SkyscraperCity Forum banner

Tramplus Over Willemsbrug

16569 92
TramPlus mogelijk over Willemsbrug

De gemeente Rotterdam overweegt de aanleg van een TramPlusverbinding over de Willemsbrug. Tot nu toe gaat al het tramverkeer tussen Noord en Zuid over de Erasmusbrug. Die oeververbinding is daardoor overvol.

De keuze voor de Willemsbrug brengt met zich mee dat er ook een derde brug moet worden gebouwd naast de Koninginnebrug en De Hef. Volgens goed ingelichte bronnen is het moeilijk om de TramPluslijn over één van die twee bruggen te laten rijden.

Deelgemeente Feijenoord is verheugd over het plan. Volgens portefeuillehouder Emile Klep zou het een economische impuls kunnen betekenen voor het Entrepotgebied en voor de nieuwe wijk Parkstad.

bron: rijnmond.nl
--------------------------------------

Stoer. Over de Erasmusbrug kunnen er inderdaad meer auto´s dan overheen. Belangrijke verkeersader, van Coolsingel naar de Kuip. Stond net weer in de file op de brug, dus het is hard nodig.
81 - 93 of 93 Posts
Bovendien zou hij veels te laag zijn voor de Rijnvaart. Zelfs de huidge Willemsbrug moet 1,5 meter opgekrikt worden op termijn om aan de "Rijnvaarthoogte" te voldoen. Maar het is een mooie afbeelding/studie!
Tram+ is behalve beter toegankelijk voor minder validen (lage instap, ruimere perrons), ook sneller omdat er minder haltes zijn en de trambanen zo veel mogelijk vrij liggen (dus niet gedeeld met autoverkeer). Daarbij kent tram+ extra comfort door betere wachtruimtes en reisinfo waarop de wachttijden zichtbaar zijn.
Jaah in de auto is het altijd balen als er eentje aan komt rijden:
gegarandeerd rood! want de tram gaat voor. Desondanks kun je op de fiets een tram bij houden. zeker in de spits!
Vroeger hadden alle trams bij kruispunten met stoplichten voorrang, het resultaat was dat het rotterdamse tramnet qua stiptheid het beste was van Nederland. De leefbaren hebben dat afgeschaft met als resultaat dat de dienstregeling tegenwoordig maar een leidraad is. 5 minuten te vroeg of te laat is normaal, meer komt vaak voor. Met tramplus hebben ze gelukkig besloten die beslissing voor die lijnen terug te draaien, wat resulteert in een veel betere dienstverlening. Dat die voorrang voor de tram een klein nadeel is voor de automobilist is evident, maar zo'n tram is snel genoeg voorbij. Dat lijkt me een kleine prijs om te betalen voor een betrouwbaar tramnet. :)

Op de fiets bijhouden? Dat hangt er vanaf waar je zit, op de coolsingel tussen de twee haltes wel ja, maar die liggen ook heel dicht bij elkaar, en zelfs dan moet je nog flink doorfietsen.
Jaah in de auto is het altijd balen als er eentje aan komt rijden:
gegarandeerd rood! want de tram gaat voor. Desondanks kun je op de fiets een tram bij houden. zeker in de spits!
Vergeet niet dat in één tram doorgaans (veel) meer mensen zitten dan in de auto's die tijdens een verkeerslichten-cyclus door worden gelaten.

Zwart: Erasmuslijn > metro Noord-Zuid
Groen: Lijn 2, 20, 23, 25 > bestaande tramlijnen

Rood: Oostplein - Blaak - Oranjeboomstraat - Rosestraat - Putselaan - Dordtselaan - Zuidplein

Blauw: Katendrecht - Rijnhaven - Pretorialaan - Hillevliet - Groene Hilledijk - Strevelsweg - Zuidplein

Geel: Beverwaard - Oud-IJsselmonde - Stadionweg - Marathonweg - Breeweg - Strevelsweg - Zuidplein - Carnisse - Dorpsweg - van Blommesteynweg - Oud Charlois (keerlus bij voetgangers-ingang Maastunnel)

