SkyscraperCity banner

41 - 60 of 90 Posts

·
Moderator
19,842 Posts
Discussion Starter · #41 ·
gva.be

Werf in uitvoering: einde in zicht op de Grote Markt

15/02 Het einde van de werken op de Grote Markt is in zicht.

Aannemer Vangeel Wegenbouw is deze week gestart met de afwerking van het laatste gedeelte aan de zuidkant (hoek Otterstraat). Ook het plaatsen van de luifels voor de bushaltes is volop bezig en bijna afgerond.

Bedoeling is dat de Grote Markt feestelijk wordt geopend tijdens het weekend van 17 en 18 maart. Dat is meteen ook het startschot voor Turnhout 2012.

De zaterdagse markt keert een week later terug.​

·
Registered
10 Posts
Omdat ik er elke week kom, familie van me woont naast het Brepols-gebied, ken ik de huidige stand van zaken een beetje.

Ze zouden 1 jaar bezig zijn om de ondergrondse parking in orde te brengen en dan zou het 3 jaar duren voor alles klaar is, maar Turnhout kennende kun je hier nog wel enkele jaren bij tellen...

En de speciale 'gang':

Eerst was er sprake van een draaiend restaurant bovenop de 72 meter hoge toren, maar dat idee hebben ze niet kunnen realiseren en is afgeblazen. Naast een academie, hotel, vele winkels en kantoorruimtes is er ook veel plaats voorzien als woonplaats, er komen appartementen en serviceflats.

·
Registered
10 Posts
Moesten er vragen zijn omtrent de verschillende gebouwen, kan er misschien wel op antwoorden, heb de informatiefolder wel niet hier bij me liggen, maar heb nog wel wat info (info die enkel de buurtbewoners nog maar hebben meegekregen) in mijn achterhoofd zitten... :banana:

·
Registered
645 Posts
Ik was gisteren in Turnhout, en mijn pauze viel langer uit dan verwacht... tijd genoeg voor een kleine foto-update!

1. Dit behoeft weinig uitleg: hier komt Turnovo!

2. In een steegje verderop kan je een blik werpen op wat er achter ligt, en dat is vrij indrukwekkend, zowel qua omvang als qua 'kankergehalte'.

3. En de grote markt is inderdaad bijna volledig afgewerkt, met aandacht voor bushaltes (btw, zelden in een provinciestad geweest met zoveel bussen) en een groenzone rond de kerk, dit is de (smalle) noordzijde:

4. En hier de bredere zuidzijde, met voldoende ruimte voor terassen ;) :

·
Moderator
19,842 Posts
Discussion Starter · #49 ·
Hallucinant hoe lang Turnhout al opgescheept zit met dergelijke kanker in het midden van haar stadscentrum. Hoe lang staan die gebouwen al leeg? 20jaar? Nog spijtiger is dat het een tijd terug geen kanker was en er nog veel potentieel zat in deze fabrieksgebouwen... Hoeveel blijft er nu bewaard van dit industrieel patrimonium?

·
Registered
10 Posts
Ik heb van velen vernomen dat ze tegen het huidige voorgelegde plan van Turnova zijn, aangezien de toren 72 meter hoog wordt gaat dit een zeer groot probleem zijn de buurtbewoners, omdat deze dan last van schaduw hebben, evenals mijn grootmoeder. En ik kan begrijpen dat dit niet altijd even prettig is als je op een warme zomerdag buiten wil genieten van de zon, die er niet is omdat de toren er voor staat... :eek:hno:

Een groot deel van Brepols blijft staan, het voornaamste dat weg moest, is ondertussen al neergehaald, vooral dan aan de zuidelijke zijde zoals enkelen al hebben kunnen vernemen.

Ik heb normaal nog enkele foto's van het vroegere Brepols op mijn computer staan, deze zal ik eens gaan zoeken, ook zal ik zondag nog wat foto's nemen van Brepols hoe het nu is.

