SkyscraperCity Forum banner

Tokyo

10474 Views 45 Replies 25 Participants Last post by  hoog houdt hoog
Afgelopen zomer was ik een klein weekje in Tokio. Tokio stond ergens in de bovenste regionen van mijn wishlist van te bezoeken steden en het heeft die verwachting ook helemaal waar gemaakt.

Ik heb Tokio vooral beleefd en ik heb niet heel uitgebreid foto’s lopen maken. De eerste twee dagen had ik ook gezelschap van een Japanse die ik nog uit Nederland kende, die had me dusdanig rondgeleid dat ik begon te twijfelen aan m’n richtingsgevoel, maar dat lag vooral aan Tokio zelf, want het is zo groot, er zijn zoveel centra: een grote georganiseerde chaos. Ik had ook Momo om wat tips gevraagd, voor de meeste uitkijkpunten zijn de credits voor hem.

01. Gratis uitzicht vanaf het Bunkyo Civic Center

02.

03.

04.

05.

06.

07.

08. Op heldere dagen is in het midden Mount Fuji zichtbaar. Ondanks dat het mooi weer was, was het niet zo helder. Als het wel helder was, was ik er toch op het verkeerde momenet van de dag gezien al dat tegenlicht.

09. Shibuya, een van de bekendste van de vele levendige centra met vooral veel winkels, eettentjes en een boel mensen. Over het algemeen had ik in Tokio minder last van de hoeveelheid mensen dan in bijvoorbeeld in Beijing of Shanghai. Ik weet niet of er ook minder mensen op straat lopen, ik had ook het idee dat Japanners gewoon beter uitkijken waar ze lopen dan Chinezen, het was in ieder geval wel prettig.

10.

11.

12.

13.

14. Op bepaalde tijdstippen van de dag is dit een instapplaats voor een vrouwencoupé in de Tokiose metro. De metro is trouwens sowieso wel even puzzelen, die wordt namelijk, naast dat de metro ook mega is, uitgebaat door verschillende vervoersbedrijven en die hanteren ieder eigen kaartjes en plattegronden waar de lijnen van de concurrent vaak niet op staan.

15. Uitzicht Tokyo Tower

16.

17. Shinjuku, een van de vele hoogbouwcentra.

18.

19. De relatieve kleinschaligheid blijft overal in Tokio wel aanwezig, dat doet de stad goed.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29. Hier lijkt wel wat groots in aanbouw, maar geen idee wat het is.

30. Japans is m’n favoriete keuken en eten in Tokio is ook helemaal niet zo duur, in ieder geval goedkoper dan in Nederland. Als lunch zaten we vaak in dit soort sushibars, de sushi (nigiri) komt onder je neus voorbij en je pakt gewoon wat je lust. Voor een paar Euro eet je je helemaal dik aan de beste sushi. In Tokio moet je naast sushi trouwens gewoon wat van de kaart bestellen, dan krijg je de lekkerste gerechten. Fijn is ook dat je er in Tokio bijna zeker van kan zijn dat het allemaal vers is, dat is in China over het algemeen wel anders.

31. Deze Pachinko-hallen zijn ook bizar. Er zitten vooral oudere mensen te gokken en als ze niet al doof waren, dan worden ze dat wel, het is echt een teringherrie binnen.

32.

33. Yoyogi Park, een van de grootste parken van Tokio

34. Er was bijna niemand, toch een heel contrast met de overbevolkte parken in Shanghai.

35.

36. Asakusa tempel

37.

38.

39. In de verte is nog de Tokyo Sky Tree zichtbaar.

40.

41.

42.

43.

44. Shinbashi, ook weer zo’n commercieel centrum, met een boel hoogbouw (zie foto hierboven) en daarnaast een hoop eettentjes, goeie combo.

45. Akihabara, weer een commercieel centrum, deze vooral met electronika en een hoop anime-/mangastores en de daarbij behorende freaks.

46.

47.

48. Hier zijn we ook naar een maidcafé geweest, da’s ook een apart fenomeen. Dit soort cafeetjes hebben serveersters in overdreven schattige dienstmeisjeskleding en die maken er een apart sfeertje van door aan tafel te zingen, te dansen en zich zoveel mogelijk als een kindje te gedragen. Het is leuk om even mee te gaan in alle gemaakte vrolijkheid, maar het zou niet mijn favoriete uitgaansgelegenheid worden, maar het in Tokio moet je er wel zijn geweest.

49. Tot slot het uitzicht vanaf Roppongi Hills, misschien wel het mooiste uitzichtpunt van Tokio. Helaas had ik wat minder helder weer deze dag, maar dat mocht de pret niet drukken. Cool is dat je letterlijk op het dak staat.

50.

51.

52.

53.

54.

55.

56.

Tokio: stedelijkheid ten top, geweldige keuken, nette en vriendelijke mensen. Kortom, een geweldige stad waar ik nog lang niet genoeg van heb gezien en zeker nog eens terug ga.

Bedankt voor het kijken en alvast bedankt voor de reacties! :cheers:
See less See more
56
  • Like
Reactions: 5
1 - 20 of 46 Posts
Super serie! Je hebt echt de meest fantastische uitkijkpunten bezocht! Die foto neerkijken op die cocoontower is echt fantastisch! Het is echt een van de meest briljante steden op onze aardbol.
Ik had de foto's al eerder gezien, maar het was een genot om ze nog eens rustig te bekijken. Stuk voor stuk zijn het geweldige iconische beelden die de sfeer van Tokyo (denk ik, want ben er nog nooit geweest) goed weergeven. Ooit ga ik er ook heen :D
Het gebouw in aanbouw in foto 29:

Shinjuku Toho Building
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1530093

Een bioscoopcomplex met daarboven een hotel toren van 130m.

