SkyscraperCity banner

21 - 40 of 90 Posts

·
Moderator
19,844 Posts
Discussion Starter · #21 ·
gva.be

Grote Markt wordt voetgangerszone

22/08 De Grote Markt wordt na de heraanleg grotendeels omgevormd tot een voetgangerszone.

De stad wil de fietser en de voetganger baas maken op de Grote Markt. Daarom zullen aan de kant van het stadhuis, aan de noordkant (café Depot en dergelijke) en op het gedeelte tussen de kruispunten Gasthuisstraat-Herentalsstraat een voetgangerszone ingevoerd worden. Officieel was dat nog niet het geval. Een voetgangerszone betekent dat enkel bewoners, handelaars en bussen van de Lijn nog over die kant van de Grote Markt mogen. Zij moeten dan wel over een speciaal doorlaatbewijs beschikken. De kant van het Kursaal blijft uiteraard voor alle verkeer toegankelijk net als het kleine stukje tussen de Herentalsstraat en de Otterstraat.

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe verkeersregeling ook wordt nageleefd zal waarschijnlijk een camera gebruikt worden zoals in de Gasthuisstraat.

Toon Verheijen​

gva.be

Werken Grote Markt: kruispunt Otterstraat gaat pas woensdag open

23/08 Het kruispunt van de Grote Markt en de Otterstraat gaat woensdagnamiddag pas opengesteld worden. Door de regen liep de opening wat vertraging op.

Aannemer Vangeel Wegenbouw startte op 2 augustus met de heraanleg van het kruispunt Otterstraat-Grote Markt. Normaal had dat kruispunt op 19 augustus klaar moeten zijn, maar die werken liepen een minieme vertraging op. Het regenweer en een klein probleem met overkoppelingen liggen aan de oorzaak. Een afgewerkt kruispunt moet na het 'inzanden' ook eerst enkele dagen afgesloten blijven zodat het zand zich goed kan zetten tussen de voegen.

Het kruispunt zal woensdag kort na de middag worden opengesteld. Dan is er verkeer mogelijk vanuit de Otterstraat over de Grote Markt naar de Herentalsstraat.

Ondertussen is ook al de helft van de voetpaden aan de kant van het Kursaal opgebroken. Aan de horecazaken ligt het huidige voetpad er nog zodat zij nog eventjes terrassen kunnen zetten.​

·
Registered
12,418 Posts
Heeft er iemand een foto van dat Brepolscomplex? Ging het om waardevolle panden?

Wel zie ik 1 ontwerp dat nieuwbouw probeert te forceren op de markt. Dat vind ik toch maar weinig geslaagd.

·
Registered
345 Posts
ik heb een foto gevonden op internet, het waren gebouwen zoals dit, een groot deel ligt trouwens al tegen de grond

·
BPM'er
City Explorer
236 Posts
Ik ken Turnhout niet zo goed (enkel van Mijn Restaurant een tijdje terug ;)), vandaar dat ik een paar vragen heb. Ik weet het, sommige zaken kun je op het internet vinden maar vind het interessanter als er wat extra info vanuit de forummers wordt gegeven. Interessante weetjes enzo mbt ruimtelijke ordening, projecten, mobiliteit,... Dus het zou leuk zijn moesten jullie me kunnen helpen :)

- Turnhout heeft niet zo veel inwoners in vergelijking met de andere centrumsteden in Vlaanderen, hoe komt het dan dat het toch als centrumstad op dat niveau wordt geklasseerd en Dendermonde, Ieper, Sint-Truiden,... bijvoorbeeld niet?

- Is er een historisch centrum in Turnhout?

- Is er veel industrie in Turnhout?

- Wat is de bevolkingsevolutie in Turnhout?

- Heeft Turnhout een groot station? Aantal reizigers? Verbindingen?

- Ik dacht dat er een Hogeschool is in Turnhout, klopt dit en weet iemand hoeveel studenten deze school heeft?

- Welke grootschalige projecten zijn er op dit moment in Turnhout?

- Zijn er nog andere zaken die je over Turnhout moet weten? (weet bijvoorbeeld wel dat het de speelkaartenstad is).

