SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 44 Posts

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Een paar foto's van de testbaan van de Transrapid, de Duitse magneetzweefbaan die ondermeer wordt overwogen voor de Zuiderzeelijn.

Hoewel ik niet bepaald een onverdeeld voorstander van de Transrapid ben leek het me toch wel eens aardig te gaan kijken bij deze testbaan, bij Meppen vlak over de grens bij Emmen.

De baan bestaat al jaren en jaren; geen idee eigenlijk wat er allemaal nog te testen is aan die trein. Toch worden de hele dag door testritten gehouden.

De baan is 31,5 kilometer lang met aan beide uiteinden een lus. De gehele route is enkelsporig uitgevoerd.

Op het moment wordt er alleen ge"reden" met de TR08, het nieuwste voertuig. Voertuigen van dit type worden ook gebruikt op de baan in Shanghai. De voertuigen hebben geen wielen en zweven door electromagneten ongeveer 10 centimeter boven de baan. Bij stilstand ligt het voertuig op de baan.

De TR08 in het "station" bij het (kleine en niet erg boeiende) bezoekerscentrum.

Een kijkje in een ouder voertuig dat nu bij het bezoekerscentrum wordt tentoongesteld. Dit is de stoel van de "machinist", die het voertuig overigens niet echt bestuurd. Doordat het voertuig door computergestuurde magneten wordt voortgesleept valt er niets aan te besturen.

De voorkant van dit iets oudere model:

Tijd voor een ritje met de TR08. Het interieur is vrij eenvoudig. Het voertuig is veel breder dan een trein en heeft een stoelopstelling 3 + 3, net als in een vliegtuig.

Een groot verschil met gewone hogesnelheidstreinen is dat de Transrapid veel sneller optrekt. Al heel snel na vertrek zaten we op 200 km/h, waar je overigens nauwelijks wat van merkt. Met ongeveer die snelheid reden we door de noordelijke lus. Door verkanting gaat 'ie daar behoorlijk schuin. Best wel spectaculair. Maar pas na de lus ging 'ie goed los: eerst naar ongeveer 350 km/h en daarna nog harder.

Met ongeveer 400 km/h passeerden we het stationnetje bij het bezoekerscentrum, waarna de trein hard in de "remmen" moest voor de zuidelijke boog. Ook bij die snelheden is het ding nog heel stil en redelijk stabiel, hoewel 'ie wel wat schudt.

De TR08 passeert hier een uitzichtpunt met ruim 300 km/h. Iets te vroeg geklikt, maar da's ook niet makkelijk met zo'n snelheid.

Hier accelereert 'ie naar ongeveer 400 km/h.

De trein in de noordelijke boog.

Wissels zijn bij de Transrapid enorm grote en complexe dingen: een stuk rails dat heen en weer "rijdt" tussen de twee aansluitende stukken spoor. Dat maakt het lastig er ooit een groot netwerk van te maken; bij stations gaat het veel ruimte innemen als je een paar van dit soort wissels moet neerleggen.

Al met al een indrukwekkend bezoek. Niet dat ik opeens voorstander ben geworden, maar ik kan me voorstellen dat politici en bestuurders in Noord-Nederland enthousiast zijn over dit ding.

·
Just another user
4,936 Posts
Ik vind het misschien een beetje overkill voor landelijke gebieden, maar tussen de grote steden in de Randstad kan ik het wel begrijpen.
Aan de andere kant zouden steden in het Noorden al hun groei plannen kunnen baseren op een centrum punt met een magneetbaan station, maar dat is natuurlijk teveel visie gevraagt aan de politici....

edit:
tnx voor het stukje btw !

35,468 Posts
Vet hoor.(jaloers) Ik zou zeggen leg een luchthaven op de 2e maasvlakte en bouw zo'n lijn naar Rdam CS. Dan stromen de bedrijven binnen. ;)

Overigens hoeft zo'n ding niet op palen te staan, wat veel mensen denken omdat dat bij de testbaan zo is. Hij kan ook net als gewoon spoor gewoon op maaiveld of door een tunnel lopen. Gelijkvloerse kruisingen zijn natuurlijk niet mogelijk maar die zijn er bij de HSL ook niet.

·
kejje nagaan!
5,099 Posts
Mooie foto's, Vertigo!

Wat ik me afvraag: wat voor geluid maakt zo'n trein als hij op volle snelheid is? Zowel wanneer je buiten staat als wanneer je er in zit? Dat ding maakt immers geen contact met de rail...en heeft hij wel iets van motorgeluid? Want de aandrijving zit toch voor een groot deel in de baan verwerkt...

·
Administrator
30,759 Posts
Mooie fotoreeks. Grootste probleem lijkt me de inpasbaarheid van die baan. Zowel in stedelijk gebied (te vol) als in landelijk gebied (vernaggelt je landschap) is zo'n betonnen baan nou niet echt een aanwinst. Is er een speciale reden waarom die baan relatief hoog moet komen te liggen?

