SkyscraperCity banner

21 - 40 of 76 Posts

·
Registered
371 Posts
Ik vond de vorige Volador (nochtans een glazen rechthoek) toch véél mooier en hij kon als oriëntatiepunt dienen voor de stad...
Welke "architect" vindt dit über-preutse ontwerp beter?
:bash:
Dit moest er even uit, het had nog zoiets mooi kunnen worden.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Ik zag gisteren dat de toren van 10 verdiepingen aan het kanaal zowat klaar is in ruwbouw. Aangezien ik spijtig genoeg mijn fototoestel niet bij had, mogen onze Turnhoutenaars gerust eens langs gaan om hem te trekken.

·
Banned
3,775 Posts
de toren van 10 verdiepingen
Een toren van 10 verdiepingen? :lol: Krijgen ze dan geen problemen met laag vliegende F16's?

:rofl:

Met alle respect voor Turnhout en andere provinciesteden, maar een gebouw van 10 verdiepingen is geen toren.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Van Dale:
'Bouwwerk van grote hoogte in verhouding tot de doorsnede.'

Dit gebouw is hoger dan lang of breed, dus is het een toren. Tien verdiepingen is trouwens niet zo weinig, zeker in de omgeving waar deze staat.
Rijappartementen van 10 verdiepingen, zoals aan de kust soms voorkomt, zijn dan weer geen torens want die staan niet los.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Mjah, in ieder geval, wat ik in post 23 zie, het is dus de Grand Soleil die ik zien bouwen heb, en op die render doet het mij toch eerder denken aan een toren dan aan een doorsnee gebouw. Maar dat zal ook wel persoonlijk zijn, zeker?

·
Registered
371 Posts
Als je de hoge gebouwen in Turnhout bekijkt, dan kan je zeggen dat dit idd een toren is ;)
Hoewel ik begrijp dat Hix dat lachwekkend vindt, zulk bouwwerkje zou in Brussel nagenoeg niets voorstellen, maar hier in Turnhout is het al heel wat :)
Het is ook wel goed voor de omgeving: de kanaalzone is een gebied waar veel nieuwe bouwprojecten zijn, en de Nieuwe Kaai is een zeer aangename plaats om te vertoeven.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Dank u, Kendesa.

Hix, wat is voor u dan de Boerentoren, de Zaveltoren of de Bastiontoren? 'k Vind uw lat toch wel (letterlijk) erg hoog liggen. Straks traumatiseert ge onze Gentenaars nog met de idee dat zij geen torens hebben ^

·
Banned
3,775 Posts
Het ligt niet in mijn bedoeling om Gentenaars of Turnhoutenaars te beledigen met hun mooie gebouwen.
Maar inderdaad, ondanks dat ik de boerentoren een prachtig gebouw vind, is dat qua hoogte maar minnetjes natuurlijk.
Ik kan me soms ergeren als ik in een krant nimbys zie protesten tegen de geplande bouw van een "toren" van 15 meter!
Misschien moet ik een nieuw woord bedenken voor "torens" onder de 100 meter?

·
Registered
371 Posts
Stompjes? XD
De Anco'torens' zijn in Turnhout een belangrijk stadsvernieuwingsproject, ik denk dat er daarom meer belangstelling is dan voor het 'hoge' op zich.
En NIMBYS hebben we voor dit project niet gehad :D
Maar die vergelijking gaat voor de Boerentoren niet op: in de tijd dat die werd gebouwd was zij de hoogste van Europa! (meen ik mij te herinneren)
Dus ik denk dat de Boerentoren haar naam waardig is. :)

·
Banned
3,775 Posts
Niet alle moderne gebouwen hoeven torens te zijn. Ik heb dus geenszins te bedoeling mij deningrerend uit te spreken over projecten in Turnhout of andere steden. Eigenlijk heb veel liever sommige mooie lage gebouwen dan die lelijke blokkendozen van de noordwijk...
Als ik de dexiatoren zou mogen ruilen voor de boerentoren... direct! (en inderdaad, de boerentoren lijkt veel hoger, en is dus de naam waardig!)

·
Moderator
12,666 Posts
^^ Hoe kan de Boerentoren bij haar vervollediging nu de hoogste van Europa geweest zijn als slechts een paar honderd meter verderop al een hoger gebouw stond (en nog steeds staat) ;)

En de verzamelnaam voor gebouwen die wel hoog zijn, maar lager dan 100 meter (pakweg 40m-100m) is 'midrise'.

Maar ik vind dat Wieland wel een punt heeft: een toren is eerder een gebouw dat hoger is dan het breed is, al vind ik wel dat er een soort kritische hoogte moet zijn om, als het om moderne gebouwen gaat, van een toren te kunnen spreken. Het is vooral ergerlijk als men het 'hoogbouw' gaat noemen. Ik herinner mij een artikeltje in het 09/-magazine, een interview met mensen die in een 'hoogbouw' woonden... Het ging om bewoners van een appartementsgebouw langs het Zuidpark van 8 (!) verdiepingen, zoals je er wel duizend vindt in België. Als dat de norm is om van hoogbouw te spreken... :nuts:

·
Banned
3,775 Posts
Ikzelf woon ik een gebouw van 10 verdiepen, en naast ons gebouw staat de arc-en-ciel van 70 meter hoog. Die is echter duidelijk breder dan hoog.
Midrise is wel oke als term, denk ik. Maar eigenlijk dacht ik aan midrise aan gebowen tussen 100 en 200 meter. Gevoelsmatig is dat. En als je onze "torens" naast de giganten in het Oosten en de USA zet dan zijn het toch echt wel dwergen eigenlijk...
Als men dan in België van hoogbouw gaat spreken over gebouwen van 8 verdiepen.... tja

@ koekskensmonster:

Hoewel ik begrijp dat Hix dat lachwekkend vindt, zulk bouwwerkje zou in Brussel nagenoeg niets voorstellen, maar hier in Turnhout is het al heel wat
Het spijt me als je indruk kreeg dat ik die gebouwen lachwekkend vind. Dat is helemaal niet zo. Ik vind het wel raar om te spreken van torens. Maar dat is mijnentwege alleen een opmerking over de benaming "toren", en is geen kritiek op de gebouwen zelf.

21 - 40 of 76 Posts