SkyscraperCity banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Fagus Sylvatica
6,037 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Op de site van Oving Architecten kwam ik informatie tegen over een café en woningen aan de Reitdiephaven. Deze haven is al een jaar of 5 gepland maar door "gedoe" is er nog steeds niets van gekomen. De gemeente is dit geloof ik een beetje zat en vreest voor een zelfde rel als bij CiBoGa (geflopte nieuwbouw wijk, ligt al jaren stil).

Voor de Reitdiephaven waren er al wat plaatjes in de omloop. Deze plaatjes van Oving zijn voor mij nieuw en laten bovendien 2 behoorlijke woontorens zien (2X 15 verdiepingen?)

Ik vermoed dat deze uiteindelijk door een ander bureau ontworpen worden. Maar Oving tekent ze natuurlijk niet voor niets op die plek! Het is nog even afwachten op meer nieuws, maar een begin is er!

Reitdiephaven

Oude impressies laten lagere flats zien op de zelfde locatie

De omgeving: (nieuwe impressies)

·
Hoogbouw terrorist
2,880 Posts
Ik kom ook op 15 verdiepingen. En dan ook direct 2 torens.. lekker!!

Dat cafe lijkt ook erg mooi te worden, rond, veel glas en op een mooie locatie. Ik vraag me af of er ook een strandje bij deze haven aangelegd wordt. Lijkt me op zich wel een leuke locatie om te relaxen. Aan de rand van de stad, vlak bij enorm veel studenten (Vinkhuizen) en in een mooie nieuwe omgeving. Ik zou daar langs het water wel willen liggen met een biertje in m'n hand :cheers:

Al met al lijkt het plan veel mooier te worden dan ik eerst voor ogen had, dus alleen maar een goeie ontwikkeling

·
Fagus Sylvatica
6,037 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Yep. Mooi dat ze een stukje stedelijkheid gaan toevoegen. Al die Gravenburg en Reitdiepwijken waren tot dusver saaie vinexachtige kavels met veel van het zelfde laagbouw projecten. De haven lijkt nu een soort centrum rol te gaan krijgen met een supermarkt (Albert Heijn) en meer horeca en verdichting. Mensen in de omgeving hoeven dan niet meer allemaal naar Paddepoel of Vinkhuizen maar krijgen een nieuw en mooier alternatief!

En nu stoppen met treuzelen, en bouwen die haven!!!

·
Registered
2,054 Posts
Ziet er goed uit, leuke verrassing met die 2 torens! Is die haven wel aangesloten op andere kanalen oid? Uit dat kaartje kan ik het niet opmaken...

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Hele goede ontwikkeling. Groningen is goed bezig een van de sterkste sectoren in het toerisme (watertoerisme) te versterken, goed gekeken naar Fries voorbeeld ;). Andere projecten die de positie van de stad op dit gebied kunnen versterken zijn natuurlijk Meerstad, het reeds gerealiseerde (prive-)jachthaventje in paddepoel-zuid (Nieuwe Haven), de geplande jachthaven bij de Oostersluis enz.

Deze haven voegt echt iets toe aan de stad, iets wat van de eerste vinexwijken niet echt gezegd kan worden.
Zeer mooie lokatie om 2 torens neer te zetten, mooi punt om te markeren!
Ik vraag me alleen wel af of deze torens kunnen ivm het knooppunt van de ringweg in het noordoosten..

·
Registered
501 Posts
hooghoudt said:
Ik vraag me alleen wel af of deze torens kunnen ivm het knooppunt van de ringweg in het noordoosten..
Volgens mij is op die maquette het knooppunt in de nieuwe vorm ingetekend. In de huidige situatie is het daar veel krapper vormgegeven. Ook is te zien dat de verlenging van het viaduct van de Friesestraatweg en de nieuwe afslag+oprit van de Uilkensweg al is aangegeven.

·
Stadtaffe
2,731 Posts
^ ja ik zag het. Ik bedoelde eigenlijk meer of die torens daar kunnen komen ivm luchtkwaliteit.

Mooi aan dit project is dat het de eerste keer is dat aan de noordwestkant in de vinex een project komt dat stedelijk genoemd kan worden, niet alleen met die twee torentjes, maar ook met de andere bebouwing aan de Frieschestraatweg.

·
Registered
5,502 Posts
Tja Hooghoudt, mijn voorkeur had het gehad als er op die plek helemaal geen Vinexwijk was gebouwd, eigenlijk - en dat heb ik meer gehoord - is de aanleg van de wijk Reitdiep een verkr.. geweest van het landschap. Vooral vanaf de kant van Zuidhorn (Friesestraatweg) gezien bestond er voorheen een strakke aftekening tussen Stad en Ommeland, mede door de zes (of zijn het er nu 5 ? ) flats in Vinkhuizen.

·
Stadtaffe
2,731 Posts
^ Vinex-wijken met huizen-met-tuintjes in het iets duurdere segment (waar tegenwoordig nu eenmaal veel vraag naar is) vreten ruimte. Als de stad Groningen kapitaalkrachtige gezinnen wil vasthouden is de bouw van Vinexwijken a la De Held, Gravenburg en Reitdiep onvermijdelijk.
Aan de noordwestkant heeft de gemeente Groningen nu eenmaal nog veel ruimte over...

Ik ben het met je eens dat de vinexwijken een verkr***** van het landschap tot gevolg hebben. De flats van Vinkhuizen vormden tot voorkort de mooiste Hier-Begint-De-Stad-bebouwing van Nederland die ik ken.
Helaas kan ik wel zeggen móet Groningen wel zulke wijken bouwen.

Het toch wel redelijk stedelijke project waar deze topic over gaat maakt iets goed van de ruimteverspilling van de Vinex.

Hopelijk kan het gebied tussen de Aquamarijnflats en dit project in de toekomst worden opgevuld met nog meer relatief-stedelijke bebouwing!

1 - 18 of 18 Posts