SkyscraperCity banner
1 - 20 of 124 Posts

·
Annoying member
6,969 Posts
^^
Oh ja? Waar dan? In de meeste steden daar (USA iig) mislukken de LR projecten door tegenwerkingen vanuit de autolobby/industrie, welke in eerste instantie al de oorzaak was van het verdwijnen van het complete OV in The Land Of The Free...

·
Registered
14,150 Posts
^^
Oh ja? Waar dan? In de meeste steden daar (USA iig) mislukken de LR projecten door tegenwerkingen vanuit de autolobby/industrie, welke in eerste instantie al de oorzaak was van het verdwijnen van het complete OV in The Land Of The Free...
Bijvoorbeeld in Miami. Zo gaat de Baylink (tram) aangelegd worden tussen downtown Miami en Miami Beach.
Daarnaast wordt in Miami de Miami Streetcar aangelegd, ook een tramlijn.
In andere Amerikaanse steden gebeurt ook een hoop.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Vergeet San Francisco niet en volgens mij heeft Minneapolis ook een aardig uitgebreid tramnet.

Leuk dat in Maastricht een tram komt. Trams voegen wat mij betreft erg veel toe aan de stedelijke beleving.

·
Registered
14,150 Posts
De tram is echt wereldwijd bezig met een rivival. Zie bijvoorbeeld ook Parijs en Londen. In meerdere Aziatische steden doet de tram misschien ook wel zijn intrede. Het zou mij niets verbazen.

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Go Maastricht! Na Groningen en Utrecht dus nóg een Nederlandse stad die plannen heeft voor een tram :) Ook leuk dat Maastricht nu al tweede Nederlandse stad aan een regiotram zit te denken. Misschien zelfs wel de eerste grensoverschrijdende regiotram :D

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Go Maastricht! Na Groningen en Utrecht dus nóg een Nederlandse stad die plannen heeft voor een tram :) Ook leuk dat Maastricht nu al tweede Nederlandse stad aan een regiotram zit te denken. Misschien zelfs wel de eerste grensoverschrijdende regiotram :D
Er zijn meer steden met tramplannen.

In Gouda komt de Lightrail van de RijnGouweLijn op straatniveau (op de Burg Jamessingel, de weg langs het station voor mensen die de omgeving kennen) en zijn er plannen de tram door te trekken over de singels van de stad. Dit wordt dan inderdaad een soort regiotram. Dezelfde RijnGouweLijn gaat ook in Leiden als tram rijden.

Tram in Leiden: http://www.rijngouwelijn.nl/index.php?pageId=126
Over de tram in Gouda is nog niet veel informatie omdat de plannen minder ver gevorderd zijn.

·
billieron
598 Posts
zelfs almere zou zomaar eens op de proppe kunnen komen met tramplannen, die zijn er altijd al geweest, en vroeg of laat worden deze plannen echt wel opnieuw uit de kast gehaald, of er moet voor almere een compleet vernieuwend concept bedacht worden waarin de bus nog altijd zou kunnen voldoen aan de eisen, dat gaan we de komende paar jaar vanzelf wel zien denk ik.

·
Registered
330 Posts
Van Nederland dan, Er rijd een tram tussen Saarbrucken(duitsland) en Sarrequemines(Frankrijk).

·
Annoying member
6,969 Posts
zelfs almere zou zomaar eens op de proppe kunnen komen met tramplannen, die zijn er altijd al geweest, en vroeg of laat worden deze plannen echt wel opnieuw uit de kast gehaald, of er moet voor almere een compleet vernieuwend concept bedacht worden waarin de bus nog altijd zou kunnen voldoen aan de eisen, dat gaan we de komende paar jaar vanzelf wel zien denk ik.
Almere lijkt me daar prima geschikt voor, de businfra daar is heel makkelijk om te bouwen tot traminfra.

·
...
3,313 Posts
Arrrgh said:
Vergeet San Francisco niet en volgens mij heeft Minneapolis ook een aardig uitgebreid tramnet.
San Francisco heeft geen uitgebreid tramnet. Apostle heeft gelijk dat railvervoer (tram, metro, trein etc.) in de USA zowel tussen steden onderling als binnen stedelijke gebieden erg beperkt is, zeker in vergelijking met Europa.

Dat het OV in zijn algemeen slecht is ben ik dan weer niet met hem eens. Zo heeft SF een zeer fijnmazig netwerk van (trolley-)bussen en goede busverbindingen met veel suburbs. Ook de nachtdienstregeling is beter dan welke Nederlandse stad dan ook. Daarnaast is alles nog zeer goedkoop ook.

Voor Los Angeles geldt min of meer hetzelfde. Dat je je in LA niet zonder eigen vervoer kunt verplaatsen is een mythe, alhoewel je in een stad van die omvang natuurlijk wel wat meer hoogwaardig OV zou verwachten.

·
I (L) The Hague
941 Posts
Als trolleybussen op rails zouden rijden zouden het trams zijn ;). Jij bedoelt gewoon de kabeltram van SF, maar dat is niet zo fijnmazig, het zijn enkel toeristenlijntjes volgens mij.

·
Registered
1,001 Posts
Amerikanen zeggen ook 'trolley' als ze een tram bedoelen, dus dat je daarvan in de war raakt is niet zo gek. Komt doordat tramlijnen daar vroeger vaak trolleybovenleiding hadden.

1 - 20 of 124 Posts