Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 41 Posts

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gister was het prachtig fotoweer, dus ik kwam weer eens op het idee om te gaan experimenteren. Toen ik op mijn fietsje naar Uden zat trok de lucht wel een beetje dicht helaas, maar gelukkig liet de zon zich toch nog af en toe zien. Hieronder het resultaat. Reacties volgen, hopelijk. :)

1. De skyline van Uden vanaf de A50 met de Petruskerk.

2. De meest bekende plek van Uden, hier stond namelijk 1,5 jaar geleden nog de Bedir school. Nu staat er niks anders dan onkruid en er niks meer te zien wat er op duidt dat er ooit die school heeft gestaan.

3. De befaamde Suleymaniye Moskee, die ook al verschillende keren doelwit is geweest van racistische daden.

4. Jaja, Commie blocks in Uden.

5. Nog meer…

6. En nog eens, nu met de koepel van de Petruskerk ertussen.

7.

8. Een stukkie van de abdij waar nu het Museum voor Religieuze kunst is gevestigd. De collectie bestaat voor een gedeelte uit werken die tijdelijk van het Rijksmuseum naar hier zijn gebracht, vanwage de verbouwing al daar.

9. De ingang.

10. Het bijbehorende kapelletje.

11. Om het gehele gebouw loopt deze muur.

12. Leuk straatje met volgens mij aan de rechterkant een typisch wevershuisje. (Tenminste de wevershuizen in Tilburg lijken sprekend op deze :))

13. Zeer geslaagde moderne appartementen in mijn ogen.

14. De slome shoppers…

15. Wat is dit voor bouwstijl? De functie van dit gebouw weet ik eerlijk gezegd niet… :bash:

16. Redelijk hoge Petruskerk.

17. En de koepel.

18. God zij met ons.

19. Een stukje klooster.

20. En weer een ander religieus pand.

21. Op de achtergrond de pas voltooide ‘Take Ten’. Het is één van de grootste servicebioscopen van het land.

22. Uden? Ja, dit is ook Uden! Zeg maar tussen de 2 winkelstraten in.

23. En het theater; Theater Markant.

24. Vast vooruitlopend op 4 mei; het Oorlogskerkhof. (@Soufian: kan je hier ook iets mee? ;))

Bedankt voor het kijken! :cheers:

·
Stadtaffe
2,731 Posts
:cheer: Uden :cheer:

Nog nooit iets van gezien tot nu toe. Die Petruskerk met z'n koepel is goed te pruimen.

Aparte toren op het laatste plaatje trouwens; het lijkt wel verkapt functionalisme, met die aan de buitenkant zichtbare trapdelen :eek:

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Zo dicht bij en toch zo ver weg :) Nee, Uden heb ik nooit echt bezocht. En ik denk dat ik na het zien van deze foto's dat ook maar laat. Wel hartelijk dank voor je serie, ziet er goed uit. Wel oppassen met contrast en saturation (kleurensterkte, zeg maar), lijkt overal te veel van te zijn. Maar je composities zijn goed in orde.

·
Registered
4,042 Posts
Bedankt DvW, ik mag graag series van steden en dorpen zien die nog niet eerder voorbij zijn gekomen op dit forum. Laatst had je Oss, nu Uden... Ik ben alvast benieuwd naar je volgende serie!

DvW said:
15. Wat is dit voor bouwstijl?
Het is gebouwd in de Lodewijk stijl. Welke precies weet ik niet. Je hebt namelijk:

Lodewijk XIV-stijl
Periode: 1643-1715
Kenmerken: Zwaar ogend, symmetrisch, veel gebruik van acanthusbladeren, dus Corintische zuilen.

Lodewijk XV-stijl
Periode: 1715-1774
Kenmerken: Licht ogend, asymmetrisch, uitbundige krullende versierselen

Lodewijk XVI-stijl
Periode: 1774-1792
Kenmerken: Sober, symmetrisch, versieringen met slingers en vazen

Ik ben nog niet zo goed in het plaatsen van bouwwerken in deze drie verschillende stijlen, want ze lijken erg veel op elkaar. In dit geval neig ik toch het meest naar Lodewijk XV-stijl omdat het gebouw asymmetrisch is.

·
Registered
4,206 Posts
hehehehe, bedankt voor dat lerkhof:p

Maareh, leuke serie. Petruskerk ziet er goed uit. Die moskee ook wel.
Maarja, dat pand op 15 lijkt net alsof het uit Maarssen-Dorp komt!
En verder bedankt voor het showen van een boerderijdorpje waar je wieinig van ziet(op die Londsdalers na dan)

·
Registered
3,855 Posts
..

Leuk dorpje of stadje als ik die foto's zie. Ik wist niet waar Uden lag, maar toen ik van die moskee hoorde, dacht ik meteen aan Brabant. Is dat goed? :)

·
Abstract Musician
476 Posts
Nice! Da's nou typisch zo'n plek waar ik nooit kom... daarom extra leuk om foto's van te zien.

·
Registered
1,146 Posts
Uden, wat leuk. Een paar kilometer verderop sleet ik de eerste achttien jaar van m'n leven.

Soufian said:
^^
WHAHAHHAHAHAHAHAHHAHA, je bent wel grappig vandaag he;)
Aantal inwoners Maarssen: 39626.
Aantal inwoners Uden: 40183.