·
Registered
645 Posts
^^
Als je de plannen bekijkt en de situatie ter plaatse een beetje kent, zie je onmiddellijk dat dat onzin is. De toren komt in het midden van de 'zone', en ik ben echt wel geschrokken hoe groot die Brepols site is. Als de zon hoog staat gaat de schaduw nauwelijks buiten het Turnova-gebied vallen. En... desnoods gaan ze maar op een terras op de Markt zitten... in de schaduw van de kerktoren.

·
Registered
10 Posts
^^
Als je de plannen bekijkt en de situatie ter plaatse een beetje kent, zie je onmiddellijk dat dat onzin is. De toren komt in het midden van de 'zone', en ik ben echt wel geschrokken hoe groot die Brepols site is. Als de zon hoog staat gaat de schaduw nauwelijks buiten het Turnova-gebied vallen. En... desnoods gaan ze maar op een terras op de Markt zitten... in de schaduw van de kerktoren.
Tja, mijn grootmoeder heeft ondertussen al wel meegekregen dat ze in de namiddag een goed uur geen zon in haar tuintje zal hebben door de toren... Maar ze zijn alles nog aan het testen natuurlijk :)

·
Registered
489 Posts
Als ze nu testen kan dat al geen veronderstelling zijn voor de zomer. Want de zon staat nu nog vrij laag aan de horizon in vergelijking met de zomer

·
Moderator
19,842 Posts
Discussion Starter · #54 ·
gva.be

Voorontwerp Kunstacademie geraamd op 15 miljoen euro

01/06 Turnhout (2300) Het college heeft het voorontwerp van WIT-architecten voor de Kunstacademie op de Turnovasite goedgekeurd.

De totale kostenraming komt op 15 miljoen euro (inclusief btw). Het grootste bedrag, zo'n 8 miljoen euro, wordt besteed aan de nieuwbouw. De restauratie van het bestaande (beschermde) kantoorgebouw kost 3.7 miljoen euro, maar daar rekent de stad dan weer op een subsidie van bijna 2 miljoen euro. De fabriekshal die verbouwd wordt zou iets meer dan 4 miljoen euro bedragen.

Het stadsbestuur heeft nu de opdracht gegeven om het restauratiedossier als eerste helemaal uit te werken zodat er een subsidie kan aangevraagd worden. Ook de sloop van gebouwen die niet worden gebruikt in het project wordt voorbereid. Het Turnovaproject zelf hoopt begin 2013 te starten met de bouwwerken. Als eerste zal de ondergrondse parking gebouwd worden.

Toon Verheijen​

·
Registered
25 Posts
Hej!
Als nieuweling op dit forum zal ik ook maar eens een steentje bijdragen :)
Op de website van 'Gazet van turnhout' vindt je heel veel over dit ambitieuze project.
Een tijdje terug publiceerden ze deze presentatie. In deze presentatie staan zowel oude als nieuwe plannen en wordt alles in een tijdlijn gegoten.

De uiteindelijke plannen (waar ik al een tijdje in het bezit van was) tonen dat de stad ambitieus is.

http://www.scribd.com/doc/75805633/111215-Voorstelling-Turnova-op-Verenigde-Commissies

·
Bike It!
22,245 Posts
Bedankt voor de presentatie. Die overdekte doorgang ziet er wel knap uit. De rest ook natuurlijk, al is de toren niks speciaal. Lelijk is hij ook niet, best wel hoog voor Turnhout. :)

·
Registered
1,360 Posts
Hej!
Als nieuweling op dit forum zal ik ook maar eens een steentje bijdragen :)
Op de website van 'Gazet van turnhout' vindt je heel veel over dit ambitieuze project.
Een tijdje terug publiceerden ze deze presentatie. In deze presentatie staan zowel oude als nieuwe plannen en wordt alles in een tijdlijn gegoten.

De uiteindelijke plannen (waar ik al een tijdje in het bezit van was) tonen dat de stad ambitieus is.

http://www.scribd.com/doc/75805633/111215-Voorstelling-Turnova-op-Verenigde-Commissies
:cheers:Staan mooie dinges in

41 - 60 of 90 Posts