Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Administrator
30,136 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In de bijlage over de Dag van de Architectuur van Trouw een paar pagina's over de top 10 mooiste gebouwen van Nederland volgens de lezers van Trouw. En jawel, we mogen sms'en!

In willekeurige volgorde

a. Raadhuis, Hilversum
b, Gasunie, Groningen
c. Gemeentemuseum Den Haag
d. Jachslot Sint Hubertus, Otterloo
e. Domtorem, Utrecht
f. Hoofdkantoor ING Bank Amsterdam ZO (Alberts & van Huut)
g. Silodam, Amsterdam
h. Stadhuis, Middelburg
i. Inktpot, Utrecht
j. Centraal Station, Amsterdam

Moeten we nog conclusies trekken over de gemiddelde Trouw-lezer of geloven we het zo wel?

·
Registered
4,042 Posts
Moeten we nog conclusies trekken over de gemiddelde Trouw-lezer of geloven we het zo wel?
Mijn conclusie hieruit is dat de gemiddelde Trouw-lezer niet meer in het stenen tijdperk leeft. Er staan niet alleen maar oude waaggebouwen en kerken in deze lijst, dus deze uitslag valt me reuze mee. Sommige van deze panden kunnen ook zo in mijn top 10 (al heb ik niet zoiets voor mezelf samengesteld).

·
Enjoy your freedom!
7,592 Posts
Hahahaha, dit is ongelooflijk. Tuurlijk gaat het om smaken. Maar veel kennis van architectuur hebben de meesten niet gehad lijkt mij :nuts:

·
-
3,631 Posts
Hahahaha, dit is ongelooflijk. Tuurlijk gaat het om smaken. Maar veel kennis van architectuur hebben de meesten niet gehad lijkt mij :nuts:
Sommige kijken alleen naar het uiterlijk, anderen zien er meer in (zoals het idee er achter, of zijn invloed). Ieder heeft zo zijn visie op wat mooi is en zijn redenen waarom dat zo is.
Maar uiteindelijk is 'mooi' een subjectief en niet bepaald een rationeel begrip. Daarom zijn dit soort lijstjes betekenisloos, meneer Goos. En niet ongelooflijk, we hebben het immers over Trouw en niet Bauhaus Magazine ofzo. Wat verwachten jullie dan van de lezers?

·
Registered
6,977 Posts
Ja en wie zijn de vaste lezers van de Trouw, dat is een veel betere vraag.
Een krant die relatief weinig lezers (oplage) kent.
Heb niet zo snel de neiging om een gebouw oninteressant of lelijk te vinden, zo ook in deze lijst niet.
Er staan zelfs een aantal zeer fraaie gebouwen tussen.
Maar er zijn nog tig andere ontwerpen te noemen die minstens zo interessant zijn.

·
hemelschraper
2,025 Posts
Ja en wie zijn de vaste lezers van de Trouw, dat is een veel betere vraag.
Ik lees Trouw. :D

Leuk dat mijn krant zoveel aandacht aan architectuur besteedt. Ze hadden elke week een bijlage waarin één of andere prominent zijn favoriete gebouwen mocht noemen. Best interessant.

(Ik heb 'm overigens onlangs opgezegd; ik ga toch weer switchen naar de NRC)

·
Registered
6,977 Posts
Dan ben je wel erg trouw :), nou ja niet voor lang meer zo te zien ;) .

Maar verder denk ik dat zo'n beetje elk regionaal dagblad ook wel Architectuur onder de aandacht zet.
Die van ons in ieder geval wel.
Maar goed ik zie het dus al, voor die tijd zijn er dus een aantal gebouwen gerankschikt door prominenten.
En nu moeten wij kiezen welke we het mooiste vinden in deze top-10.

·
Registered
1,134 Posts
beetje rare lijst... Centraal Station Amsterdam?
Nou dan zou ik eerder die van Groningen nemen en niet omdat ik er woon.

Mis de Delftse Poort of bijv Magna Plaza

·
....okay?!?!?
1,990 Posts
Silodam vind ik zeker wel een mooi gebouw hoor, mooi is heel relatief dus ik denk niet dat je hier de keuzes moet gaan bekritiseren.

·
Banned
6,813 Posts
Utrecht staat er toch weer 2 x in!

Ik ga zelf voor de Domtoren! Een schitterend gebouw en al zo oud! Echt een hoogstandje dat ze dit in die tijd konden maken:)

·
AstroNout
5,114 Posts
Vraag me af hoe deze lijst tot stand gekomen is. 1) Uit welke gebouwen hebben de mensen mogen kiezen (voorgecodeerd of niet?) en (2) uit welke windstreken de meeste mensen in de steekproef zitten. Kortom, leuke lijst waar ik niet veel waarde aan hecht.

Edit: wat mij betreft staan er weinig kastelen in het lijstje.

·
Moderator
47,412 Posts
En de winnaar is!

Gasunie, Groningen

De stemmen (totaal: 11684):
01. 1773 Gasunie, Groningen
02. 1747 Stadhuis, Middelburg
03. 1513 Hoofdkantoor ING Bank Amsterdam ZO (Alberts & van Huut)
04. 1293 Domtorem, Utrecht
05. 1211 Jachslot Sint Hubertus, Otterloo
06. 1179 Raadhuis, Hilversum
07. 1111 Gemeentemuseum Den Haag
08. *811 Centraal Station, Amsterdam
09. *575 Inktpot, Utrecht
10. *471 Silodam, Amsterdam

·
Registered
246 Posts
Het zou mooi zijn als meer kranten / tijdschriften / organisaties zo'n verkieziging zou maken op het zelfde tijdstip. Het zegt toch wel iets over de gemiddelde lezer van zo'n blad!

·
Moderator
47,412 Posts
Het is eigenlijk helemaal niet veel zeggend, zelfs niet over de Trouw lezers. Er is geen winnaar die er met kop en schouder boven uit steekt, dat zal waarschijnlijk ook niet geweest zijn in de voorronde.

Wat de Trouw wel kopt bij het artikel: "Een keus tegen de standaard blokkendozenarchitectuur" (dit is 1 woord) en daar zit wel wat in. De Silodam krijgt niet voor niets de minste stemmen, was wel genomineerd maar dat kan komen door actieve stemmen vanuit het gebouw zoals DannyH al beweerde. En hoofke, de Vestedatoren had jammergenoeg net niet de top 10 gehaald.

·
Registered
1,180 Posts
Geen enkel Rotterdams gebouw... dat moet te denken geven voor de zelf benoemde stad van de architecteur.

Het beeld is inderdaad eenzijdig, het hoge bouwen is heerlijk, maar kwa monumentaliteit is het droef stelt met de hoge productie van de afgelopen jaren (aldus Coenen). Waarschijnlijk duidend op het gepruts op het Wijnhaven eiland en op de legendarisch gemiste kans die De Rotterdam heet.

1 - 20 of 24 Posts