·
Registered
345 Posts
Ik ken Turnhout niet zo goed (enkel van Mijn Restaurant een tijdje terug ;)), vandaar dat ik een paar vragen heb. Ik weet het, sommige zaken kun je op het internet vinden maar vind het interessanter als er wat extra info vanuit de forummers wordt gegeven. Interessante weetjes enzo mbt ruimtelijke ordening, projecten, mobiliteit,... Dus het zou leuk zijn moesten jullie me kunnen helpen :)

- Turnhout heeft niet zo veel inwoners in vergelijking met de andere centrumsteden in Vlaanderen, hoe komt het dan dat het toch als centrumstad op dat niveau wordt geklasseerd en Dendermonde, Ieper, Sint-Truiden,... bijvoorbeeld niet?

- Is er een historisch centrum in Turnhout?

- Is er veel industrie in Turnhout?

- Wat is de bevolkingsevolutie in Turnhout?

- Heeft Turnhout een groot station? Aantal reizigers? Verbindingen?

- Ik dacht dat er een Hogeschool is in Turnhout, klopt dit en weet iemand hoeveel studenten deze school heeft?

- Welke grootschalige projecten zijn er op dit moment in Turnhout?

- Zijn er nog andere zaken die je over Turnhout moet weten? (weet bijvoorbeeld wel dat het de speelkaartenstad is).
Ik kan je niet volledig helpen denk ik, maar ik ga zo goed mogelijk proberen.
- waarom wordt Turnhout als centrumstad geklasseerd?
Dit is inderdaad een goede vraag, volgens mij komt dit omdat Turnhout welsiwaar zelf niet zo groot is, maar wel een groot achterland heeft, het is eigenlijk de enige grote stad in de Antwerpse Kempen en voorziet bijgevolg zowat de hele kempen van allerlei voorzieningen. Verder is het denk ik ook belangrijk dat Turnhout echt wel een grensstad is. Er zijn heel veel Nederlanders die regelmatig naar Turnhout afzakken om te komen winkelen. Ook dit verklaart waarop Turnhout zoveel voorzieningen (en een grote winkelstraat) heeft.

-Is er een historisch centrum in Turnhout?
Niet echt. Er zijn wel wat oude huizen in Turnhout, een prachtig kasteel en een mooi begijnhof,maar er is niet echt een historisch centrum. In de geschiedenis was Turnhout niet zo belangrijk, toen was Herentals belangrijker. Turnhout is eigenlijk pas beginnen opkomen in het begin van de 19de eeuw denk ik, wat ook verklaart waarom er toch wel veel art nouveau en art deco gebouwen staan.

-is er veel industriee in Turnhout?
Niet echt, Turnhout staat natuurlijk wereldwijd bekend om zijn productie van het kaartspel (cartamundi), maar verder heeft het toch nog redelijk wat industrie (bv philips lightning) maar dit is meestal wel lichte industrie, geen grote chemische verwerkingsfabrieken.

- wat is de bevolkingsevolutie van Turnhout?
Dit ben ik ook moeten gaan opzoeken. De Turnhoutse bevolking groeit gestaag, met ongeveer 500 inwoners per jaar. Dat is iets meer dan 1 procent.

-Heeft Turnhout een groot station?
Turnhout heeft een station, maar ik denk niet dat we dat zo groot kunnen noemen, precieze cijfers weet ik wel niet. Turnhout is wel maar een eindhalte van waar er een enkel spoor tot Herentals loopt. de capaciteit is dus niet zo groot. Dit station wordt vooral gebruikt voor mensen die naar Brussel moeten denk ik. Mensen die naar Antwerpen moeten vanuit Turnhout gaan bijna allemaal met de bus.

- Heeft Turnhout een hogeschool?
Inderdaad, een deel van de KHK (Katholieke Hogeschool Kempen) zit in Turnhout, deze heeft ongeveer 2 jaar geleden een nieuw campusgebouw geopend in Turnhout. Wat je er allemaal kunt studeren zou ik niet weten, hoewel ik redelijk zeker ben dat je er op zijn minst verpleegkunde en lerarenopleiding kunt volgen. De andere delen van de KHKstaan trouwens in Geel, Vorselaar en Lier.

