Zwart: Erasmuslijn > metro Noord-Zuid
Groen: Lijn 2, 20, 23, 25 > bestaande tramlijnen
Rood: Oostplein - Blaak - Oranjeboomstraat - Rosestraat - Putselaan - Dordtselaan - Zuidplein
Blauw: Katendrecht - Rijnhaven - Pretorialaan - Hillevliet - Groene Hilledijk - Strevelsweg - Zuidplein
Geel: Beverwaard - Oud-IJsselmonde - Stadionweg - Marathonweg - Breeweg - Strevelsweg - Zuidplein - Carnisse - Dorpsweg - van Blommesteynweg - Oud Charlois (keerlus bij voetgangers-ingang Maastunnel)
Bovenstaand plaatje had ik nog 'liggen', dit is mijn idee van nieuw OV op Zuid. Met 3 'nieuwe' tramlijnen. Hierbij ga ik er vanuit dat Zuidplein enorm zal verstedelijken.. (zie ook het topic over Zuidplein als afstudeerproject) Dus ik laat 2 tramlijnen een rondje Zuidplein doen.. In de praktijk houdt dat dus in dat je een mega-keerlus krijgt, met haltes bij het Ikazia, bij Ahoy, en bij de metro-hal. Waarbij 1 lijn linksom, en 1 lijn rechtsom keert.. zo kan iedereen bijvoorbeeld van de metro naar het ikazia met de tram... én terug.
Overigens zijn er ook delen van lijnen die er vroeger al waren. Dus op die plekken hoeven er alleen maar parkeerplaatsen verwijderd te worden. Immers Rotterdam kende in 1930 maar liefst 25 tramlijnen, waarvan 7 op Zuid.
Onderstaande lijnen (bron: RET tramkaart 1931 uit het boek "Het Rotterdam Boek") liepen stuk voor stuk van Noord naar Zuid via Willemsbrug, Oranjeboomstraat en langs het Feyenoord stadion.. ter hoogte van de huidige RET tramremise is vertakking van de lijnen zichtbaar.
Lijn 2 (rood): Station D.P. - Charlois (Dokhaven)
via bovenstaande route; en dan via Maashaven-Brielselaan-Wolphaertsbocht
Lijn 3 (oranje): Bergweg - Groene Hilledijk
via bovenstaande route; en dan via Beijerlandselaan
Lijn 6: (donkerrood): Station Bergweg - Prinsenhoofd
(rondje Noordereiland)
Lijn 9: (paars) Aelbrechtsplein - Lange Hilleweg
via bovenstaande route; en dan Hilledijk-Polderlaan
Lijn 12: (blauw) Station D.P. - Groene Zoom
via bovenstaande route; en dan Beijerlandselaan-Randweg-Lange Geer
Lijn 19 (geel): Hogendorpplein-Wilhelminakade
via bovenstaande route; en dan Hilledijk-Polderlaan-Hillevliet-Pretorialaan-Paul Krugerstraat-Laan op Zuid
Lijn 25 (groen): Beursplein - Carnisselaan
Dit ligt in de Rotterdamse wijk Carnisse, niet te verwarren met de wijk Carnisselande in Barendrecht, waar lijn 25 tegenwoordig naar toe loopt.
via bovenstaande route; en dan Maashaven-Brielsselaan-Wolphaertsbocht
Hieronder volgt dus het plaatje.. ditmaal met de situatie ingetekend zoals Zuid er in 1930 uitzag. (het is mogelijk dat de ligging van straten iets gewijzigd is waardoor het niet 100% juist is)
En dan nog de 18 lijnen die niet op Zuid kwamen... toch jammer dat die metro zoveel trams heeft laten verdwijnen.