SkyscraperCity banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Administrator
30,094 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het uur van de wolf: De kronkels van de architect
In Het Uur van de Wolf een documentaire over het ontwerpen en bouwen van de Turning Torso, de hoogste woonflat in Europa. Twee mannen hebben veel op het spel staan: de wereldberoemde architect Santiago Calatrava, die nu zijn eerste wolkenkrabber ontwerpt, en de directeur van een coöperatieve woningbouwvereniging, Johnny Örbäck. Hij gebruikt al zijn invloed om dit prestigieuze project van de grond te krijgen. De Turning Torso moet Malmö op de kaart zetten. Maar al snel gaat het project gigantisch over budget.

De film is een onconventioneel portret van een gerenommeerde, internationaal werkende architect door de ogen van een klein stadje in Zweden. In Malmö wordt Santiago Calatrava’s Turning Torso gebouwd, een 190 meter hoge wolkenkrabber, bestemd om in te wonen. Het moet een spectaculair bouwwerk worden, dat van ver af te zien is en waar je niet om heen kan, een identiteitsbepalend gebouw.

Calatrava is één van de absolute toppers in de architectuur naast Frank Gehry, Daniel Libeskind en Rem Koolhaas. In zijn werk gaat technisch vernuft gepaard met extravagante vormen. Want naast architect is Calatrava ook ingenieur en beeldhouwer. Zijn handelsmerk: spectaculaire infrastructurele bouwwerken met extravagante vormen, sculpturen in het landschap. Volgens Calatrava kunnen architectuur, techniek en industriële vormgeving een bijdrage leveren aan de kunst. Aannemers denken vaak dat zijn bouwtekeningen niet uitvoerbaar zijn.

In de documentaire wordt over een aantal jaren het proces gevolgd van het ontwerp tot de bouw van de Turning Torso, waarbij de conflicten over verantwoordelijkheid, bouwtekeningen, communicatie, en financiën steeds verder oplopen. De visionair Calatrava vecht voor zijn integriteit en visie. Johnny Örbäck vecht voor zijn budget en reputatie.

Zender: Nederland 3
Datum en tijdstip: 2 mei 2006, 20:25-21:25 uur
Genre: Documentaire
Omroep: NPS
Url: http://www.hetuurvandewolf.nl
Bijzonderheden: Teletekst ondertiteld

·
Administrator
30,094 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Erg mooie docu. Zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn voor de inbrugeringscursus van het HHF zodat de Turning Torso niet meer als simpele maat der dingen wordt genomen hier. Vooral het dramatische verhaal van ene Johnny Örbäck, de man die namens de woningbouwcorporatie als gefascineerde initiator en opdrachtgever bij het project betrokken was en uiteindelijk de zak kreeg wegens behoorlijk grove overschrijding van kosten en tijd was mooi om te volgen. Ook mooi was de reacie van Calatrava: 'dit land verdient blijkbaar geen visionairs'.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Geweldige documentaire! Het verhaal achter die toren is echt te gek. Vooral mooi idd dat Calatrava het voor Johnny Örbäck opnam :)

·
Registered
232 Posts
Mooie docu, je ziet welke hindernissen moeten worden overwonnen om een 'landmark' te bouwen als dit.

·
Registered
2,880 Posts
Heb hem ook gezien, en hij was inderdaad erg mooi. Toch wel 'grappig' om te zien dat men in Zweden heel anders tegen architecten aankijkt en een wat ondergeschikte rol heeft.

Wel jammer dat het inleidingverhaaltje weer het woordt woonflat gebruikt.

·
visit the world
8,132 Posts
Inderdaad een prima docu!! En helemaal waar Marin: dit was vele malen beter als de discovery docu!
Een superarchitect (1 van mijn fav's!) Ook al herken je zijn gebouwen wel overal zijn het eigenlijk allemaal parels!

34,876 Posts
Ja was zeker een mooie docu. Mooi het proces inzichtelijk gemaakt, en daarnaast prachtige beelden van de toren ook gedurende de docu. Top!

·
HHF user
2,388 Posts
Nav Discovery docu heb ik nb mijn avatar gekozen...
En heb ik deze docu moeten missen!! :sleepy:
Ik ga nu meteen ff speuren op site NPS of uitzending gemist...

1 - 17 of 17 Posts