Skyscraper City Forum banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Roelez
236 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik weet niet of hier al een Thread over is, maar die kon ik dan niet zo gauw vinden.

Onderzoek naar tramlijn Nijmegen-Arnhem

ARNHEM - De Stadsregio Arnhem- Nijmegen is een onderzoek begonnen naar de mogelijkheid een snelle tramlijn aan te leggen van Nijmegen naar Arnhem, via Bemmel en Huissen. Er liggen al plannen van de gemeente Nijmegen voor een tram van Heijendaal naar de ovotonde bij Ressen.

Die lijn moet in de toekomst de bus De Waalsprinter vervangen. De Stadsregio wil daar bij aansluiten.

Arnhems wethouder Cees Jansen is benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek, maar onthoudt zich van commentaar zolang de resultaten niet bekend zijn.

De stadsregio onderzoekt ook wat de kosten zijn. Eind oktober presenteert de stadsregio de onderzoeksresultaten.

bron: www.gelderlander.nl

Naast dat er plannen zijn voor een tramlijn van Arnhem naar Nijmegen, zijn er ook plannen voor een tramlijn door Nijmegen (Een tramverbinding tussen de Waalsprong, centrum en Heyendaal) en voor een tramlijn door Arnhem ( een tramverbinding tussen het Gelredome, Centraal station en Nationaal Historisch museum.)

·
Just another user
4,936 Posts
Een tramlijn? Heeft die niet een gemiddelde snelheid van 15 kmpu? Noem het gewoon lightrail en metro.

Anyway, van Malden naar Arnhem is geen slecht plan. Alleen is een goede inpassing nogal kostbaar en denk ik dat zulks OV elders in het land beter tot z'n recht komt.

·
Illustrateur
13,143 Posts
Een tram lijkt me niet handig voor dit soort stukken. Trams zijn voor in de stad, niet voor ertussen. Tenminste, als ze trams bedoelen zoals in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Misschien bedoelen ze lightrail inderdaad, welke wat robuuster en sneller zijn dan trams.

·
Registered
151 Posts
Enkele jaren geleden wilde de regio Twente ook lightrailtreinen inzetten op bestaande spoorlijnen tussen Wierden-Almelo-Hengelo-Enschede-Gronau (de Aglolijn). Met als station Hengelo als Twente Centraal. Ze hebben uiteindelijk gekozen voor een hoog openbaar vervoernetwerk van bussen met aparte busbanen her en der in de Twentse steden. Niks mis met het busnetwerk, maar een lightrailsysteem zou Twente nadrukkelijker op de kaart kunnen zetten. Trouwens een eeuw geleden reden er echte trams in Enschede en Glanerbrug.

Er rijden wel lightrailtreinen naar omliggende dorpen in Twente. Lijn Almelo-Mariënberg (Twens Connexxion) En de lijn Oldenzaal-Hengelo-Zutphen (Syntus). (Ook nog een lightraillijn Enschede-Glanerbrug/Gronau (DB Euregiobahn)) Al deze lijnen blijken zeer rendabel te zijn de laatste jaren. Ik denk dat zulke lijnen dus uitstekend geschikt kunnen zijn tussen Arnhem-Nijmegen en de dorpen erom heen. Ik denk ook dat gezien de afstanden in de regio Arnhem/Nijmegen en de dorpen er omheen, een sneltram of een lightrailsysteem meer geschikter is dan een tramsysteem zoals in A'dam, DH en R'dam.

Hopelijk blijft het niet bij woorden in Arnhem en Nijmegen en zullen zij daadwerkelijk nieuwe lightrail/tramlijnen gaan aanleggen. Leuke ontwikkelingen voor Nederland dat enkele steden (o.a ook Groningen en Maatstricht)er over gaan nadenken om trams in te voeren.

·
Registered
1,001 Posts
Er rijden wel lightrailtreinen naar omliggende dorpen in Twente. Lijn Almelo-Mariënberg (Twens Connexxion) En de lijn Oldenzaal-Hengelo-Zutphen (Syntus). (Ook nog een lightraillijn Enschede-Glanerbrug/Gronau (DB Euregiobahn)) Al deze lijnen blijken zeer rendabel te zijn de laatste jaren. Ik denk dat zulke lijnen dus uitstekend geschikt kunnen zijn tussen Arnhem-Nijmegen en de dorpen erom heen.
Die voorbeelden zijn gewone spoorlijnenen waar gewone treinen rijden, oogt misschien moderner enzo, maar 'light' is het zeker niet.
En een gewone spoorlijn ligt er al tussen Arnhem-Nijmegen, daar kun je ook modernere stoptreinen op laten rijden.

Ik ben juist blij dat de stadsregio nu eens niet met dat stomme modewoord aan komt zetten, maar het gewoon over een tram heeft.

·
Roelez
236 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Dan zullen ze het wel over een lightrail hebben. Echter wordt er geen gebruik gemaakt van bestaand spoor, omdat het treinspoor tussen Arnhem en Nijmegen te druk is. Ook loopt er nog geen spoor door Bemmel en Huissen. Het lijk mij dat de plannen voor een tram door Arnhem en Nijmegen wel een echte tram wordt.

1 - 12 of 12 Posts