SkyscraperCity Forum banner

Transatlantische spoortunnel

6815 Views 43 Replies 20 Participants Last post by  focus1965
Artikel uit Wikipedia:

A transatlantic tunnel is a theoretical tunnel which would span the Atlantic Ocean between North America and Europe and would carry mass transit of some type—trains are envisioned in most proposals. Using advanced technologies, speeds of 300 to 5,000 mph (500 to 8,000 km/h) are envisioned

Plans for such a tunnel have not progressed beyond the conceptual stage, and no one is actively pursuing such a project. Most conceptions of the tunnel have it between the United States and the United Kingdom, or more specifically, New York City and London. The main barriers to constructing such a tunnel are cost—as much as $12 trillion —and the limits of current materials science. Existing major tunnels, such as the Channel Tunnel and Seikan Tunnel, despite using less expensive technology than proposed for the Transatlantic tunnel, struggle financially. A Transatlantic Tunnel is 215 times longer than the longest current tunnel and would cost perhaps 3000 times as much.

In 2003, the Discovery Channel's show "Extreme Engineering" aired a program entitled "Transatlantic Tunnel" which discusses the proposed tunnel concept in detail.

1 - 20 of 44 Posts
Pfoe, als het al zo lang duurde om de Kanaaltunnel te boren, hoe lang zou dit dan wel niet duren? Ik had er ook al aan gedacht, maar dit lijkt me een mission impossible dat totaal niet levensvatbaar is. Maar ja, dat zeiden ze ook over de Kanaaltunnel 30 jaar geleden... Het zou wel de psychische afstand tussen Amerika en Europa verkleinen. Maar ik vrees dat het vliegtuig toch altijd het belangrijkste transportmiddel tussen de 2 continenten gaat blijven.
Toch handiger om het naar pakweg La Coruña te laten gaan? Moet ge toch al iets minder boren… Ik heb alvast geen goesting om aan zoiets mee te betalen.
Aan de afbeeldingen te zien gaan ze h'm blijkbaar niet boren, maar "bouwen" met een manier waar ik dus niks van begrijp.
Ah ja 'k zie het op die eerste. Dus niet onder de oceaan maar in de oceaan. Maar dan zullen die poten wel heel wat dikker mogen zijn met die waterdruk op zo'n grote diepte.
2 jaar geleden hebben ze daar een prachtige en interessante reportage over getoond op Discovery Channel.

Het zou een koker zijn die op het vaste land gebouwd zal worden en die daarna in stukken in de oceaan gemonteerd zou worden aan sterke kabels. De tunnel zou er in drijven.
Ook voor schepen zou dit geen probleem vormen omdat het te diep ligt.

Men had ook duidelijke voorbeelden van druk aangetoond waardoor de koker zou stukslaan en een gigantische ravage zou kunnen veroorzaken, hiervoor hebben ze ook zeer mooi een oplossing voor gevonden.

Ik geloof dat ze zouden werken met magnetische treinen die vanaf Groot-Brittannië maar 6 uur zou nodig hebben om Amerika te bereiken.

Helaas is het project onbetaalbaar, en als het er komt zal dit nog ong. 50 tot 100 jaar duren eer het gebouwd zal zijn.
Maar het is WEL mogelijk.
ik geloof dat ze toen spraken van 50 jaar werk, en 1000miljard dollar op zijn minst.

50 jaar lang alle staalfabrieken ter wereld zouden hier aan mee moeten helpen :)

edit:

in het filmpje spreken ze over 12 000 miljard dollar :) en 100jaar werk ^^
en "maar" alle het staal van alle staalfabrieken van 1 jaar.
Ik vrees dat het er nooit zal komen.

De continenten zijn constant in beweging, als de platen eens heel hevig gaan bewegen zou dit wel eens een lek kunnen slaan die de tunnel in enkele minuten compleet vernield met 100-den doden tot gevolg.