-Welke grootschalige projecten in Turnhout?
Eerst en vooral de brepols site, een stadskanker midden in het centrum dat verwijderd is en waar een hele nieuwe wijk gaat gebouwd worden met winkelcentrum en weet-ik-wat-nog-allemaal. Hier zou volgens enkele wilde plannen ook een toren komen van 70m, maar dat lijkt me niet realistisch.
Een tweede grote project zijn de anco-torens, de oude anco-fabriek (deegwaren) die wordt omgebouwd tot chique lofts met natuurlijk zicht op de jachthaven.
Men is momenteel bezig met de heraanleg van de grote markt.
Verder is men nog bezig met de bouw van 2 nieuwe woonwijken, 1 aan het stadspark en een aan de baan naar Kasterlee, maar ik weet de precieze namen van de projecten niet. Voor die woonwijk aan de baan naar Kasterlee heft men trouwens recent nog enkele oude winkelgebouwen tegen de grond gesmeten, het lijkt er dus op dat men hier binnenkort gaat beginnen bouwen.
Men is in Turnhout ook bezig met de restauratie van het Sint- Elisabeth ziekenhuis, en volgens mij is men aan het Sint-Jozef ziekenhuis nog altijd bezig met een nieuwe blok aan te bouwen.
De stationsbuurt zou op termijn ook helemaal veranderen, maar hier zijn nog geen concrete plannen voor.
Een laatste (zot) project is een mogelijke ondertunneling van een deel van de ring, aangezien sommige kruispunten op de ring tot de gevaarlijksten van België behoren.

- Andere zaken die je moet weten over Turnhout.
Het is dus inderdaad het wereldcentrum voor de speelkaart, maar turnhout staat in België ook bekend als het centrum van het stripverhaal. (Adhemar, de zoon van Nero heeft er een standbeeld staan). Turnhout heeft ook 'de warande', een groot cultuurcentrum met oa een schouwburg, toneelzaal, bibliotheek en expositieruimte. Het oude deel is ontworpen door (oa) Paul Schellekes, één van de belangrijkste architecten van de Turnhoutse school. Turnhout is ondanks dat het niet echt een oud centrum heeft, wel een gezellig stadje, dat zeker de moeite waard is om eens te bezoeken. Turnhout is ook een chique stad, dit zorgt ervoor dat in het centrum de straten en open ruimtes steeds mooi aangelegd en goed verzorgd zijn.

·
Registered
12,418 Posts
^^Turnhout is trouwens groter dan de gemeente laat vermoeden. Het aangrenzende Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout zijn feitelijk met Turnhout vergroeid. Als je die gemeenten samenneemt kom je aan 80.000 inwoners wat het zelfs de vijfde centrumstad van Vlaanderen maakt.

·
Moderator
19,844 Posts
Discussion Starter · #30 ·
gva.be

Turnova echt van start in najaar 2012

18/11 Het langverwachte Turnovaproject staat nu echt in de startblokken. Eind dit jaar worden de concrete plannen bekendgemaakt.

Het aantal geruchten dat het woon-, winkel en werk-project Turnova er nooit zou komen, zijn al niet meer op één hand te tellen. Vooral omdat het op het terrein al vele maanden stil lijkt te zijn. Er zijn al wel wat afbraakwerken gebeurd, maar voor de rest is van het toekomstige project nog niet veel te zien.

Het staat nu echter vast dat daar vanaf het najaar van 2012 definitief verandering in komt. Projectontwikkelaar Armada bevestigt immers dat het de bedoeling is om op 15 december de plannen van het Turnovaproject voor te stellen aan de gemeenteraadsleden op een commissievergadering.

Ongeveer een week later, op 21 december, zullen de plannen op de agenda van de gemeenteraad staan. Dat moet omdat de stad partner is in het publiek-private project.

Daarna is het de bedoeling om in januari 2012 een grote informatieavond te houden waarop alle inwoners van Turnhout nog uitgenodigd zullen worden.