Bovenstaand plaatje had ik nog 'liggen', dit is mijn idee van nieuw OV op Zuid. Met 3 'nieuwe' tramlijnen. Hierbij ga ik er vanuit dat Zuidplein enorm zal verstedelijken.. (zie ook het topic over Zuidplein als afstudeerproject) Dus ik laat 2 tramlijnen een rondje Zuidplein doen.. In de praktijk houdt dat dus in dat je een mega-keerlus krijgt, met haltes bij het Ikazia, bij Ahoy, en bij de metro-hal. Waarbij 1 lijn linksom, en 1 lijn rechtsom keert.. zo kan iedereen bijvoorbeeld van de metro naar het ikazia met de tram... én terug.

Overigens zijn er ook delen van lijnen die er vroeger al waren. Dus op die plekken hoeven er alleen maar parkeerplaatsen verwijderd te worden. Immers Rotterdam kende in 1930 maar liefst 25 tramlijnen, waarvan 7 op Zuid.

Onderstaande lijnen (bron: RET tramkaart 1931 uit het boek "Het Rotterdam Boek") liepen stuk voor stuk van Noord naar Zuid via Willemsbrug, Oranjeboomstraat en langs het Feyenoord stadion.. ter hoogte van de huidige RET tramremise is vertakking van de lijnen zichtbaar.

Lijn 2 (rood): Station D.P. - Charlois (Dokhaven)
via bovenstaande route; en dan via Maashaven-Brielselaan-Wolphaertsbocht

Lijn 3 (oranje): Bergweg - Groene Hilledijk
via bovenstaande route; en dan via Beijerlandselaan

Lijn 6: (donkerrood): Station Bergweg - Prinsenhoofd
(rondje Noordereiland)

Lijn 9: (paars) Aelbrechtsplein - Lange Hilleweg
via bovenstaande route; en dan Hilledijk-Polderlaan

Lijn 12: (blauw) Station D.P. - Groene Zoom
via bovenstaande route; en dan Beijerlandselaan-Randweg-Lange Geer

Lijn 19 (geel): Hogendorpplein-Wilhelminakade
via bovenstaande route; en dan Hilledijk-Polderlaan-Hillevliet-Pretorialaan-Paul Krugerstraat-Laan op Zuid

Lijn 25 (groen): Beursplein - Carnisselaan
Dit ligt in de Rotterdamse wijk Carnisse, niet te verwarren met de wijk Carnisselande in Barendrecht, waar lijn 25 tegenwoordig naar toe loopt.
via bovenstaande route; en dan Maashaven-Brielsselaan-Wolphaertsbocht

Hieronder volgt dus het plaatje.. ditmaal met de situatie ingetekend zoals Zuid er in 1930 uitzag. (het is mogelijk dat de ligging van straten iets gewijzigd is waardoor het niet 100% juist is)

En dan nog de 18 lijnen die niet op Zuid kwamen... toch jammer dat die metro zoveel trams heeft laten verdwijnen.
Geen flauw idee of het realistisch is, maar ergens krijg ik de indruk dat de route richting de Willemsbrug niet over de verlengde Willemsbrug gaat maar over Boompjes.. misschien zelfs via bovenstaande oude route over de Rederijstraat, Glashaven en Posthoornstraat?

^^ Dat is slechts een kunstenaars project. Maar een tramlijn over de gehele maasoever zou niet slecht zijn. Kijk naar Boedapest, waar de lijnen langs de Donau zelfs een toeristische attractie zijn voor het mooie uitzicht :)
AD/RD

Nieuwe brug van Noordereiland naar Zuid

Rotterdam krijgt er een brug bij. Er komt een oeververbinding tussen het Noordereiland en Rotterdam Zuid. Deze brug gaat ook ruimte bieden aan de nieuwe tramlijn over de Willemsbrug.

De verbinding maakt een einde aan de slinger die automobilisten moeten maken als ze van de Willemsbrug het Noordereiland oprijden. In plaats van rechtsaf gaat het straks, parallel aan de Hef, rechtdoor naar de overkant van de Koningshaven.