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Wat ik me afvraag: wat voor geluid maakt zo'n trein als hij op volle snelheid is? Zowel wanneer je buiten staat als wanneer je er in zit? Dat ding maakt immers geen contact met de rail...en heeft hij wel iets van motorgeluid? Want de aandrijving zit toch voor een groot deel in de baan verwerkt...
Geen idee hoe het zich verhoudt tot normale hogesnelheidstreinen, maar ze maken in ieder geval een enorme bak herrie; domweg door de luchtverplaatsing. De baan maakt trouwens ook een klein beetje geluid als de trein in de buurt is; dan hoor je heel duidelijk wat gezoem. :)

Mooie fotoreeks. Grootste probleem lijkt me de inpasbaarheid van die baan. Zowel in stedelijk gebied (te vol) als in landelijk gebied (vernaggelt je landschap) is zo'n betonnen baan nou niet echt een aanwinst. Is er een speciale reden waarom die baan relatief hoog moet komen te liggen?
Het voordeel van een verhoogde baan is dat je gemakkelijk over bestaande infrastructuur heen kunt bouwen; je kunt immers geen overwegen hebben. Zoals Tim al zei kan 'ie ook gewoon over de grond lopen, alleen moet je dan wel veel meer gaan verbouwen als je wegen tegenkomt. Dus een hoge ligging is gemakkelijker, maar inderdaad niet erg fraai. Komt nog bij dat dit nog maar enkelspoor is. Bij een serieuze dienstuitvoering heb je natuurlijk dubbelspoor nodig.

·
Registered
2,152 Posts
Op zuiderzeelijn.nl vind je op deze pagina links naar geluidsbestanden hoe de Rapid zou moeten klinken, samen met opnamen van hogescnelheidstreinen en intercities ter vergelijking. In hoeverre dit objectieve info valt natuurlijk nog te bediscussieren. :)

·
-
3,637 Posts
Vertigo said:
Geen reden om jaloers te zijn, je kunt zelf ook een keer meerijden. Je kan je je per e-mail opgeven voor een ritje. Ik kreeg al heel snel een reactie dat ik ongeveer twee maanden later kon meerijden.
Dat klinkt interessant, moet ik ook maar eens doen.

Ik kan niet vinden waar je dat precies kan regelen, heb je een adres voor mij? :)

·
Registered
511 Posts
My sister recently rode on the Transrapid in Shanghai and she liked it very much. She said that some Chinese asked her if all trains in Germany are like that and he was very surprised when she told him that we don't use them.:)

·
Registered
511 Posts
Vertigo said:
Wissels zijn bij de Transrapid enorm grote en complexe dingen: een stuk rails dat heen en weer "rijdt" tussen de twee aansluitende stukken spoor. Dat maakt het lastig er ooit een groot netwerk van te maken; bij stations gaat het veel ruimte innemen als je een paar van dit soort wissels moet neerleggen.
I also don't think that the Transrapid can ever replace short range metropolitan trains, because they need an extensive network with alot of switches. The Transrapid is better suited for medium range city-to-city connections or point-to-point connections between traffic nodes like airport to city center or airport to airport.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Dat klinkt interessant, moet ik ook maar eens doen.

Ik kan niet vinden waar je dat precies kan regelen, heb je een adres voor mij?
[email protected]

I also don't think that the Transrapid can ever replace short range metropolitan trains, because they need an extensive network with alot of switches. The Transrapid is better suited for medium range city-to-city connections or point-to-point connections between traffic nodes like airport to city center or airport to airport.
Yes, exactly. The Transrapid can fullfill a function, but I don't think a large network will ever be created. It will probably be limited to some point-to-point relations.

·
Registered
7,873 Posts
Leuke repo, lijkt me geinig om een keer in te zitten. Alleen is Dörpen/Lathen waarschijnlijk slecht te bereiken per OV :)

@Jan
Wel eens gezien hoe de HSL wordt aangelegd bij Zoetermeer? Minstens net zo lelijk als dit viaduct.

·
kejje nagaan!
5,099 Posts
Ik heb net die geluidsfilmpjes die Elmo gelinkt had bekeken...valt toch best tegen, dat geluid. Vergelijkbaar met de deceptie die ik onderging toen ik in 1993 op de luchtmacht open dag op Gilze-Rijen de Amerikaanse F-117 zag voorvliegen. Die klonk gewoon als een standaard straaljager zonder naverbranders, terwijl ik toch een op de een of andere manier stiller, of anders klinkend vliegtuig had verwacht :).

Zo'n MZB klinkt anders, maar toch ook behoorlijk conventioneel. Dat had ik niet verwacht. Inderdaad kun je je afvragen hoe representatief die filmpjes zijn...Bij de HSL speelt ook een rol dat die over de hele lengte over een onderheide betonnen plaat rijdt...ik weet niet of ze dat hebben meegenomen daar in die vergelijking.

·
Hoogvlieger
1,850 Posts
Ik heb ook eens naast de baan gestaan terwijl de TR08 er met zo'n 350 kilometer per uur overheen kwam. Het maakt een hoop herrie, maar in mijn beleving een stuk minder dan een normale hogesnelheidstrein op volle snelheid. "Mijn" testrit haalde trouwens 402 km/uur. Wie biedt meer? :)

1 - 20 of 44 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.