SkyscraperCity banner
1 - 6 of 6 Posts

·
in omnia paratus
Joined
·
3,924 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Zagrzeb (1.2 mln) i Debreczyn (duzo mniej) postanowily, ze nie beda placic haraczu zagranicznym firmom za nowe tramwaje. Zagrzeb zamowil 70 (siedemdziesiat) sztuk piecioczlonowych wozow o dl. ok. 32m w konsorcjum rodzimych producentow; pierwsza dostawa przechodzi koncowe testy i powinna wejsc do sluzby za okolo 2 tygodnie. Ciekawostka jest fakt, ze tramwaj ten nie posiada osi. Z tego, co wiem, drugim takim modelem na swiecie jest wiedenski ULF - najnizszy i najdrozszy tramwaj na swiecie, ktory moze przysiasc tak, ze wejscie jest na poziomie 100 mm, natomiast 100% plaskiej podlogi znajduje sie normalnie na wysokosci 180 mm.


autor: nn; miejsce: photobucket

Wiecej na temat Zagrzebia - po angielsku:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=206917

i jeszcze dla porownania ULF

autor: Ulf; miejsce: www.railfaneurope.net

Natomiast Debreczyn zamowil prototyp w zakladach Ganz juz w roku 1990. Miasto jest nieduze, wiec i tramwaje sa odpowiednio mniejsze, ale tez niskopodlogowe (bylo to w przedostatnim roku produkcji konstalowskich 105).


autor: Gabor Lehoczki ; miejsce: www.railfaneurope.net

Do roku 2000 dostarczono 10 sztuk z niewielkimi zmianami.


autor: Gabor Lehoczki ; miejsce: www.railfaneurope.net

I kilka gorzkich slow komentarza: dlaczego inne kraje postkomunistyczne moga, a najwiekszy z nich, o najwiekszym potencjale, parku maszynowym i stuletnim doswiadczeniu -NIE? Czy naprawde juz nie stac polskiej mysli technicznej na podzwigniecie sie do poziomu chocby z roku 1936, kiedy to polski parowoz Pm-36 dostal zloty medal na wystawie w Paryzu? Czy naprawde stac nas jedynie na udawane przerobki 105, polegajace na oklejaniu ich tandetnym plastikiem? Przeciez kazde miasto w Polsce chetnie wymienialoby tabor na krajowej produkcji, zwlaszcza jesliby byl dotowany, popierany, odakcyzo- i odpodatkowany... Powoli trace nadzieje, ze cos sie w tej sprawie zacznie zmieniac. Wieczorem sie na te intencje moge upic.
 

·
krasnal Hałabała
Joined
·
952 Posts
Bez osi jest także Siemens Combino. Między innymi dlatego się rozpada.
 

·
krasnal Hałabała
Joined
·
952 Posts
WotaN said:
Czy naprawde juz nie stac polskiej mysli technicznej na podzwigniecie sie do poziomu chocby z roku 1936, kiedy to polski parowoz Pm-36 dostal zloty medal na wystawie w Paryzu?

Wyprodukowano aż dwie sztuki, z czego w wersji zaprezentowanej w Paryżu jedną.


WotaN said:
Czy naprawde stac nas jedynie na udawane przerobki 105, polegajace na oklejaniu ich tandetnym plastikiem? Przeciez kazde miasto w Polsce chetnie wymienialoby tabor na krajowej produkcji, zwlaszcza jesliby byl dotowany, popierany, odakcyzo- i odpodatkowany... Powoli trace nadzieje, ze cos sie w tej sprawie zacznie zmieniac. Wieczorem sie na te intencje moge upic.

Ależ jest w Polsce produkowany niskopodłogowiec (co prawda nie stuprocentowy, ale jest). Jest tak "dobry", że przewoźnicy którzy go kupili zaczynają żałować (Citadis 100 i 116N - w sumie jedno i to samo). Jakość polskiego tramwaju i awaryjność przeraża. I to wypuścił Konstal - firma z tradycjami i doświadczeniem. Wstyd.
 

·
in omnia paratus
Joined
·
3,924 Posts
Discussion Starter · #4 ·
mch said:
Wyprodukowano aż dwie sztuki, z czego w wersji zaprezentowanej w Paryżu jedną.
I te jedna sfajczyla nam hitlerowska nawała; druga jezdzi do dzisiaj.
mch said:
Zgadzam sie calkowicie. Zeby nie potrafic porzadnego tramwaju zrobic to duzy wstyd.
 

·
krasnal Hałabała
Joined
·
952 Posts
Zobaczymy jakie będą doświadczenia z eksploatacji tego bałkańskiego tramwaju. Bo wygląda sympatycznie, ale jeszcze nie jeździ... Jesli będzie OK, to być może pojawi się w wersji eksportowej. Konkurencja na rynku nikomu jeszcze nie zaszkodziła (mówimy o kupującym ;) ).

U nas też dla 116N bili wszyscy brawa, że polski, że nowoczesny itd., aż do momentu kiedy zaczął jeździć (a właściwie przestał, odwiedzając często halę rewizyjną ).
 
1 - 6 of 6 Posts
Top