De verbinding is opgenomen in de plannen die gemeente, deelgemeente en vier projectontwikkelaars vandaag presenteren voor de Kop van Feijenoord. Dit gebied dat bestaat uit de wijk Feijenoord, het Noordereiland en een deel van de Kop van Zuid, moet volgens de plannenmakers flink op de schop. De grote verbouwing en opknapbeurt moet van het gebied een tweede Kop van Zuid maken.

In de visie die nu ter inspraak is voorgelegd aan de bewoners, wordt rekening gehouden met de bouw van 1600 huizen en de sloop van 120 woningen. Het gaat bij dit laatste om een blok dat slechts 25 jaar oud is. Eigenaar corporatie de Nieuwe Unie wil het echter slopen om het Entrepotgebied beter te ontsluiten zodat er meer bezoekers komen. Tezamen met de nieuwe tramlijn moet dit nieuw leven blazen in het zieltogende Entrepotgebied.

Naast de nieuwbouw worden ook honderden gevels opgeknapt, een parkeergarage met dakpark gebouwd op de Persoonsdam en wordt het Nassauhavenpark opgeknapt. De bedoeling is dat er in dit park ook een ’waterspeeldernis’ komt.
Een geweldige binnenkomer op 'Vrijdag de 13'e'! :banana: :eek:kay:
Het zal 'n keertje tijd worden dat die malle slinger eruit gehaald wordt. Ben ook benieuwd wel blok ze willen gaan slopen. Ben dan wel benieuwd wat ze met de oude Koninginnebrug gaan doen. Die ongebruikt laten verotten, zou ook geen gezicht zijn. Wellicht valt ie 100m Oostwaarts te herbouwen, om toch nog iets van de authentieke sfeer te behouden.
En als ze honderden gevels willen gaan renoveren, dan zal het Stieltjesplein daar vast en zeker ook wel bij zitten. Dat werd ook een keertje tijd. Die graffiti, van de laatste tijd is ook totaal geen gezicht. De Berlijnse Muur was er nix bij.
Entrepotgebied is echt een vergeten pareltje. Ze hebben eind jaren '90 gebrobeerd er wat van te maken en dat is jammergenoeg mislukt. Alleen de Jumbo draait op volle toeren. Die toko's aan de zijkant v/h Entrepotgebouw staan al geruime tijd stof te happen. Zonde, want het is een heel pittoresk gebied. Er komt alleen geen hond.
Denk dat die er gewoon blijft zitten hoor :)
Had een nieuw draadje gestart omdat ik het wel wat meer vond geworden dan alleen een tramlijn - het is een vrij rigoreuze transformatie van het gebied.

Dit betekent ook dat die betonnen bak van een verlengde Willemsbrug op de Rechtermaasoever blijft bestaan. Die had ik liever weg gehad daar omdat de punt van de Wijnhaven dan een erg mooie ruimte wordt.
Volgens mij heb je daar ook weinig keuze. Maar wie weet wat daar nog gebeurd in de toekomst. Volgens mij was het idee om de tramlijn via Blaak over een nieuw stukje te laten rijden over de Mariniersweg, om van daar over Pompenburg en het Hofplein naar Centraal te gaan.

Als je echt serieus werk wilt maken van dit gebied zie ik de tram liever direct na de Blaak afbuigen, voor de Bibliotheek langs de Binnenrotte over met haltes Hoogstraat en Meent, een veel directere route naar Centraal. En natuurlijk mijn (aangepast) plan voor de Binnenrotte. Ik knip de Hoogstraat niet meer op nu, maar verleg hem slechts een klein beetje richting de kerk. Er isDe Kerk ligt weer aan een plein, wat mooi gescheiden is van het Blaakplein vanwege het doortrekken van de Binnenrotte.

Maar ook zonder dat plannetje is goed te zien hoe deze plannen een logische ketting van van vernieuwingen met elkaar verbindt.
Welke tramlijn komt hier dan overheen, of is dat nog niet bekend? Een nieuwe lijn of wordt 23 omgeleid?
81 - 93 of 93 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.