SkyscraperCity banner

1 - 6 of 6 Posts

·
Gouda's Glorie
7,878 Posts
Discussion Starter · #1 ·

Toledo, España by Forumgouda, on Flickr

Wikipedia said:
Toledo is de hoofdstad van een gelijknamige provincie, in de autonome gemeenschap van Castilië-La Mancha in Spanje. De stad
is gelegen aan de rivier de Taag, ten zuidwesten van de hoofdstad Madrid. De stad heeft een rijke geschiedenis en cultuur, en staat dan ook op de
Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Toledo, een van de oudste steden van Spanje, was vroeger de hoofdstad van de Iberische Carpetanen en werd in 192 v.Chr. door de Romeinen
veroverd, die haar 'Toletum' noemden. Onder de Visigoten was de stad van 534 tot 712 opnieuw hoofdstad en werden er talrijke concilies gehouden.
In de Moorse tijd (712-1085) heette de stad 'Tolaitola' en was tot 1035 de zetel van een emir onder het opperbevel van de kalief van Córdoba;
daarna beleefde de stad als zelfstandig koninkrijk (Taifa van Toledo) een bloeitijd door de wapenfabricage, en de zijde- en wolindustrie.

Ook de wetenschap werd op hoog niveau beoefend. De christelijke bewoners, de Mozaraben (dat wil zeggen 'Arabische knechten' of 'onechte
Arabieren') namen de Arabische taal over, die ook later nog lange tijd, naast het Spaans, bleef bestaan en pas in 1580 werd verboden.

In 1085 bezette de Castiliaanse koning Alfonso VI de stad. In 1087 werd ze de residentie van de koningen van Castilië en tevens het kerkelijk
centrum van heel Spanje. De namen van de kardinalen en aartsbisschoppen Mendoza, Jiménez, Al Bornoz e.a. zijn verbonden met de belangrijkste
gebeurtenissen van de Spaanse geschiedenis uit die tijd. Hier begon ook de volksopstand van de Comuneros. Toen Philips II de residentie naar Madrid
verhuisde (van 1559-1561 resideerde hij echter weer in Toledo), verloor de stad haar politieke betekenis. In de Spaanse burgeroorlog werd Toledo
beroemd door het beleg van het Alcázar.
Met 38 graden was het erg warm. Het is wellicht beter om de stad in de winter te bezoeken.

1. Een van de vele bewaard gebleven stadspoorten

2. Naast de stadspoort staat een (volgens mij) hele oude kerk

3. Uitzicht vanaf de weg die naar het beroemde stadscentrum leidt

4. Het Plaza de Zocodover, een van de weinige open gebieden in een verder zeer dichtbebouwde binnenstad

5. Aan de overkant van de rivier zijn ook nog resten te zien van de stadsverdediging

6. Het Alcazar

7. Uitzicht

8. Zomaar een straatje

9. Nog een straatje

10. Het gemeentehuis

11. Aan datzelfde plein staat echter een veel interessanter gebouw: de kathedraal van Toledo, waarvan de toren mij enigszins doet denken aan die
van Breda en Antwerpen.

12.

13. De toren van de kathedraal

14. Souvenirwinkel. In Toledo worden nog veel zwaarden verkocht, evenals goud en zilver. Ook is er veel thee te krijgen, overblijfselen van de
Moorse geschiedenis van de stad

15. Een klooster

16. Stadsmuur

17. Panorama vanaf een oude brug. Scroll -->

18. Straatje

19.

20. Het provinciehuis van Castilië-la-Mancha

21.

22.

23. Uitzicht over een woonwijk

24. Uitzicht vanaf het busstation richting de oude binnenstad

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Mooi serietje! Krijg weer zin om erheen te gaan, Toledo is inderdaad een prachtige stad.

Die oude kerk naast de Stadspoort is trouwens de Iglesia de Santiago del Arrabal, een kerk die in 1245 is gebouwd in Mudéjar-stijl.
Voor die tijd stonden op die plek een moskee en een oudere kerk, en het is dus niet toevallig dat het gebouw Moors aandoet (zoals zoveel in Toledo), omdat men bij de bouw van de Santiago del Arrabal de stijl van de afgebroken moskee overnam.

·
Registered
34,424 Posts
Fijne reportage. Ik ben hier nog nooit geweest. Dan is het extra interessant om dit soort fraaie series aan foto's te zien. :cheers:

·
Gouda's Glorie
7,878 Posts
Discussion Starter · #5 ·
^^ Thanks :) Ja, het was 38 graden in Toledo. In Madrid, waar ik nu vandaan schrijf, is het iets koeler (30-34 graden). Opvallend genoeg was het in Segovia een stuk frisser, ongeveer 24 graden. Morgen terug naar Nederland, maar ik begrijp dat het bij jullie niet zoveel soeps is... :(

Ik kijk ook erg uit naar jouw fotoseries van Spanje, want wat ik zag in de Random Foto's-topic was erg goed!

1 - 6 of 6 Posts