SkyscraperCity banner

41 - 60 of 76 Posts

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Toren is eerder een verzamelnaam, dus voor (alle) gebouwen die hoger dan breed of lang zijn. Kasteel Sterckshof heeft ook torentjes, zelfs de Centers zijn geflankeerd van torentjes, en ook de kerk van Vlissegem heeft een toren (zij het slechts van een twintigtal meter).
Als een gebouw van 8 verdiepingen hoger dan lang of breed is en apart staat, is het een toren. Een losstaand huis is er nooit een, ook al kunt ge over de voormalige molen in Stalhille, waarvan de wieken weggenomen zijn en de rest tot woonhuis is omgevormd, twijfelen. Als het gaat om een rijappartement van 8 verdiepingen, zoals op de Belgiëlei, is het er geen. Theoretisch gezien is een gebouw van 200m hoog, maar 300m lang en breed dus geen toren.
Binnen het concept 'toren' kunt ge wel indelen: er zijn historische torens, en voor de rest lowrises, midrises en highrises (oftewel wolkenkrabbers). En hoe de hoogteverdeling dààr is, is persoonlijk.
Ik kan dus goed begrijpen dat hix de Grand Soleil geen wolkenkrabber vindt. Dat vind ik ook niet: ik zou het tot de lowrises rekenen. Maar een toren is het in ieder geval.

(Straks verpulvert Turnhout nog het aantal posts in Antwerpen en Brussel tesamen :tongue3: )

·
Registered
4,213 Posts
Volgens Wikipedia:
Een toren is een hoog bouwwerk dat boven andere gebouwen uitsteekt. Over het algemeen worden alleen bouwwerken zonder reguliere verdiepingen als toren gezien, hoewel de benaming er soms wel voor gebruikt wordt, zoals torenflat of kantoortoren.

Traditioneel waren kerktorens in Nederland, België en andere Europese landen vaak de hoogste bouwwerken in iedere plaats en kerktorens zijn dan ook de bekendste soort torens.

Het torentje van de Nederlandse Minister-President, naast het Mauritshuis, is volgens bovenstaande definitie te klein om toren genoemd te worden. Het gebouwtje is rond en hoger dan breed, wat de benaming verklaart.
Volgens mijn Prisma-woordenboek:
toren m [-s] hoog bouwwerk; bep. stuk in het schaakspel, gevangenis, hoog van de ~ blazen, een grote mond opzetten
torenflat zeer hoog flatgebouw

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Inderdaad ^ Off-topic is het niet en een beetje afwisseling mag wel. Als een draad over een project alleen moet gaan over wat gaat er gebeuren, hoe ver zijn ze al en wanneer is het af zijn we snel uitgepraat.

·
Registered
371 Posts
Was deze thread al helemaal vergeten: de eerste witte 'toren' staat er samen met de loften Antoine C erachter, men is nu bezig met fase twee: het Anco Business center en twee nieuwe appartementsblokken. Daarna komt fase drie aan de beurt waarbij nog eens drie appartementsblokken worden gebouwd.

·
Registered
25 Posts
geweldige reeks foto's! Bedankt Meurisse ;)

Ik Heb ook een reeks foto's op mn pc staan die Ik gemaakt heb van de anco torens een tijdje terug... Maar dan wel binnen in de gebouwen en op de hoogste toren zelf :p

Mijn nonkel werkt namelijk als veiligheidscoördinator (of zoiets) op deze werf en heeft me een keer mee op de werf begeleid :)

Ik heb vandaag heel wat foto's die verwerkt moeten worden maar dan neem ik er graag deze reeks ook bij zodat jullie ook eens kunnen ervaren hoe het project er achter de schermen aan toe gaat.

·
Registered
25 Posts
Ik was door het 'brussels' forum aan het bladeren en kwam zo terecht bij de vergelijking Brussel - Rotterdam....
Ik vond het wel een leuk idee om deze vergelijking nog een stap verder te nemen en deze 'skylines' te vergelijken met die van de Anco-torens, met dit als resultaat...

Nu we toch bezig zijn...

41 - 60 of 76 Posts