Skyscraper City Forum banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Needs more Tokyo!
1,164 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Shinjuku is één van de vele zakendistricten van Tokyo, maar waarschijnlijk de bekendste. Het stadshuis van Tokyo staat er, een Twin-Tower Kathedraal-achtige toren van 250 meter, symbool voor de hoogbouw in Tokyo. Voor de rest is het een district met veel blokkendozen van rond de 180-190 meter. Naast een zakendistrict is het ook een groot centrum van entertainment en shopping: er is altijd wat te doen. In Tokyo gaan kantoor & fun op dezelfde vierkante meters, iets wat de Downtowns van vele steden in de US onbekend is.

Shinjuku is ook berucht vanwege zijn enorm drukke stations. Ik heb me hier niet gewaagd tijdens het spitsuur, maar ben er buiten de tijden om even binnen geweest. Dan is het er al gigantisch druk. Er passeren dagelijks 2 miljoen mensen door het station, oftewel, dik 2 keer Rotterdam. Veel lijnen kruisen er.

1. Shinjuku gezien vanaf het begin van Yoyogi Park, één van de vele grote parken die Tokyo rijk is (elk met een omvang van wellicht half Central Park, maar dit is een gok).

2. Zeer apart. Dit kom je nergens in Tokyo's centrum echt tegen, maar in Shinjuku wel.

3.

4.

5.

6. Hordes mensen die zich elk moment van de dag naar het station begeven. Op de achtergrond het NTT DoCoMo gebouw, waar een groot telecom bedrijf gevestigd zit. Het gebouw lijkt spuuglelijk, maar heeft zijn details waardoor ik het nog wel iets kan waarderen. Apart is dat het gebouw, ondanks zijn omvang van ~240 meter, maar 27 verdiepingen telt:

7.

8. Uitzicht vanaf City Hall. Links het gebouw waar het hotel zit van Lost in Translation, rechts een nieuwer project, het Opera City Building.

9. Shinjuku vanaf Odaiba. vanaf hier gezien is het district zo'n 10 km weg. Het DoCoMo gebouw vormt ten allen tijden een blikvanger, links hiervan steekt City Hall uit. Het gebuow op de voorgrond links is het recent voltooide Mori Building. Dit 230 meter hoge gebouw kostte 6x zoveel als de bouw van de Sears Tower.

10. Snachts zie je vooral de neonreclames:

11.

12. Een groot warenhuis in Shinjuku genaamd Times Square. Onder dit gebouw zie je JR Shinjuku Station.

13.

14. Shinjuku in de zon:

15.

Shiodome is net als Shinjuku is een zakendistrict, maar dan veel nieuwer. Zeer futurisch gebied. Mensen verplaatsen zich er door over de skywalks van toren naar toren te lopen. Mooi is dat elke toren in Tokyo een publieke functie heeft, en dit komt sterk naar voren in Shiodome. De onderste lagen van torens zijn voor het publiek toegankelijk en voelen aan als hypermoderne department stores.

16. Shiodome vanaf Ginza:

17.

18.

19.

20. Shiodome tijdens zonsondergang. De bekende Tokyo Tower is ook goed te zien op deze foto. Dit bouwwerk is met 333 meter het hoogste gebouw van Japan.

21. Het Centerpiece van Shiodome is het 47 verdiepingen tellende Dentsu Building (rechts). Zeer fraai gebouw, als ik het moet zeggen.

25.

22. Panorama van Shinjuku:

23. Een panorama met links Shinjuku:

24. Panorama genomen van het stadshuis:

·
hemelschraper
2,025 Posts
Wow, dit is het betere werk! #7,9, 13, 15 en de pano's!

34,922 Posts
Waanzinge platen. Erg mooi licht op foto 22 en 23. Op 23 het waanzinnige gezicht van stad tot aan de horzizon, of beter, op foto 23 verdwijnt de stad in een donkere atmosfeer, spookachtig bijna!

Die toren, Dentsu Building, is inderdaad mooi. Is dan ook ontworpen door niemand minder dan Jean Nouvel.

·
Breda parel v/h zuiden!
591 Posts
Machtig mooie foto's!

Dat Mori Building zal wel zo'n duur project zijn mede doordat Tokyo op een plek ligt waar veel aardbevingen voor kunnen komen neem ik aan?

1 - 12 of 12 Posts