SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
299 Posts
Discussion Starter · #1 ·
'Twente krijgt nieuwe luchthaven'

ENSCHEDE – Twente krijgt een nieuwe, compacte luchthaven. Dat hebben de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het Rijk dinsdag bekendgemaakt. Volgens het samenwerkingsverband Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) biedt dit de beste kansen voor een economisch sterker en duurzamer Twente.

De VTM heeft een keuze gemaakt tussen een variant met of zonder luchthaven op het terrein van de in 2007 gesloten luchtmachtbasis. Er volgt nog een inspraakprocedure. Ook dienen de gemeente Enschede, provincie Overijssel en de Tweede Kamer besluiten te nemen.

Volgens een kostenbatenanalyse levert een compacte luchthaven, met een capaciteit van maximaal 1,2 miljoen passagiers per jaar, de grootste bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Het aantal extra banen wordt geschat op ruim 2700. Er komen verder bedrijven, woningen en groenvoorzieningen.

Bron www.tctubantia.nl

Nou eindelijk! :cheers:

·
Registered
5,863 Posts
Zeggen ze ook al 20 jaar over vliegveld Eelde...procedures, rechtszaken, hoge raad, terug naar de rechtbank....never ending story daar...
Hoop voor jullie dat dit er sneller door komt....

·
Civieler
1,174 Posts
Nou ik ben benieuwd :D
1,2 miljoen passagiers is behoorlijk veel, ik vraag me af of dat wel realiseerbaar/wenselijk is... Aan de ene kant vind ik een vliegveld om de hoek wel leuk, maar aan de andere kant hoeft het voor mij niet zo.

·
Registered
5,750 Posts
Dat is groter dan het huidige RTM airport dat een verzorgingsgebied heeft van 4 milj. mensen. Vraag me af of het de concurrentie met de andere vakantiecharters aankan die vlak over de grens vertrekken.

·
Registered
1,817 Posts
1,2 miljoen in wel behoorlijk veel. Ik neem aan dat de meeste vluchten chartervluchten in de zomers zijn met bestemming mediterain Europa. Ah Twente heeft 600.000 inwoners, dus de Tukkers zullen twee keer op vakantie moeten.

Ik vrees dat Twente veel concurrentie gaat krijgen uit Duitsland. Aan de andere kant ik gun Twente hun eigen airport.

·
Civieler
1,174 Posts
Ik weet niet of dat vliegveld eigendom is/wordt van Schiphol, maar ik kan me voorstellen dat ze op die manier mensen terug willen winnen van de Duitse vliegvelden. Lijkt me echts iets voor Schiphol, dat strategische gedoe :)

·
Registered
5,750 Posts
Dat is groter dan het huidige RTM airport dat een verzorgingsgebied heeft van 4 milj. mensen. Vraag me af of het de concurrentie met de andere vakantiecharters aankan die vlak over de grens vertrekken.

·
-
3,628 Posts
Allemaal leuk en aardig, maar eerst zien dan geloven. Zoals maral al zei heeft men ook leuke plannetjes voor vliegveld Eelde, maar schiet het niet op. Zolang in dit land de procedures eeuwig kunnen duren en iedere mafketel inspraak kan hebben, zie ik niks van deze plannen terecht komen. Eigelijk zegt dit stukje mij al genoeg:
Er volgt nog een inspraakprocedure. Ook dienen de gemeente Enschede, provincie Overijssel en de Tweede Kamer besluiten te nemen.

·
Registered
5,863 Posts
Hier hebben de provincie, gemeente en de Tweede kamer dat besluit al lang en breed genomen...
Zijn het niet een paar klagende bewoners die allerlei zaken aanspannen, dan verwijst de hoge raad iets weer terug naar de rechtbank waardoor het hele spel weer opnieuw begint. Wordt er een zaak over vogels verloren vindt men wel weer een kever die speciaal schijnt te zijn enz enz.En dat al zeker 15 jaar lang...Aan de andere kant zijn overheden blijkbaar ook niet in staat om vergunningen en rapporten zo af te leveren dat het waterdicht is...
In het geval van Eelde komen zo'n 70% van de klachten van 1 bewoner, die er ook nog es redelijk recent is komen te wonen, dus terwijl de plannen al bekend waren. Ik noem het gewoon traineren, al maakt ie op zich gebruik van zijn recht als burger

