Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 425 Posts

·
der Niederländer
5,190 Posts
Gisteren in Buitenhof een interessante discussie i.h.k.v. 'Eeuw van de stad' met ondermeer Coen van Oostrom (OVG), een dame van bureau ZUS en wethouder Adri Duivesteijn van Almere. Discussie ging over o.a. bestuurlijke indeling (betoog van wethouder was, als ik het met m'n slaperige kop goed gevolgd heb, grotere steden te creeren door samenvoeging van steden zoals in de Rijnmond, maar hij noemde bijvoorbeeld ook Enschede/Hengelo). Daarnaast ging de discussie over nieuwbouw en daarin de rol van projectontwikkelaar en overheid.

35,042 Posts
Wat een irritante galbak zeg die amsterdamse planoloog met zijn over de top beeldspraak. Vooral toen hij uit de ban sprong met zijn wij zij verhaal over de noord vs.zuidvleugel en daar een momentopname van verkiezingen bij ging betrekken verloor hij voor mij al zijn geloofwaardigheid. Hij sprak zijn collega's toe alsof het kleuters waren. Op en top grachtegordel lulletje waar je als Amsterdammer niet trots op bent. :)

Gelukkig hadden de andere mensen meer zinnige dingen te melden. Jammer dat de landelijke overheid met hun randstad 2040 visie de oren laat hangen naar mensen met een gekleurde mening. Ze kunnen beter Adriaan Geuze als adviseur nemen ipv naar dit soort nerds luisteren. :)

·
Registered
35,093 Posts
^^ Ik heb het opgenomen en zal het later terugkijken. Maar zoiets had ik uiteindelijk wel verwacht. ;)

·
Bas
14,742 Posts
^^ Het viel mij ook op, dat de Engelstalige visies lijnrecht stonden op de Nederlandstalige visies. Die Amerikaanse visie van `alle functies naar Amsterdam trekken`, ha ha, daar tegenover de Nederlandse praktijk van: `Bedrijven vestigen zich liever in Abcoude of Nieuw Vennep`...... Voorts: `De Randstad als Metropoolregio, met Rotterdam als buitenwijk van Amsterdam`. Ik moet er niet aan denken! En dan ook nog vergelijken met Chicago-Milwaukee, nou, dat zijn toch kreten, die mij even naar de koelkast doen lopen, zeg!

Volgende deel gaat over het centralistisch gegroeide Parijs. Dan kijk ik zeker weer, want dat is nu juist de tegenovergestelde geschiedenis van die van de Randstad. Misschien gaan ze dan wel Parijs vergelijken met de stad en de ommelanden in Groningen, ben benieuwd.

35,042 Posts
Het is evident dat er verschillen zijn tussen noordvleugel en zuidvleugel, en dat er verschillen zijn tussen adam en rdam. Maar die hufter ging wel erg ver. Hij vond dat de landelijke overheid maar even fijn moest stimuleren dat adam 1% harder groeit dan die achterlijke steden aan de zuidkant, sprak hij op denigrerende toon met zelfingenomen glimlach op zijn smoelwerk. :bash:

Hij vergat voor het gemak dat ook in zijn 020 land PVV onverwachts hoog scoorde!

·
Crooswijkert
5,821 Posts
Erg interessante uitzending, waaruit duidelijk blijkt dat we in Nederland toe zijn aan aan het écht grootstedelijk denken. Die planoloog van Amsterdam was inderdaad erg irritant, hij deed net of Rotterdam op sterven na dood is...

·
Registered
6,108 Posts
Er zaten meerdere tegenstellingen in, maar juist ook schijnbare tegenstellingen. De "Engelstalige visies" zien Abcoude en Nieuw-Vennep gewoon als Amsterdam. Dat bedrijven naar Amsterdam zouden trekken is helemaal geen tegenstelling in de visies.

Rotterdam als onderdeel van een megaregio Amsterdam is natuurlijk niet gek. Gewoon het Randstadconcept met Amsterdam als belangrijkste stad.

Op de Amsterdamse planoloog Zef Hemel na vond ik het interessante sprekers. Vond ik persoonlijk ook beetje jammer van de opzet. Had liever gehad dat Zef Hemel veel meer had uitgelegd over suggesties van Saskia Sassen, Richard Florida, Merijn Oudenampsen en Adriaan Geuze. Denk aan kritiek op de Zuidas, Rotterdam als onderdeel van de megaregio AmsBruTwerp, behoudt kunstenaars voor de stad, enz.

1 - 20 of 425 Posts