SkyscraperCity banner

1 - 20 of 100 Posts

·
Registered
36 Posts
Elke Turnhoutenaar is gezegend met een enorm minderwaardigheidscomplex. Jarenlang zijn we beschouwd als "boerkes van den buiten". Zelfs nu Turnhout enorm aan het groeien geslagen is blijft dit complex bestaan. Mijn vraag is dan ook: wat weten jullie eigenlijk van Turnhout? Is deze stad buiten de Kempen echt wel zo onbekend als hier wordt gedacht, of valt dat allemaal best mee. Ons valt het op dat we enkel het nieuws kunnen halen door ofwel een ramp (gasontploffing, afvalwater in drinkwater,... ) of met gerechtelijk nieuws (zaak Vannoppen).

·
Registered
6,067 Posts
Hey, welkom Bartolomew!

In een kleine stad wonen is toch geen reden voor een minderwaardigheidscomplex te hebben. Voor iemand uit Frankfurt, Parijs of Barcelona is Gent ook maar een klein provinciehol.
:)D Wij weten ier van beter, grootstedelijke dikkenekskes)

Turnhout ken ik niet, ik ben er nooit geweest. Maar de stad laat in de media wel een goede indruk na vind ik. Voor een zeer kleine stad word deze wel duidelijk geprofileerd als 'stad' en regionaal/lokaal centrum. Het lijkt me behalve het grotere Mechelen ook de enigste stad die wat uit de schaduw van de Antwerpse agglomeratie ontsnapt in de provincie Antwerpen.

·
Registered
6,375 Posts
Ik heb in Turnhout een stuk van mijn legerdienst gedaan , er worden daar verduveld veel kaartspelen gemaakt , "Lekturama" had er ooit zijn distributiecentrum , wordt "corsendonk" daar niet gebrouwen , is onze nationale lachkreeft -Margriet- daar niet woonachtig , heb er ooit eens oudejaarsnacht gevierd én dat herinner ik me niet eens meer én het is gezegend met mooie natuur in zijn omgeving !!

Niemand woont in een plaats waarover je een minderwaardigheidsgevoel moet over hebben !

Spring op je fiets met je fototoestel én ga beelden van je stad maken
+
ook dit is het bladeren waardig :
http://www.turnhout.be/pag.asp?site=1&pagid=0

·
nikolaidis
170 Posts
Ik ken Turnhout zeer goed. Ik ben er vorige week nog geweest. Net als vele andere steden in Brabant en Vlaanderen, heeft Turnhout pakweg de laatste 10 jaar grote stappen vooruit gedaan. Praktisch alle straten in het centrum zijn herlegd en verfraaid. Bij goed weer is het gezellig vertoeven in het centrum. Persoonlijk vind ik het Kasteel het knapste gebouw van Turnhout.

·
Registered
5,908 Posts
nikolaidis said:
Ik ken Turnhout zeer goed. Ik ben er vorige week nog geweest. Net als vele andere steden in Brabant en Vlaanderen, heeft Turnhout pakweg de laatste 10 jaar grote stappen vooruit gedaan. Praktisch alle straten in het centrum zijn herlegd en verfraaid. Bij goed weer is het gezellig vertoeven in het centrum. Persoonlijk vind ik het Kasteel het knapste gebouw van Turnhout.
Volledig akkoord.

Ben in Turnhout geboren. Blijft levenslang op je pas staan, zoiets :cheers:

·
Registered
5,908 Posts
Moet er wel meteen aan toevoegen dat Turnhoutenaars in de Kempen niet echt bekend staan als mensen met een minderwaardigheidscomplex... integendeel....... de BINKEN !

·
Registered
36 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Even specifiëren, zelf heb ik absoluut geen minderwaardigheidsgevoel. En zoals opgemerkt hebben de meeste Turnhoutenaars in de Kempen zelf wel een zeer grote mond, maar daarbuiten ... . En dit gevoel wordt zeker gevoed van buitenaf. Hoe komt het anders dat Turnhout slechts 1 trein per uur mag ontvangen? 1 trein voor een hele regio. Brussel lijkt hier soms echt wel heel ver vandaan.

