SkyscraperCity Forum banner

TV-tip(je): Carel Weeber

2054 Views 13 Replies 9 Participants Last post by  kosimodo
G
Zondag a.s. Ned. 2 om 18.45 in Close Up: de zelfbenoemde architectuurgoeroe, bekend van o.a. de Peperklip, de Zwarte Madonna en de Schiegevangenis (niet eens zo onaardig van buiten nmm, van binnen hopelijk wel). Thans orerend vanaf de Ned. Antillen, waar hij vermoedelijk ook z'n architectuurpapiertjes bemachtigd heeft. Taalverrijker met o.a. de kreten "architectuurpolitie" en "het wilde wonen". Persoonlijkheidje dus en kennelijk een programma waard.
1 - 14 of 14 Posts
Ik ben blij dat hij nu op de Antillen zit! Kan hij hier in ieder geval geen verdere schade aanrichten.
Ik las er gisteren over in een krant. De reden dat de Struijck bijvoorbeeld zo'n afzichtelijk roze gedrocht is omdat het moest irriteren, net zoals studenten (die er in wonen) doen. Waarschijnlijker lijkt mij echter dat hij nog een hoop roze tegeltjes had liggen die hij kwijt wilde.
Prachtige architectuurcriticus, de beste commentator die we ooit gehad hebben op dat gebied. Jammer alleen dat hij een deel van die kritiek heeft vormgegeven middels een gebouwd ouvre. Dat had nou net even niet gehoeven.
G
Leuke documentaire vond ik.
Carel staat voor de Zwarte Madonna, vraagt een meisje van een jaar of 9, 10: "Hebt u dat gebouwd?".
Carel: "Nee, ik heb het ontworpen, anderen hebben het gebouwd....dat heeft wel twee jaar geduurd....vind je het gebouw niet te lang?"
Meisje: "Nee"
Carel: "Of te hoog, of te donker?"
Meisje enthousiast: "Nee, het is precies goed!"
Carel glunderend: "Ja hé! Dat vind ik ook! We zijn het eens! Precies goed!"
Bij welke omroep werd de documentaire uitgezonden ? Misschien kan ik het per internet zien. Altijd mooi om wat van CW te horen. Aan de kretologie voeg ik nog toe: "staatsarchitectuur".
^^
de AVRO

Het was wel leuk om mijn huis eens op TV te zien, zo vaak is 0172 niet op TV.
Leuke documentaire vond ik.
Carel staat voor de Zwarte Madonna, vraagt een meisje van een jaar of 9, 10: "Hebt u dat gebouwd?".
Carel: "Nee, ik heb het ontworpen, anderen hebben het gebouwd....dat heeft wel twee jaar geduurd....vind je het gebouw niet te lang?"
Meisje: "Nee"
Carel: "Of te hoog, of te donker?"
Meisje enthousiast: "Nee, het is precies goed!"
Carel glunderend: "Ja hé! Dat vind ik ook! We zijn het eens! Precies goed!"
hehe, dat was mooi ja

symphatieke vent wel, ben ook niet kapot van z'n werk, maar ik kon de motivaties achter zijn ontwerpen wel begrijpen en tot op zekere hoogte waarderen...
Ik heb de uitzending helaas moeten missen. Staat de uitzending niet ergens op youtube?
Probeer het eens via uitzending gemist
^Daar staat ie niet tussen. Ik heb de documentaire maar gedeeltelijk gezien, aangezien gelijktijdig de bekerfinale AZ-Ajax werd uitgezonden. Weeber lult beter dan hij ontwerpt. Hij was het er trouwens wel mee eens dat de Peperklip meer op een gevangenis leek dan zijn ontwerp voor de Schiegevangenis. Erg mooie beelden van Den Haag overigens; het dak van het stadhuis is een mooie plek om platen te schieten
Ik vind die Peperclip niet eens zo lelijk. Het ziet er tenminste redelijk vrolijk uit door die kleuren en vorm. Van De Zwarte Madonna wordt ik haast depressief op het moment dat ik hem zie. Dat zal wel voor meer mensen gelden want het lijkt er op dat veel mensen de Turfmarkt zo veel mogelijk vermijden.
Geef Carel dezelfde budgetten die Foster of Pelli etc krijgen ,de man maakt juweeltjes met weinig geld.
En nee de ZM is niet mooi (ook niet echt lelijk),het is nou eenmaal de plaats waar dat ding staat,maar dat was bestuurlijk een blunder en kortzichtig.
Geef Carel dezelfde budgetten die Foster of Pelli etc krijgen ,de man maakt juweeltjes met weinig geld.
En nee de ZM is niet mooi (ook niet echt lelijk),het is nou eenmaal de plaats waar dat ding staat,maar dat was bestuurlijk een blunder en kortzichtig.

idd.

Sociale woningbouw...

Maar als voormalig bewonder van de Zwarte Madonna...
Wat een woongenot! Van binnen, zeer leuke appartementen!!^^
1 - 14 of 14 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.