf vond ik die van 's-Hertogenbosch de sterkste. Niet zo vol dus en echt belangrijke kenmerken van Den Bosch. Provinciehuis vooral ook vanwege zijn functie voor heel Brabant. Deze voorbeeldplaten waren meer bedoeld om het balletje mee op te werpen. :)

Verder heb ik twee stijlen toegepast. Rotterdam en Eindhoven hebben dezelfde stijl.

·
Premium Member
13,762 Posts
Die van Den Bosch vind ik heel geslaagd - die van R'dam en Eindhoven veel te vol. Bij R'dam zou ik me beperken tot de Erasmusbrug, het NN-gebouw en de Euromast; bij Eindhoven tot de Lichttoren (zonder Philips, overigens, want dat is sluikreclame), het Evoluon en misschien de Regent/Admirant.
Maar voor de rest een leuk initiatief! Op het ASW-forum heb ik het een tijd geleden ook al eens voorgesteld.

·
Illustrateur
13,124 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Dus als ik het goed begrijp zijn de meeste mensen niet tegen meerdere symbolen, maar wel als ze rommelig achter elkaar staan of niet echt heel belangrijk voor de stad zijn.

Voor Amsterdam heb ik als mogelijke symbolen:
Paleis op den Dam, Rijksmuseum, CS, Nemo, Rembrandttoren en de ArenA. Schiphol zelf heeft dan weer zijn eigen verkeerstoren. ;)

·
Registered
142 Posts
Op de A1, A12 en A50 staan bruine toeristenborden voor Park Hoge Veluwe.
ik kan geen foto vinden, ik denk dat er een hert op staat.

·
Illustrateur
13,124 Posts
Discussion Starter · #12 · (Edited)
Zolang ze maar een toeristische waarde hebben, denk ik dat kleine stadjes ook recht kunnen hebben op zo'n bord. Almere is dan weer een grote stad die er geen hoeft te verwachten.

Eindhoven:

Nieuwe versie:

Ik kom in de knoop met Rotterdam als havenstad en Eindhoven als 'Lichtstad'. Moet je symbolen als havenkranen en gloeilampen in zo'n bord verwerken, of ebperken we ons liever op bekende gebouwen in de stad? En wat te doen met de schaal van de gebouwen ten opzichte van elkaar?

·
The only way is up
87,255 Posts
^^ De belangrijkste kenmerken of dingen waarmee je als stad wilt scoren(max 3 of
4 stuks, anders wordt zo'n bord te druk) zou ik erop zetten. De schaal is niet belangrijk.

Btw het Evoluon is toch al jaren dicht (helaas) voor het grote publiek? Het heeft dan niet zoveel zin om hem erop te zetten.

·
Illustrateur
13,124 Posts
Discussion Starter · #14 · (Edited)
Het Evoluon is dan wel niet toegankelijk, wel een bijzonder gebouw die erg bekend is en Eindhoven presenteert. De Lichttoren is vooralsnog ook niet toegankelijk. Waterbollen hetzelfde verhaal.

Nijmegen:

·
Registered
4,042 Posts
Leeuwarden is momenteel flink bezig met een promotietour. Op diverse stations zijn posters van de stad te vinden. Zelf vind ik deze poster wel erg goed, temeer omdat men ook de hoogbouw betrekt in het beeld.

Dit is de winterversie

De zomerversie kan ik niet zo snel vinden.

·
Illustrateur
13,124 Posts
Discussion Starter · #16 · (Edited)
Leuke plaat inderdaad! Een leuke poster om op te hangen her er der in de stad. Maar langs de (snel)wegen hoef je die niet te verwachten neem ik aan.

Utrecht is een van de weinige steden in Nederland waarbij 1 bouwwerk synoniem aan de stad is. De Dom uiteraard:

·
Registered
4,042 Posts
Leuke plaat inderdaad! Een leuke poster om op te hangen her er der in de stad. Maar langs de (snel)wegen hoef je die niet te verwachten neem ik aan.
Voor langs de snelwegen is hij inderdaad veel te druk. De treinpassagiers die moeten wachten op het station hebben echter wat meer de tijd om zo'n afbeelding te bestuderen. Een snelwegversie zou zich moeten beperken tot bijvoorbeeld de Achmeatoren, de Oldehove en de waag.

Verder toon je hier mooie posters. Die van Utrecht hoeft eigenlijk niet meer dan alleen de Dom, want hiermee heb je meteen hét icoon van de stad afgebeeld. Meer zou in dit geval overbodig zijn. Nijmegen vind ik ook goed zo.

·
I (L) The Hague
941 Posts
Breda is grote kerk met haven er (weer) voor :). Deze borden kom je idd veel tegen in het buitenland. Met name Duitsland en Frankrijk

1 - 20 of 65 Posts