·
Registered
197 Posts
Van Turnhout weet ik enkel dat het een voetbalploegje heeft in 2de of 3de klas. (of was het volleybal? ;-) )

·
--------------
2,695 Posts
Ik heb in Turnhout gewoond en kom er nog elke zondag, leuk stadje met een echt kempische sfeer. Op de mart is er altijd wel iets te beleven en nu hebben ze een nieuwe grote bios (utopolis) en gaat het nieuwe zwemabd in het stadspark ook bijna open! En er word een nieuw gerechts gebouw gebouwd bij het kasteel.

·
Registered
5,908 Posts
Pat said:
Van Turnhout weet ik enkel dat het een voetbalploegje heeft in 2de of 3de klas. (of was het volleybal? ;-) )
3e klas. Met supporters met een heel grote mond.

Jammer wel dat ze het oude stadion aan het Villapark slopen en nu op een onpersoonlijk veld met atletiekpiste in het Stadspark gaan spelen zijn. De volksheid van de club lijkt me verloren.

·
Urban Explorer
1,060 Posts
Ik ken Turnhout niet, ben er nog nooit geweest en weet ook niet waar het eigenlijk ligt...

·
Registered
5,908 Posts
giergel said:
Ik ken Turnhout niet, ben er nog nooit geweest en weet ook niet waar het eigenlijk ligt...
Het ligt eigenlijk in de Kempen, tussen Geel en Baarle-Hertog, en tussen Antwerpen en Eindhoven. :weirdo:

·
Registered
52 Posts
turnhout is de stad waar ik en men vrienden het liefste komen , het is 10 min. met de bus van bij mij en het is er altijd leuk :utopolis, warande(cultureel centrum met concerten en theatervoorstellingen: recente opening van de Kuub, de nieuwe concertzaal naast de bestaande schouwburg), de markt met jeugdcafés, restaurants, enzovoort. De gasthuisstraat is vorig jaar uitgeroepen tot ik dacht(weet niet zeker, verbeter als ik fout zit) de 2e beste winkelsstraat van Vlaanderen, het station is nog niet zo lang geleden gerenoveerd in neo-gotische stijl. Ook ondergaat turnhout grote vernieuwingen de laatste jaren: zo was er de opwaardering van de kaaibuurten door nieuwe projecten.

En er zijn nog zoveel mogelijke andere dingen in turnhout te bezien, ik zou zeggen allen daarheen: de lijn en nmbs geven heel courante verbindingen naar deze kleine , pittoreske maar typisch kempense stad.

·
...
1,316 Posts
Nog nooit geweest in Turnhout maar wel al ontelbare keren in de buurt ervan vertoeft. :) Ik heb al veel gehoord over Turnhout maar dan (meestal)wel in de positieve zin van het woord. Ik moet er maar eens dringend een bezoekje gaan brengen.

·
Registered
482 Posts
Turnhout : Warandep'ant | gerealiseerd

toch wel de moeite:

cultureel centrum de warande werd onlangs verbouwd. architecten macken en macken, bouwden een strak glazen volume, met opvallende rode toegangs'objecten'

extra uitleg

architectenbureau Macken&Macken kreeg, na een ontwerpwedstrijd, de opdracht voor de verbouwing van het CC. Maar de architecten zien de verbouwingsopgave niet als een vraag naar een tweede podium als aanvulling op de bestaande Warande maar als de uitwerking van een volledig nieuwe entiteit. Ze plaatsen het nieuwe podium daarom opzettelijk naast in plaats van tegen de bestaande schouwburg. De nieuwe gitzwarte zaal – Kuub – is als vlakkevloertheater met uitschuiftribune aangepast aan een stevig rockoptreden én aan de noden van een hedendaagse dansvoorstelling. De zaal laat zo een diversiteit aan optredens toe en profileert zich als jong en dynamisch cultuurplatform. De aanvullende ruimtes voor repetities, workshops en optredens worden op en rond de zaal gestapeld zodat het Warandep’ant een autonoom torenblok wordt. Door de ruimtes voor performances zo veel mogelijk geschrankt in het gebouw in te passen blijft het akoetische mogelijk de verschillende plekken in het gebouw gelijktijdig te bespelen. Op die manier vergroot de bespeelbare oppervlakte op ogenblikken dat men het gehele gebouw voor evenementen wil gebruiken en tegelijk kunnen verschillende performances op eenzelfde tijdstip doorgaan wat op zich weer de kruisbestuiving tussen de verschillende disciplines en genres vergroot.