Trouwens zo'n tunnel zal nooit winstgevend zijn. Beste en simpelste oplossing blijft het vliegtuig.
En daarbij, eerlijk gezegd vind ik het idee alleen al te zot om los te lopen. Maar een tikkeltje grootheidswaanzin kan (meestal) geen kwaad. Iemand al gedacht aan het feit dat zo'n tunnel een gedroomd doelwit zou kunnen zijn voor terroristen?
Ook al, daar had ik zelfs nog niet aan gedacht.
Als deze treinverbinding er ooit komt zouden ze hem best in Londen laten aansluiten op het Eurostar-netwerk, zodat de trein kan doorrijden tot in Parijs en Brussel.
Het is perfect mogelijk aangezien dit niet echt een tunnel is, maar meer een grote buis in het water. Volgens mij zijn die kabels (zijn dus geen palen) die je daar ziet enkel voorzien om te voorkomen dat de buis naar het oppervlak zou zweven. Aangezien die buis dus niet *echt* vast zit op de bodem, zou het perfect mogelijk zijn om de beweging van de continenten op te vangen.

Het is echter megalomaan in mijn ogen.
Een maglev trein kan dan wel snel genoeg zijn voor zo'n tunnelverbinding. Ik vraag me dan wel nog af hoe het met de warmteproductie en dan vooral de afvoer ervan zit.

Mja, de prijs zal wel genoeg zijn om dit idee tegen te houden :)

Greetings,
Glodenox
En wat met de stromingen van het water dan? Die gaan de buis helemaal verwringen.
Ik geloof dat ze zouden werken met magnetische treinen die vanaf Groot-Brittannië maar 6 uur zou nodig hebben om Amerika te bereiken..
omwille van de vacuum tunnel zijn de snelheden veel hoger. New York - London kan in een uurtje. En een directe tunnel (dwars door de aarde ipv rond) zou nog sneller zijn, maar die kan men (nog) niet boren.

Iets realistischer (nouja) is de metro in de alpen volgens hetzelfde principe. Dit zit tenminste al in de studiefase.
omwille van de vacuum tunnel zijn de snelheden veel hoger. New York - London kan in een uurtje. En een directe tunnel (dwars door de aarde ipv rond) zou nog sneller zijn, maar die kan men (nog) niet boren.
O ja, lekker warm :tongue3:.

Iets realistischer (nouja) is de metro in de alpen volgens hetzelfde principe. Dit zit tenminste al in de studiefase.
Wat is dat nu weer?:shocked:
Linkje?:)
http://www.swissmetro.ch/
Op zich een mooi idee, zal heel mooi zijn als het is verwezenlijkt, maar of ze het gaan verwezenlijken? :nuts:
Het lijkt me nogal onmogelijk...
Zo'n transatlantische tunnel is gewoon een overdreven fantasie..

Zoals de reportage zelf aangeeft duurde het eerst:
-een week met de boot
-een halve dag met het vliegtuig
-3 uur met de concorde

Waarom dan zoiets ongelofelijk duur en bijna onmogelijk om te verwezenlijken om die 2 uur tijdswinst? Als je al werkelijk 8000 km/u kan met een trein.

De uitdagingen zijn zo goed als onmogelijk om te overwinnen, en de kosten zouden zichzelf nooit of te nimmer terugbetalen. Enkel het onderhoud en verbruik ervan al..

Trouwens, een vaccuum tunnel terwijl er een gigantisch grote druk op staat??
Als er (door ontelbare redenen) slechts 1x iets fout gaat aan 8000km/u zijn in 1 klap 1000 mensen dood.
Mooi voorbeeld hoe we onze aarde nog groter ecologisch zouden verwoesten, ongelofelijk hoe de mensen nog steeds denken anno 2006+.
Je vergeet dat een vacuumtunnel nauwelijks energie verbruikt tegen een energieverslindend vliegtuig. In een vacuumbuis is bijna geen weerstand.
1 - 20 of 44 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.