Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 771 Posts

·
Registered
5,774 Posts
nou, ik denk dat DB zich dan eerst even goed achter de oren moet gaan krabben hoe ze 4 uur reistijd denken goed te maken, tegen een half uur durende vlucht anders... prima initiatief voor londen frankfurt met het vliegtuig, maar londen amsterdam is gewoon een prima lucht verbinding. (als je niet op stansted vliegt) vraag maar aan bogarde.

·
Enjoy your freedom!
7,596 Posts
Dat is positief nieuws. Ben benieuwd of het ook werkelijkheid wordt. Er zijn nog een aantal haken en ogen aan!

·
Premium Member
13,702 Posts
nou, ik denk dat DB zich dan eerst even goed achter de oren moet gaan krabben hoe ze 4 uur reistijd denken goed te maken, tegen een half uur durende vlucht anders...
Vergis je niet: dat half uur is in het vliegtuig zelf. Daar moet je nog het reizen naar de luchthaven, het tijdig inchecken, taxiën van en naar de terminal, uitchecken en naar het centrum van de stad reizen bij optellen.

Ik denk dat deze treinverbinding vooral interessant gaat zijn voor toeristen uit de regio's Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen die een weekendje in Londen zelf willen doorbrengen, vergelijkbaar met de doelgroep die nu ook de Thalys naar Parijs pakt.

·
Alfenaar!
203 Posts
God zij dank, ik zit al jaren te wachten op zo'n verbinding. (Enorme vliegangst, één van de grootste klanten van Railteam:)) Ik vraag me wel af hoe ze de stations van Amsterdam en/of Rotterdam gaan aanpassen aan het inchecken van het paspoort-gebied van het verenigd koninkrijk. Ik zie zo'n grens tussen Engeland en Schengen nou niet echt in Rotterdam CS liggen:eek:hno:

·
Gay love is love too
13,826 Posts
Mooi zo. Een directe verbinding is wel nodig want ik heb al meerdere malen bijna m'n aansluiting in Brussel-Zuid gemist door die dramatische spoorlijn tussen Antwerpen en Brussel en dat geboemel van de benexlutrein.

·
Premium Member
13,702 Posts
^^ Over dat stukje zul je nog altijd heen moeten hoor...;) Verbetering is hooguit dat je je vertraging nu in dezelfde trein oploopt.

·
Gay love is love too
13,826 Posts
^^ De verbetering is dat je de Eurostar in Brussel niet mist. Overstappen in België is altijd levensgevaarlijk en kun je het beste vermijden.

·
Annoying member
6,973 Posts
Ik zie hier wel een markt voor, genoeg mensen die niet van vliegen houden en de reistijd is met voor- en natransport bijna gelijk. Hopelijk kunnen ze ook een beetje op prijs concurreren.

·
Registered
3,513 Posts
En Den Haag mist helaas weer de trein. :cry:

·
Registered
465 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Even snel iets gejat (van mezelf) uit een ander topic op dit forum:

Train times: All times in local time
London to Amsterdam:
London Departures: 0700, 1230, 1800
Ashford Departures: 0730, 1300, 1830
Lille Arrivals/Departures: 0930, 1500, 2030
Rotterdam Arrivals: 1120, 1650, 2220
Amsterdam Arrivals: 1200, 1730, 2300

Amsterdam to London:
Amsterdam Departures: 0700, 1330, 1900
Rotterdam Departures: 0740, 1410, 1940
Lille Arrivals/Departures: 0940, 1610, 2140
Ashford Arrivals: 0930, 1600, 2130
London Arrivals: 0955, 1625, 2155

First London departure can be done at 0600 as well if proven to be more popular.

--

Voor deze dienst heb je slechts 2 treinstellen nodig plus een eventueel reserve treinstel.
Voor Lille moet je nu Brussel lezen (combineren/splitsen treindeel van/naar Frankfurt).

·
kejje nagaan!
5,063 Posts
Goed nieuws! Ik kon alleen nergens vinden dat DB dit in samenwerking met Eurostar en NS Hispeed wil doen. Volgens mij willen ze dit onafhankelijk uitvoeren. Waar ik dan ook benieuwd naar ben is of DB ook reizigers mag vervoeren op het binnenlandse traject en op de verbinding naar Brussel. Een concurrent voor monopolist NS Hispeed zou geen kwaad kunnen.

·
Alfenaar!
203 Posts
Zo het wel vet vinden om deze over de HSL zuid te zien scheuren. :banana:

Het moet gezegd, deze is van Eurostar en niet van de Deutsche Bahn. Maar ook Eurostar heeft plannen voor ritten naar amsterdam. Wie weet kan Prorail het op een deal'tje gooien met DB en Eurostar voor het delen van stations.

·
Registered
3,513 Posts
Niet zeuren, Rotterdam CS zit nog net niet om de hoek!:pet:
EN je moet maar zo denken, hij gaat ook niet in antwerpen stoppen..
Maar anders om ook. ;)

Maar voor zo'n grote belangrijke stad als Den Haag komen we er wel elke keer erg karig vanaf, na ook al de HSL.

·
Registered
465 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Aangezien zowel DB, NSHispeed en Eurostar in Railteam zitten, ga ik er toch echt vanuit dat ze aan een soort van codeshare zullen gaan doen op deze verbindingen. Allicht kom je dan op 5 of 6 treinen per dag, en dat is een aantal dat goed mogelijk is en concurrerend genoeg is met het vliegtuig.

Een stop te Schiphol en Antwerpen kunnen we denk ik wel vergeten aangezien beide stations echt geen ruimte hebben om daarin te voorzien. (security check enzo), en ook de spoorcapaciteit is niet toereikend op deze stations.

Binnenlands vervoer zit er sowieso niet in, en ook naar Antwerpen zal niet lukken aangezien NSHispeed op deze verbinding voor de komende 23 jaar het recht heeft op en monopoly.

·
Gay love is love too
13,826 Posts
Maar anders om ook. ;)

Maar voor zo'n grote belangrijke stad als Den Haag komen we er wel elke keer erg karig vanaf, na ook al de HSL.
Het probleem is dat we in de Benelux helemaal geen grote belangrijke steden hebben. Er zijn in de wereld steden van de A-categorie (Londen, New York, Parijs, Shanghai, Berlijn) en daar zitten wij gewoon niet bij. Daarnaast hebben we een aantal steden van ongeveer gelijke grootte en belangrijkheid. Die liggen dan vaak ook nog eens dicht bij elkaar (Rotterdam en Den Haag, Antwerpen en Brussel). Dan moeten er keuzes gemaakt worden en valt Den Haag puur en alleen vanwege de ligging snel af.

Weinig aan te doen.

1 - 20 of 771 Posts