Tussen de verschillende ruimtes in ontwikkelt het circulatieparcours zich als overloopruimte voor de verschillende programma’s en nodigt op die manier uit tot ontmoeting en interactie. Beneden is de circulatieruimte toegangshal en café tegelijk maar wat meer naar boven wordt ze foyer of loopt ze nagenoeg naadloos over in de beglaasde vergaderruimtes. Lange trappen worden uit de zwarte concertdoos gesneden en versterken als een langzame beweging de relatie tussen de verschillende lagen van het gebouw. Via de kelderverdieping wordt het circulatieparcours uitgerold tot in de Warande. De lichtgracht uit het ontwerp van Vanhout en Schellekens wordt daarvoor doorgetrokken en omgordt de nieuwe toren. Dit gebaar versterkt de band tussen de beide podia en voorziet de langgerekte ondergrondse vestibule voor het publiek en de artiestenloges van voldoende daglicht. De eigenlijke toegang van het Warandep’ant bevindt zich op het intiemere terraspleintje tussen de concertzalen en de bibliotheek in.

De keuze voor het Warandep’ant als vrijstaande podiumzaal als nieuwe entiteit met een eigen ingang vergroot wel het gevoel van een centrumloos cultuurcentrum. Een gevoel dat nog versterkt kan worden door toekomstige ambities. Wilde ideeën voor bijkomende programma’s - fuifzaal? Expositieruimtes? - circuleren al een tijdje. Enerzijds benadrukt de stedenbouwkundige layout van losstaande volumes in het Warandepark dat de verschillende onderdelen van het CC daadwerkelijk onafhankelijk van elkaar moeten kunnen functioneren. Anderzijds zijn het delen van één groter cultuurcentrum dat een prominente plaats in het stedelijke weefsel wil innemen. De ondergrondse verbinding lijkt echter niet structurerend genoeg om op schaal van de stad de verschillende eenheden aan elkaar te linken. Daarvoor zal het Warandepark uitgewerkt moeten worden als een bindend element. Door deze grote stedelijke open ruimte als publiek domein opnieuw te herstellen, bijvoorbeeld als een plein met ondergrondse parking, kan een sterke entiteit op schaal van de stad gecreëerd worden en kan de Warande haar unieke plaats in het centrum van Turnhout verder betekenis geven.

In tegenstelling tot het gesloten karakter van de Warande wil het nieuwe gebouw daarom wel extrovert zijn en zich naar de stad richten. De welafgewogen inpassing van de verschillende ruimtes vertaalt zich in de gevels van het volume. De verschillende zalen richten zich met kamergrote openingen - grote ramen uitgespaard in de uniforme gevels in grijsgroen geschilderd glas - op de omgeving. Ze verlenen het torenblok een speelsheid die nog versterkt wordt doordat de nooduitgangen en de laad- en loskaai als opvallende rode branddoosachtige elementen tegen de gevel vastgeplakt zijn. De eenvoudige materialen en kleuren binnen – zichtbeton, gietvloeren, plywood, ruwe zwartgeschilderde betonwanden met TL-armaturen – geven het geheel een schokvast uiterlijk maar door de strakke detaillering doet het geheel allerminst bruut aan. De sfeer blijft die van een cultuurcentrum, duidelijk zonder pretentieus rood pluche, en niet die van een gore rockersbar. De architectuur drukt uit dat het Warandep’ant een hedendaags cultuurcentrum is dat drempels wil neerhalen. Ze geeft uitdrukking aan aantal tendensen die we aantreffen in het Vlaamse culturele landschap en stuurt op die manier mee de visie van wat cultuurbeleving vandaag de dag inhoudt. Het nieuwe Warandep’ant is dus niet zomaar een uitbreiding van de Warande maar wel de hedendaagse vertaling ervan.

·
tiptoe
240 Posts
Mooi langs buiten, maar binnen is het wel erg sober. Toen ik er was voor een theatervoorstelling was het nog niet helemaal klaar, maar je had toch een mooi zicht op hoe het er definitief uit zou zien.

·
Registered
36 Posts
Discussion Starter · #20 ·
binnenkort start men waarschijnlijk met de ondergrondse parking onder het plein naast het Warande'Pant, dan pas zal het plaatje volledig zijn.

1 - 20 of 100 Posts