Eens die informatiesessie achter de rug is, wil projectontwikkelaar Armada de bouwvergunningen aanvragen. De bedoeling is om dan in het najaar van 2012 te starten met de bouw van de ondergrondse parking.​

·
Moderator
19,844 Posts
Discussion Starter · #31 ·
gva.be

Grote Markt gaat weer open op 14 november

09/11 De Grote Markt zal vanaf 14 november weer volledig toegankelijk zijn voor het verkeer. Toch wordt nog niet alles zoals het voor de heraanleg was.

De nieuwe rijwegen op de Grote Markt zijn nagenoeg volledig afgewerkt. Daardoor zal er vanaf 14 november weer vanuit alle zijstraten de Grote Markt opgereden kunnen worden.

Wel blijft de omgedraaide rijrichting in de Herentalsstraat (van Grote Markt naar Ring) nog even van kracht. Dat komt omdat er tijdens de afwerkingsfase nog grote luifels geplaatst moeten worden op onder meer het gedeelte tussen de Otterstraat en de Patersstraat. Tijdens die werken zal dat gedeelte opnieuw afgesloten moeten worden voor het verkeer. Om niet te veel voor verwarring te zorgen, zal het verkeer vanuit de Otterstraat dus nog steeds via de Herentalsstraat kunnen wegrijden.

Vanaf 14 november geldt ook het nieuwe reglement van de voetgangerszone.​

FOTOS

gva.be

Werken Grote Markt: grote luifels worden in januari geplaatst

15/11 De werken op de Grote Markt vorderen goed. Fase 8 is ingegaan. Tegen eind januari zouden de werken al klaar kunnen zijn.

verder

gva.be

Vier bewakingscamera's op Grote Markt tegen begin 2012

18/11 De vier bewakingscamera's op de Grote Markt worden begin 2012 geplaatst. De stad denkt ook al verder in de toekomst en ziet nog uitbreidingsmogelijkheden.

verder

·
Registered
177 Posts
-is er veel industriee in Turnhout?
Niet echt, Turnhout staat natuurlijk wereldwijd bekend om zijn productie van het kaartspel (cartamundi), maar verder heeft het toch nog redelijk wat industrie (bv philips lightning) maar dit is meestal wel lichte industrie, geen grote chemische verwerkingsfabrieken.
Turnhout is het centrum van de grafische industrie in België

- Heeft Turnhout een hogeschool?
Inderdaad, een deel van de KHK (Katholieke Hogeschool Kempen) zit in Turnhout, deze heeft ongeveer 2 jaar geleden een nieuw campusgebouw geopend in Turnhout. Wat je er allemaal kunt studeren zou ik niet weten, hoewel ik redelijk zeker ben dat je er op zijn minst verpleegkunde en lerarenopleiding kunt volgen. De andere delen van de KHKstaan trouwens in Geel, Vorselaar en Lier.
Er is een ook campus van Hogeschool Antwerpen, afdeling voor de grafische en digitale media.
Die zitten ook in een gebouw in Blairon (waar ook KHK tegenwoordig zit denk ik)

·
Moderator
19,844 Posts
Discussion Starter · #33 ·
gva.be

De eerste beelden van Turnova

15/12 De projectontwikkelaar Armada en het stadsbestuur hebben donderdag een eerste tipje van de sluier gelicht in verband met Turnova.

De bedoeling is dat in januari of februari de bouwaanvragen worden ingediend. Tegen het einde van 2012 hoopt de projectontwikkelaar dan te kunnen starten met de bouw van de ondergrondse parking. De totale bouwtijd voor het hele project wordt geraamd op een drietal jaren.

Turnova zal in totaal 210 woongelegenheden tellen verspreid over het hele projectgebied. Het gaat van gewone tot luxueuze appartementen en woningen. Daarnaast komt er een ondergrondse parking voor 900 wagens en in totaal 16.000 vierkante meter winkeloppervlakte wat neerkomt op een 40-tal grote en kleine winkels. Tenslotte is er ook nog een hotel met 90 kamers voorzien en een aantal horecazaken. De stad bouwt uiteraard ook nog de nieuwe Stedelijke Academie. Paradepaartje van het project wordt de 72-meter hoge toren met bovenaan een glazen koepel met mogelijk een ronddraaiend restaurant. Ook de Bloemekensgang zit mee in het project. Daar verdwijnt het café Lamme Goedzak dat al jaren dicht is na een brand. Dat pand wordt afgebroken.

Het hele project is 100.000 vierkante meter groot en zal goed zijn voor 500 nieuwe jobs.

Windstudie
Voor de windstudie werd heel het project en de omgeving in een houten maquette gebouwd. Zo werd onderzocht of de gebouwen en de doorgangen ertussen geen ongunstige windvlagen veroorzaken. Het resultaat was heel gunstig. Zelfs de toren veroorzaakt geen problemen. Enkel nabij de Grote Markt zijn nog plaatsen waar het te tochtig is om rustig op een bank te gaan zitten. Hier moeten de architecten hun plannen nog wat bijwerken.

Centrale plein
Midden in het Turnova-project komt een centraal plein. Vanuit alle straten rondom kom je hier terecht. Water en groen zorgen voor de sfeer. Rondom het plein liggen winkels, het hotel en de academie.

STOA
De STOA is een is een overdekte publieke ruimte die de verschillende pleinen en gebouwen aan mekaar bindt. Ze vormt ook de verbinding tussen Otterstraat en Baron Dufourstraat. Heel het project is voetgangersgebied en vrij publiek toegankelijk. De STOA krijgt een beetje het uitzicht van een Gotische kathedraal. De STOA wordt in natuursteen gebouwd.

Passage
De passage tussen de Grote Markt en het centraal plein is ontworpen door Bart Lens Architecten. Langs de rechterkant komt het hotel boven de winkels. Je kan droog shoppen, maar toch is er overal lucht in het project. Het kleine torentje staat naast het Theater1900. Het doet denken aan het torentje van de VITA-fabriek dat in de poort van het Steentje te zien is.

Toren
De toren moet het paradepaardje worden. Het stenen gedeelte is 60 meter hoog (even hoog als Sint-Pieterskerk) en daarbovenop komt de glazen koepel van 12 meter. In het torengebouw komen appartementen en kantoren en onderaan waarschijnlijk winkels.

lees verder + enkele foto's

Toon Verheijen​

·
Registered
292 Posts
Gaat dat project over die toren van 72 meter nog door? Aangezien er heel veel mensen zo'n toren in een "kleine stad" niet bepaald zagen zitten??

·
Registered
345 Posts
Ik heb nog heel wat nieuwe renders gevonden van Turnova, ik weet wel niet hoe concreet ze zijn eerlijk gezegd.
Deze heb ik gevonden op de site van Turnova zelf:

Deze heb ik gevonden op de site van het architectenbureau Baumschlager en Eberle

Deze staat op de site van B architecten: (dit zou één van de pleintjes worden denk ik)

Op de site van WIT architecten staat ook vanalles, maar de meerderheid hoervan zijn vagere tekeningen (onder andere van de kunstacademie die ook op deze site zou komen) Dit is een render van appartement dat er ook bij zou horen:

edit: ik had niet gezien dat de eerste renders al gepost waren...

·
Registered
12,418 Posts
Leuk, maar inspiratieloze architectuur. Het soort dat tegenwoordig overal gebouwd wordt en eigenlijk zeer saai van aard is (omdat het gewoon blokken zijn).

Of gaat het nog maar om een vormenstudie?

·
Registered
345 Posts
Leuk, maar inspiratieloze architectuur. Het soort dat tegenwoordig overal gebouwd wordt en eigenlijk zeer saai van aard is (omdat het gewoon blokken zijn).

Of gaat het nog maar om een vormenstudie?
De eerste drie renders zijn volgens mij niet definitief. van die gaanderij heb ik ook al andere renders gezien, hoewel deze wel redelijk dicht bij deze renders lagen. De toren, daar heb ik geen idee van hoe concreet dat is. Dit zijn de eerste renders die ik ervan tegenkwam. Maar normaalgezien kwamen er appartementen in de toren dus ik denk dat het nog wel wat gaat veranderen. Men moet toch iets van balkons hebben...

21 - 40 of 90 Posts