·
Civieler
1,174 Posts
Wat ik uit dit artikel begrijp, zit het compacte vooral in de grootte van de geluidsruimte ten opzichte van het vorige militaire vliegveld op deze locatie. Dus idd alles wat dichter bij elkaar en wat stiller :nuts:

·
Registered
1,817 Posts
Duitsers boos over plannen luchthaven
2-7-2009 RTV Oost

Duitse overheden in het grensgebied hebben woedend gereageerd op de plannen die er zijn met de luchthaven Twente.

Volgens veel Duitse bestuurders zijn ze veel te weinig op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen. Bovendien zijn ze tegen de geplande groene luchthaven. Onder meer omdat volgens hen niets bekend is over aanvliegroutes, de hoogte van de vliegtuigen en het aantal passagiers. Volgens de Enschedese wethouder Helder is er niets aan de hand en zijn de Oosterburen voortdurend op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen.

·
Registered
1,817 Posts
Euregio wil discussie luchthaven sussen
2-7-2009 RTV Oost

Het grensoverschrijdend samenwerkingsverband Euregio wil een platform vormen om de Nederlandse en Duitse partijen samen te brengen als het gaat om de discussie over de luchthaven Twente.

In het Duitse grensgebied is furieus gereageerd op het nieuws, dat gekozen wordt voor een compacte groene luchthaven. Niet alleen zijn veel Duitse overheden daartegen, maar ze vinden ook dat ze onvoldoende zijn geïnformeerd over de besluitvorming. Volgens wethouder Helder is dat wel het geval en treft de Nederlandse overheid geen blaam. De Euregio wil proberen de partijen aan tafel te krijgen om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen.

·
Registered
1,817 Posts
In Duitsland is furieus gereageerd op de plannen om de luchthaven in Enschede weer open te stellen voor chartervluchten.
RTV Oost

De burgemeesters van Nordhorn en Bad Bentheim vinden het ongehoord dat er op zo'n korte afstand van de luchthaven in Münster een concurrent bijkomt, terwijl daar in euregionaal verband afspraken over zijn gemaakt. Ze zijn trouwens niet alleen bang voor de concurrentie, maar ook vrezen ze vliegtuiglawaai omdat de aanvliegroute voor de toestellen die op Twente landen op 2000 voet is gesteld.

·
Registered
299 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Die Duitsers moeten niet zeuren. Hebben wij ook nooit over die luchthaven in Munster gedaan. Heb ze ook niet gehoord toen de luchthaven werd gesloten.

·
Registered
217 Posts
Zoals ik het lees is die 1,2 miljoen passagiers het absolute maximum aantal wat het vliegveld in de geplande vorm aan kan, niet de prognose voor het daadwerkelijke aantal verwachtte passagiers. Het vliegveld wordt op de groei gebouwt zeg maar. ;)

·
Registered
5,750 Posts
http://www.awacsinlimburg.nl/volksvertegenwoordiging/

Die Duitsers zijn gewoon hypocriet. Er geen problemen mee om Awacs toestellen te laten landen vlak over de Nederlandse huisjes in Limland maar ow wee als ergens anders concurrentie komt.

Daarnaast hebben ze vlak langs de NL grens van die hoge windmolens neergezet, ook om de Nederlanders te pesten. :(

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Wat te denken van vliegveld Weeze, wat gewoon een direct concurrent van Eindhoven Airport is. Die Duitsters moeten hier echt gewoon stil over zijn hoor!

·
-
3,628 Posts
Opmerkingen die verwijzen naar de schijnheiligheid en gemopper van 'de' Duitsers zijn geen argumenten. De kwestie mbt de Awacs of de vliegveld in Weeze (beide in NRW) zijn niet relevant voor de hele discussies die betrekking heeft op Twente en zijn grensstreek, zoals Bad Bentheim en Nordhorn (die in Nedersaksen liggen). Dus niet alleen "de Duitsers" zeuren, sommigen hier kunnen er ook wat van. :)

1 - 20 of 21 Posts