Afgelopen zomer was ik een klein weekje in Tokio. Tokio stond ergens in de bovenste regionen van mijn wishlist van te bezoeken steden en het heeft die verwachting ook helemaal waar gemaakt.
Ik heb Tokio vooral beleefd en ik heb niet heel uitgebreid foto’s lopen maken. De eerste twee dagen had ik ook gezelschap van een Japanse die ik nog uit Nederland kende, die had me dusdanig rondgeleid dat ik begon te twijfelen aan m’n richtingsgevoel, maar dat lag vooral aan Tokio zelf, want het is zo groot, er zijn zoveel centra: een grote georganiseerde chaos. Ik had ook Momo om wat tips gevraagd, voor de meeste uitkijkpunten zijn de credits voor hem.
01. Gratis uitzicht vanaf het Bunkyo Civic Center
02.
03.
04.
05.
06.
07.
08. Op heldere dagen is in het midden Mount Fuji zichtbaar. Ondanks dat het mooi weer was, was het niet zo helder. Als het wel helder was, was ik er toch op het verkeerde momenet van de dag gezien al dat tegenlicht.
09. Shibuya, een van de bekendste van de vele levendige centra met vooral veel winkels, eettentjes en een boel mensen. Over het algemeen had ik in Tokio minder last van de hoeveelheid mensen dan in bijvoorbeeld in Beijing of Shanghai. Ik weet niet of er ook minder mensen op straat lopen, ik had ook het idee dat Japanners gewoon beter uitkijken waar ze lopen dan Chinezen, het was in ieder geval wel prettig.
10.
11.
12.
13.
14. Op bepaalde tijdstippen van de dag is dit een instapplaats voor een vrouwencoupé in de Tokiose metro. De metro is trouwens sowieso wel even puzzelen, die wordt namelijk, naast dat de metro ook mega is, uitgebaat door verschillende vervoersbedrijven en die hanteren ieder eigen kaartjes en plattegronden waar de lijnen van de concurrent vaak niet op staan.
15. Uitzicht Tokyo Tower
16.
17. Shinjuku, een van de vele hoogbouwcentra.
18.
19. De relatieve kleinschaligheid blijft overal in Tokio wel aanwezig, dat doet de stad goed.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29. Hier lijkt wel wat groots in aanbouw, maar geen idee wat het is.
30. Japans is m’n favoriete keuken en eten in Tokio is ook helemaal niet zo duur, in ieder geval goedkoper dan in Nederland. Als lunch zaten we vaak in dit soort sushibars, de sushi (nigiri) komt onder je neus voorbij en je pakt gewoon wat je lust. Voor een paar Euro eet je je helemaal dik aan de beste sushi. In Tokio moet je naast sushi trouwens gewoon wat van de kaart bestellen, dan krijg je de lekkerste gerechten. Fijn is ook dat je er in Tokio bijna zeker van kan zijn dat het allemaal vers is, dat is in China over het algemeen wel anders.
31. Deze Pachinko-hallen zijn ook bizar. Er zitten vooral oudere mensen te gokken en als ze niet al doof waren, dan worden ze dat wel, het is echt een teringherrie binnen.
32.
33. Yoyogi Park, een van de grootste parken van Tokio
34. Er was bijna niemand, toch een heel contrast met de overbevolkte parken in Shanghai.
35.
36. Asakusa tempel
37.
38.
39. In de verte is nog de Tokyo Sky Tree zichtbaar.
40.
41.
42.
43.
44. Shinbashi, ook weer zo’n commercieel centrum, met een boel hoogbouw (zie foto hierboven) en daarnaast een hoop eettentjes, goeie combo.
45. Akihabara, weer een commercieel centrum, deze vooral met electronika en een hoop anime-/mangastores en de daarbij behorende freaks.
46.
47.
48. Hier zijn we ook naar een maidcafé geweest, da’s ook een apart fenomeen. Dit soort cafeetjes hebben serveersters in overdreven schattige dienstmeisjeskleding en die maken er een apart sfeertje van door aan tafel te zingen, te dansen en zich zoveel mogelijk als een kindje te gedragen. Het is leuk om even mee te gaan in alle gemaakte vrolijkheid, maar het zou niet mijn favoriete uitgaansgelegenheid worden, maar het in Tokio moet je er wel zijn geweest.
49. Tot slot het uitzicht vanaf Roppongi Hills, misschien wel het mooiste uitzichtpunt van Tokio. Helaas had ik wat minder helder weer deze dag, maar dat mocht de pret niet drukken. Cool is dat je letterlijk op het dak staat.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
Tokio: stedelijkheid ten top, geweldige keuken, nette en vriendelijke mensen. Kortom, een geweldige stad waar ik nog lang niet genoeg van heb gezien en zeker nog eens terug ga.
Bedankt voor het kijken en alvast bedankt voor de reacties! :cheers: