SkyscraperCity banner

1 - 20 of 39 Posts

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Kad smo vec kod gradova koji se trebaju vidjet jednom u zivotu, upravo sam se vrnuo iz petodnevne posjete Istanbulu pa rekoh da podijelim fotografije i utiske sa cijenjenim auditorijmom srpskog SSC podforuma.

u Istanbulu, kao i u Turskoj, nikad ranije nisam bio, niti znam nesto Turaka, pa nije bilo ni posebnih licnih ocekivanja te muzickih i drugih zelja prije dolaska. Kako cujem i povremeno vidim, reputacija koju Turska (i Turci uopste) uzivaju u Evropi nije bas i neka, ali posto zivim preko bare detalji tih razmirica mi uglavnom prolaze ispod radara. Doduse, Turaka ima gomila i u Kanadi, no ne primjecujem da ih toliko kinje kao u Njemackoj, Svajcarskoj, Austriji i ostalim zapadnoevropskim gastarbajterskim destinacijama, ali da ne tupim previse...

Prije svega Istanbul je nevjerovatno zanimljiv grad. Cak i da ne posjeduje ista od ogromnog kulturno-istorijskog znacaja i nasljedja, sama cinjenica da ima tako spektakularan geografski polozaj bi bila dovoljna da skrene paznju na sebe.


Elem, dolazim u Istanbul iz Toronta s presjedanjem u Frankfurtu.

Po izlasku iz aviona u Istanbulu prva stvar koja mi zapada za oci (tj. bolje reci bode oci jer mi je potpuno neocekivana) je koliko ima natpisa i reklama na ruskom jeziku. Bukvalno na svakom koraku. Rusi su ovde ocigledno itekako prisutni ekonomski.




Za vecinu zemalja kojima Turska trazi vize, istu je moguce dobiti na licu mjesta prilikom ulaska u Tursku, naravno uz placanje odgovarajuce sume. Posto sam nosilac kanadskog pasosa, olaksan sam za 70 kanadskih dolara (oko 45 evra). Sa pasosem Srbije naplacuju 10 evra. Nosiocima CG pasosa su od skora ukinuli vize, a sa BiH pasosima ih nikad nisu ni trazili. Sa hrvatskim pasosem mislim da isto treba viza.

Lista drzava i cjenovnik viza.



Aerodrom Ataturk je povelik, ali i prilicno skromno osmisljen i uredjen, da ne kazem ruznjikav. Igrom slucaja morao sam poslije sletanja na aerodromu da cekam jos pet sati tako da sam dio terminala za medjunarodne dolaske izucio do najsitnijih detalja.

Recimo, ako ste se ikada pitali sta nekad veoma poznata Sidni Kraford radi nakon penzionisanja od aktivnog manekenstva - evo odgovora - reklamira tursku industriju kozne konfekcije.




Takodje, da nisam proveo tih 5 sati na aerodromu nikada ne bih saznao kako Turci zovu Skopje.




Prvi susret sa samim gradom je bio u kraju gdje se nalazi hotel. U pitanju je evropski dio Istanbula, tacnije juzni dio evropskog dijela neposredno uz obalu zaliva Haliç (Zlatni Rog).

Administrativno ovaj dio grada se zove Eminönü (jedna od 27 oblasti koje cine grad Istanbul) i nalazi se na brdu kao sastavni dio "istorijskog Istanbula" koji se opet prostire na ukupno sedam brda.

Eminönü danas je potpuno sarolik. Padina na kojoj se nalazi hotel u kom sam boravio vrvi od hotela najrazlicitijih velicina i kategorija, butika, ulicnih prodavaca, stambenih zgrada, drzavnih institucija, obrazovnih institucija, religionznih objekata (citaj: dzamija), improvizovanih buvljaka itd, itd.... i to sve unutar precnika od nekih 300m.

















Prinčeva džamija (Şehzadebaşı camii)
















ulicni prodavaci otpakuju/zapakuju robu









Kraju Eminönü ne manjka ni ugostiteljskih objekata koji inspiraciju crpe sa Balkana.







neki hoteli imaju srpsku zastavu iznad ulaza, ne znam po kom osnovu se stavljaju zastave na hotele - da li zato sto imaju puno gostiju iz te zemlje ili sto u vlasnickoj strukturi hotela ima drzavljana te zemlje. uglavnom....




a tu je i ogroman broj natpisa i reklama na ruskom za sve i svasta.








Ovaj kraj u globalu jos zovu i "istorijsko poluostrvo" (okruzen Bosforom - sto glavnim tokom, sto zalivom Halic - i Mramornim Morem). Kao takav nalazi se u srcu opasanog Konstantinopolja, tj. zidina koje je podigla drzava Vizantija tj. Istocno Rimsko Carstvo da bi odbranila grad od napadaca.

vizantijske zidine, aquaduct za snabdjevanje vodom




pogled sa padina Eminönü-a prema glavnom toku Bosfora i azijskoj obali






pogleda sa padina Eminönü-a prema rukavcu Zlatni Rog i sjevernom djelu evro-Istanbula




pogled sa same juzne obale Zlatnog Roga na drugu stranu




pogled sa juzne obale Zlatnog Roga na Galata most koji spaja dvije obale Zlatnog Roga


pogled sa juzne obale Zlatnog Roga na Ataturk most, jos jedan most koji spaja dvije obale Zlatnog Roga


pogled sa juzne obale Zlatnog Roga na istu stranu obale prema Aja Sofiji.



Inace na toj padini prema Zlatnom Rogu nalazi se i ogromno mahala-naselje koje bi kod nas imalo status malo iznad favele. To je zaista katastrofa na sta lici. Ovo je na bukvalno 15-20 minuta pravlinijskog hoda od mog hotela, dakle u sred centra grada. Ja jos nisam ni vadio aparat osim kad nema ljudi u neposrednoj blizini jer mi bukvalno nije bilo uopste prijatno (iz aviona se vidi da si stranac, okolo razvaljene trosne kucice i zgradice, musava djeca igraju lopte, potoci necega cure niz sokake, nane i dede prze hranu po uz ulicu i svi te onako malo cudno gledaju...). Elem,












Kao sto vidite, veoma zanimljiv grad (barem meni). Ne previse cist i umiven, ali kad imas circa 15 miliona stanovnika na ne prevelikom prostoru kakav ce i biti. Ima naravno i vrlo modernih i sredjenih djelova kao sto cete vec vidjeti u nastavcima.

Nastavci slijede...
 

·
Registered
Joined
·
5,077 Posts
:applause: Svaka čast Zvonko, fantastična reportaža. Baš si se potrudio da nam slikom i rečju dočaraš svoje utiske o ovo interesantnom gradu.

Pošto sam i ja skoro presedao u Istanbulu na svom putu do Bangkoka, stekao sam potpuno iste utiske o tom aerodromu. Šokirao se kad sam video koliko ruskog ima tamo, što doduše i ne treba da čudi obzirom da tursko-rusko prijateljstvo ide uzlaznom putanjom.

Jedva čekam da vidim nastavke. :eek:kay:
 

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #4
Idemo dalje...

Vec pomenuti distrikt Eminönü koji obuhvata veci dio "istorijskog poluostrva" sadrzi neke od najvecih znamenitosti Istanbula i turisticke atrakcije tipa Topkapi palata, Aja Sofija, Plava dzamija, Veliki Bazar, itd...


ovo je Ordu ulica koja vodi prema Velikom Bazaru.


Uz ulicu, kao uostalom uz mnoge ulice u Istanbulu, vidi se veliki broj gradjevina iz vizantijskog perioda koje su sve do jedne pretvorene u dzamije


Uskoro se dolazi do Velikog Bazara iliti Kapaličaršije (Kapalıçarşı) kako ga Turci zovu. Iako je u pitanju znamenitost koja se pojavljuje u svim turističkim prospektima nije u pitanju ništa impresivno. Ako ste ikad bili na Baščaršiji ili u Novom Pazaru - to je otprilike to, samo mnogo veće. Takođe, ovde prodavači nevjerovatno smaraju, bukvalno ne možeš dva metra da prođeš da te ne spopadnu petorica.






Negdje oko Velikog Pazara glavna džada prema Bosforu prelazi iz ulice Ordu u ulicu Yeniçeriler i tu sam naišao na žešći prizor. Zgrada od 2-3 sprata uz samu prometnu ulicu je izgledala ovako.




Nemam pojma šta se tačno desilo, ali ne vidim šta bi drugo moglo da izazove ovakvo štetu osim eksplozija bombe. Policija je zatvorila ulicu za saobraćaj, a tu su bila i ambulantna kola mada nisam vidio da je iko povrijeđen.


 

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #5 (Edited)
Nastavak glavne džade po kojoj hodamo "mjenja" ime u Divanyolu i ubrzo se ukazuje plato ispred Plave džamije sa kog se vidi i obližnja Aja Sofija... plato je ustvari trg po imenu Sultanahmet i zbog svoje blizine raznim turistickim znamenitostima pun je stranaca.




na Sultanahmetu je i obelisk u čija priču nisam stigao da se udubim zbog nesnosne sparine.


Sultan Ahmedova džamija, poznatija kao Plava džamija je veoma impresivno zdanje.


Gradnja je završena 1616. po nalogu sultana Ahmeda I, a arhitekta je bio Sedefhar Mehmet Aga jedan od najboljih učenika čuvenog Sinana, glavnog arhitekte Konstantinopolja nakon što su ga Turci osvojili od Vizantije.



































U sledećem broju: Aja Sofija
 

·
Registered
Joined
·
132 Posts
Super reportaza iz Istanbula, Zvonko! Cudi me da ovaj grad ne vidimo cesce ovde...od cetiri evropska mega-grada, Istanbul nam je ipak najblizi, i to ne samo po rastojanju;)

Stvarno me je iznenadilo koliko cirilice ima po ulicama, moglo bi se reci, i vise nego u Beogradu:nuts:

Nego, jedno verovatno glupo pitanje...zasto bas Istanbul? Znam da prosecnom stanovniku Kanade , Istanbul/Turska uopste nije na mentalnoj mapi - cak ne postoji ni direktna aviolinija od Toronta do Istanbula - pa me to nekako zanima:)
 

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #9
Super reportaza iz Istanbula, Zvonko! Cudi me da ovaj grad ne vidimo cesce ovde...od cetiri evropska mega-grada, Istanbul nam je ipak najblizi, i to ne samo po rastojanju;)
Pa dobro, nakon 500 godina najgoreg tlacenja i cinjenice da smo zamalo zbrisani sa lica zemlje kao nacija, Srbima vjerovatno treba jos najmanje jedno 300 godina odmora od Turaka.

Stvarno me je iznenadilo koliko cirilice ima po ulicama, moglo bi se reci, i vise nego u Beogradu:nuts:
Tako nekako. U Beogradu maltene da nećeš vidjeti ćirilični natpis osim ako nije u pitanju kakva državna firma od prije 40 godina ili kakva samostalna zanatska radionica.... ili sjedište političke partije :).

Nego, jedno verovatno glupo pitanje...zasto bas Istanbul? Znam da prosecnom stanovniku Kanade , Istanbul/Turska uopste nije na mentalnoj mapi - cak ne postoji ni direktna aviolinija od Toronta do Istanbula - pa me to nekako zanima:)
Pa ustvari sada postoji direktna avionska linija Toronto-Istanbul. Turska aviokompanija je počela da leti krajem maja.

Razloga za Istanbul je bilo više. Ubjedljivo najveći je čisto praktične prirode: djevojka ima CG pasoš što znači smaranje sa Šengenom i ostale zajebancije za EU destinacije, a Turska odskoro ne traži vize za ljude sa CG pasošima. A naposljetku i meni se išlo na neku egzotičniju lokaciju. Od ostalih destinacija koje su nam bile zanimljive u načelu (Češka, Portugal, Grčka) sam manje više znao šta da očekujem, a Turska mi je bila potpuna nepoznanica.
 

·
Registered
Joined
·
5,077 Posts
... Od ostalih destinacija koje su nam bile zanimljive u načelu (Češka, Portugal, Grčka) sam manje više znao šta da očekujem, a Turska mi je bila potpuna nepoznanica.
:happy: Opaaaaaa, znači li to da ćemo sledeći put gledati tvoju reportažu iz Portugala? :tongue3:
 

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #11
:happy: Opaaaaaa, znači li to da ćemo sledeći put gledati tvoju reportažu iz Portugala? :tongue3:
tvoje odusevljenje portugalom me uvijek iznova odusevi. :)

moracu vala otici samo da vidim sta je to toliko velicanstveno. a kad ce se to dogoditi? pa vjerovatno kad i oni ukinu vize Crnoj Gori. :lol:
 

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #12
Bravo Zvonko. Odlične fotke :applause:. Bilo bi dobro ak imaš koju fotku clustera Maslak da je pukneš ovdje :eek:kay:.
Kad si ga spomenuo nisam znao ni gdje je Maslak, niti sta je. Sad uz pomoc Gugla vidim da je u pitanju isto biznis park koji se naslanja na mnogo poznatiju poslovnu cetvrt Levent.

Uglavnom tu se nisam puno zadrzavao. Samo smo kratko prozujali kroz Levent, ali nisam nista fotkao jer je sve bilo savrseno nezanimljivo u poredjenju sa istorijskim jezgrom. I "Levent" i "Maslak" vidjam svaki dan po Torontu u najrazlicitijim oblicima tako da mi je toga preko glave.
 

·
Registered
Joined
·
5,077 Posts
tvoje odusevljenje portugalom me uvijek iznova odusevi. :)

moracu vala otici samo da vidim sta je to toliko velicanstveno. a kad ce se to dogoditi? pa vjerovatno kad i oni ukinu vize Crnoj Gori. :lol:
Ih, kakav si, pa to neće skoro. :) Ništa, moraću sam da odem tamo još koliko ovog leta i da donesem brdo slika. ;)
 

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #15 (Edited)
Aja Sofija je ubjedljivo najznamenitija aktrakcija u Istanbulu.









Aja Sofija tj. gradjevina koju danas vidimo je ustvari treca crkva sagradjena na istoj lokaciji. od prethodne dvije vide se samo ostaci.





gradjena je pet godina tokom 6. vijeka po naredbi vizantijskog imperatora Justinijana I (covjek inace rodjen u seocetu na lokalitetu danasnjeg Leskovca, pa se moze reci da nam je zemljak:lol:)









i sve je islo kao po loju do 1453. kada Konstantinopolj biva pokoren od strane Turaka. sultan Mehmed II izdaje naredbu da se zvona, oltar i ikonostas Aja Sofije sklone, zatim da se izgrade 4 minareta tj. da se crkva pretvori u dzamiju. kasnije je upravo ova "crkva promjenjene namjene" sluzila kao arhitektonski template za mnoge druge dzamije sirom Otomanskog carstva, ukljucujuci i Plavu.


mihrab koji gleda prema Meki, na mjestu gdje je nekad bio oltar.







U SLEDECEM BROJU: Topkapi palata
 

·
Samo opušteno
Joined
·
4,699 Posts
Super reportaža..
Grad lijep, ali malo prljav...
 

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #17 (Edited)
Super reportaža..
Grad lijep, ali malo prljav...
ono jes'.

shtroka, glib i smece u principu nisu daleko gdje god se okrenes u Istanbulu (negdje manje, negdje vise). s jedne strane to je i za ocekivati s obzirom da imas stanovnistvo od dvije cijele Srbije nagurano i jedan grad koji je teritorijalno od Beograda svega 2X veci (mozda nije ni toliko). s dodatnom tendencijom rasta jer samo u zadnjih 6-7 godina ukupan broj stalno nastanjenih stanovnika Istanbula je porastao za 5-6 miliona. ali osim toga zaista se cini da je tu i manjak svjesti kod Turaka da okolina treba da bude cista. dodatni problem je sto nacin na koji su napravljena ta stambena naselja (mahala stil) u istorijskom centru i blizoj okolini ne ostavlja mogucnost da se smece redovno odvozi jer je sve nakrcano ljudima, autima i kucama tako da su ionako uski sokaci jos uzi.

e sad, sva ta razbarusenost umije i da ima svoj sarm ovako kad dolazis da posjetis na kratko, ali zivjeti u tome i gledati to svaki dan....ne znam bas.
 

·
no scratch optics
Joined
·
166 Posts
ono jes'.

shtroka, glib i smece u principu nisu daleko gdje god se okrenes u Istanbulu (negdje manje, negdje vise). s jedne strane to je i za ocekivati s obzirom da imas stanovnistvo od dvije cijele Srbije nagurano i jedan grad koji je teritorijalno od Beograda svega 2X veci (mozda nije ni toliko). s dodatnom tendencijom rasta jer samo u zadnjih 6-7 godina ukupan broj stalno nastanjenih stanovnika Istanbula je porastao za 5-6 miliona. ali osim toga zaista se cini da je tu i manjak svjesti kod Turaka da okolina treba da bude cista. dodatni problem je sto nacin na koji su napravljena ta stambena naselja (mahala stil) u istorijskom centru i blizoj okolini ne ostavlja mogucnost da se smece redovno odvozi jer je sve nakrcano ljudima, autima i kucama tako da su ionako uski sokaci jos uzi.

e sad, sva ta razbarusenost umije i da ima svoj sarm ovako kad dolazis da posjetis na kratko, ali zivjeti u tome i gledati to svaki dan....ne znam bas.
Boravio sam u Istanbulu samo jedan dan krajem maja, i dosao sam do zakljucka vrlo slicnog tvome
Taj urbani haos me mnogo podseca na nazovi metropolu od 15-ak miliona nazovi-gradjana Istanbula koji "zive" zivot u saobracajnoj guzvi ,betonu....
Istanbul je grad na moru sto mu naravno uz istorijski znacaj daje neko visoko mesto u svetu ali ono sto sam video za taj jedan dan nije za neku super pohvalu superorganizovanosti.
Pre mi se cini da se 15 miliona (kret**a) ljudi skupilo i zivi u kosnici od betona zvanoj Istanbul, a kapital koji ono donosi je izgleda najvaznija stvar u svemu.
Ipak vredi pogledati sve te dzamije u krugu eminonu dela grada ukljucujuci aya sofiju, blue mosque, i suleymani mosque koje zapravo imaju slican izgled jer ih je zapravo pravila skola graditelja bazirana na rimskim principima gradnje.
Elem tu se u okolini moze cuti odlicna muzika gitare uzivo.
P.S. imaju dobru riblju pijacu.
 

·
Registered
Joined
·
1,266 Posts
Discussion Starter #19
Ipak vredi pogledati sve te dzamije u krugu eminonu dela grada ukljucujuci aya sofiju, blue mosque, i suleymani mosque koje zapravo imaju slican izgled jer ih je zapravo pravila skola graditelja bazirana na rimskim principima gradnje.
ja sam se najmanje tri puta izgubio usljed copy/paste stila (rimsko-vizantijaska kupola na 4 vode kao aja sofija i 4 minareta) manje-vise svih dzamija u istorijskom dijelu grada. buduci da dzamije dominiraju skyline-om kao najvise gradjevine nema sta drugo da ti bude orijentir kada ides uskim i strmim sokacima kroz mahale. naravno posto sokaci zamotavaju, poniru i penju se, cesto ne mozes da vidis horizont i po 5 minuta i onda ugledas onu "svoju" dzamiju i kao "e super, na dobrom sam putu" i onda nakon 15 minuta skontas da si slijedio pogresnu dzamiju a ona "tvoja" ostala 5 kilometara udesno. :lol:
 

·
Out of time
Joined
·
11,922 Posts
Kad si ga spomenuo nisam znao ni gdje je Maslak, niti sta je. Sad uz pomoc Gugla vidim da je u pitanju isto biznis park koji se naslanja na mnogo poznatiju poslovnu cetvrt Levent.

Uglavnom tu se nisam puno zadrzavao. Samo smo kratko prozujali kroz Levent, ali nisam nista fotkao jer je sve bilo savrseno nezanimljivo u poredjenju sa istorijskim jezgrom. I "Levent" i "Maslak" vidjam svaki dan po Torontu u najrazlicitijim oblicima tako da mi je toga preko glave.
Šteta. Meni je Istanbulski cluster preyeben :eek:kay:. Inače zanimljiviji su mi moderni dijelovi grada nego povijesne jezgre pa bih puno više pažnje posvetio clusteru nego ovome što si ti slikao, ali to niti malo ne umanjuje ljepotu tvoje reportaže :eek:kay:. Uostalom sve je samo stvar preferencija. :cheers:
 
1 - 20 of 39 Posts
Top