Verder :drool:
Fabuleuze stad. Schitterende reportage. :eek:kay:
Geweldige stad, superfoto's!
'n Merkwaardige stad. Ik snap er niks van. Misschien komt dat nog.
  • Like
Reactions: 1
Wat snap je er niet aan Plaas?

Dat het een allegaartje aan gebouwen is, dat de stad geen oude gebouwen meer heeft, dat de stad zo immens is, dat zo'n grote stad zo ontzettend schoon kan zijn, dat het een immens veilige stad is;)?
De charme van de stad is ook wel dat het een toch wel een sterke mate van ongrijpbaarheid heeft.
  • Like
Reactions: 1
Dat is de charme van heel Japan voor mij.
Favo's: 11, 19, 21, 30, 44.

Dat jongeren telkens een V-gebaar maken als ze zien dat je een foto maakt op straat zoals op foto #12 vond ik wel wat vervelend. Wat een kolos is die Tokyo Tree maar mooi is anders.
Dank voor deze prachtige serie! Wat een stedelijkheid en chaos. Het lijkt inderdaad een wat lastig te begrijpen stad door het ontbreken van een historisch centrum.

Vanwaar overigens die vrouwenmetro?
^^ 男性は豚です

Laten we zeggen dat het net iets te vaak voorkomt dat mannen tijdens de drukke spits geen raad weten waar ze hun handen moeten laten als je als haringen in een blik tegen elkaar staat.

Het is trouwens niet het ontbreken van een historisch centrum wat de stad onduidelijk maakt. De stad heeft immers meerdere zeer duidelijke centrum gebieden, zowel in vorm, dichtheid en functie. Dit is historisch zo gegroeid, dus zelfs zonder oude gebouwen kan je zelfs spreken dat er historische centra zijn. Het is juist het aantal en de verspreiding van deze centra wat lastig is voor de buitenstaander om de structuur van de stad te kunnen zien.

En uiteindelijk maar een onderdeel van de ongrijpbaarheid die ik bedoel. Wat een mix is van een georganiseerde chaos, cultuur en de realisatie dat de stad eigenlijk helemaal niet zou moeten werken. Het is een totaal andere dynamiek tussen het traditionalisme en de moderniteit wat duidelijk zichtbaar is in de stad maar waar je wel open voor moet staan om het te kunnen duiden als westerling.
See less See more
Dat is een mooie omschrijving. De stad is organisch gegroeid en oog zo chaotisch maar op straatniveau is van chaos geen sprake. Er is juist organisatie ook in het verkeer. Dat moet grotendeels wel komen door de discipline van de mensen.
Al een tijdje #1 op de must see lijst. Nu nog een keer tijd en geld om erheen te gaan. :) Heerlijke serie. Tokyo is een ongeëvenaarde stad op een aantal vlakken. In ieder geval als het gaat om uitgestrektheid maar ook de mate van ordening. Bangkok is ook gigantisch maar daar ontbreekt de orde totaal lijkt het.
De chaos in Bangkok valt best mee (ik zit er nu). Bangkok ontbeer een goed transportyststeem. Die BST en MRT zijn super maak bedienen maar een heel klein deel van de stad.

Het grote probleem van Bangkok vind ik meer de grote inkomensverchillen. Ten opzichte van Tokyo is dat natuurlijk stuitend. Veel bedelaars en ontzettend veel hoeren.
@momo: nooit geweten dat Japanse mannen zo handtastelijk konden zijn. Ik ken het fenomeen uit Egypte, maar ben hier fel tegen, aangezien dit geen oplossing is. Sterker nog, je laat het probleem voortduren zonder er over te spreken door ze dan maar van elkaar af te zonderen. Daar waar deze mannen gewoon aangepakt zouden moeten worden, zodat dit soort overlast niet meer voorkomt.
Mooie en indrukwekkende serie, maar om eerlijk te zijn zegt de stad me niks. Ik zie vooral veel beton, asfalt, neon en lelijkheid. Ik zoek met een vergrootglas naar een mooie skyscraper, maar vind er geen. Een gezellig oud centrum zit waarschijnlijk verborgen achter massa's lichtreclames?
Geef mij dan maar gewoon NYC, Montréal, Londen, Parijs of om het even welke Europese, Aziatische of Latijns-Amerikaanse stad met een rijk cultureel erfgoed.
Ik ben blij dat ik jouw mooie serie bekeek. Ik weet nu zeker dat ik me een vliegticket kan besparen.
Dat is de charme van heel Japan voor mij.
Ik snap dat het exotische aanspreekt. Maar een echte kwaliteit is dat niet. En dat exotische moet dan nog van de mensen en de opschriften komen. Want ik heb tijdens het bekijken van deze fotoserie verschillende keren gedacht: wauw, wat lijken moderne gebouwen overal ter wereld toch ontzettend goed op elkaar. Foto 33 en 36 zijn de enige gebouwen die je niet in pakweg New York of Londen zal tegenkomen.

Favo's: 11, 19, 21, 30, 44.

Dat jongeren telkens een V-gebaar maken als ze zien dat je een foto maakt op straat zoals op foto #12 vond ik wel wat vervelend.
Is er een specifieke reden waarom ze dat doen? Bij ons staat V voor Victory. Maar in Japan zal het waarschijnlijk wel iets anders betekenen neem ik aan.
1 - 20 of 46 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.