·
Registered
5,054 Posts
Ramses said:
Bedankt DvW, ik mag graag series van steden en dorpen zien die nog niet eerder voorbij zijn gekomen op dit forum. Laatst had je Oss, nu Uden... Ik ben alvast benieuwd naar je volgende serie!
Ravenstein? Helvoirt?

Prima foto's!

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Leuke pics. Dat gebouw op foto 15 ken ik wel. Een oom en tante van mij hebben daar jarenlang in gewoond; m'n oom had er ook een huisartsenpraktijk. Geen idee of het nu nog een woonfunctie heeft; het lijkt me vandaag de dag onbetaalbaar voor een enkel huishouden.

Wat heb je trouwens met de kleuren van je foto's gedaan? Zien er wel lekker uit.

En grappig van die servicebioscoop. Het is een "dependance" van Cinema Roma uit Wijche, waar ik vroeger woonde. Ben daar vaak geweest, was een superleuke bios. Take Ten zal dus ook wel een goeie bios zijn. :)

·
Banned
6,813 Posts
Glacius said:
Aantal inwoners Maarssen: 39626.
Aantal inwoners Uden: 40183.
Hmm, iemand heeft zitten sjoemelen met de cijfers. Maarssen heeft ruim 41.000 inwoners, met alle ilegale Polen erbij zelfs nog meer:)

Verder mooie foto's DvW!:eek:kay:

·
Registered
441 Posts
Ramses said:
(Over het pand in plaatje 15)
Het is gebouwd in de Lodewijk stijl. Welke precies weet ik niet. Je hebt namelijk:

Lodewijk XIV-stijl
Periode: 1643-1715
Kenmerken: Zwaar ogend, symmetrisch, veel gebruik van acanthusbladeren, dus Corintische zuilen.

Lodewijk XV-stijl
Periode: 1715-1774
Kenmerken: Licht ogend, asymmetrisch, uitbundige krullende versierselen

Lodewijk XVI-stijl
Periode: 1774-1792
Kenmerken: Sober, symmetrisch, versieringen met slingers en vazen

Ik ben nog niet zo goed in het plaatsen van bouwwerken in deze drie verschillende stijlen, want ze lijken erg veel op elkaar. In dit geval neig ik toch het meest naar Lodewijk XV-stijl omdat het gebouw asymmetrisch is.

Ik denk eigenlijk niet dat het gebouw zo oud is; het lijkt me negentiende-eeuws. Zo'n kast van een gebouw in die stijl verwacht je, met alle respest, niet in het Uden van de 18de eeuw. Pleistergevels werden in die tijd ook niet gebruikt; dat kwam pas in de negentiende eeuw in de mode, naar Frans voorbeeld. Sommige oude panden werden indertijd ook witgepleisterd, maar vrijwel altijd is dat later bij restauraties weer verwijderd.

De Lodewijk-stijlen stemmen grosso modo overeen met de bekende kunstperiodes barok (XIV), rococo (XV) en neo-classicisme (XVI).
Je hebt gelijk dat gebouw idd het meest op de XV of rococo lijkt. Ik denk dat dan ook dat je de stijl van dit gebouw het best als neo-rococo kan omschrijen.

·
Wereldburger
869 Posts
Uden heeft veel oude gebouwen! Zelf heb ik er nooit eerder wat van gezien...

En foto 1, wat een prachtige skyline ;)

·
Registered
4,042 Posts
@Maartinho: Goede redenatie. Lodewijk XV was een eerste indruk van mij. Ik had dan ook geen idee hoe oud ik het gebouw anders moest inschatten en hoe groot de betekenis van de plaats Uden in de voorgaande eeuwen was, op basis van 1 plaatje kom ik al snel uit op deze stijl. Neo-rococo zal ook best kunnen. Ik ben erg geïnteresseerd in de verschillende bouwstijlen. Vaak kan ik iets plaatsen, maar ik heb het ook niet altijd goed. Wanneer ik het bij het verkeerde eind heb dan zie ik graag dat ik word verbeterd, zo leer ik ook steeds meer. ;)

@Bikkel: Doe mij maar nog maar een serie van Ravenstein, lijkt me een interessante plaats. :cheers:

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Ramses said:
Ah, leuk om te horen. Ik ga vrolijk verder met 'zet-Brabant-op-de-kaart-series'. :D
SimsPlanet2 said:
Leuk dorpje of stadje als ik die foto's zie. Ik wist niet waar Uden lag, maar toen ik van die moskee hoorde, dacht ik meteen aan Brabant. Is dat goed? :)
Staan er in de rest van Nederland geen moskeeën dan?
Glacius said:
Uden, wat leuk. Een paar kilometer verderop sleet ik de eerste achttien jaar van m'n leven.
Waar ben je precies opgegroeid?
Bikkel said:
Ravenstein? Helvoirt?
Ja, zou zomaar kunnen. Helvoirt ken ik zelf nog niet eens goed, dus misschien wel leuk. Wie weet wat me binnenkort wer te binnen schiet. ;)
Vertigo said:
Wat heb je trouwens met de kleuren van je foto's gedaan? Zien er wel lekker uit.
Eigenlijk helemaal niks. Een enkele is een beetje verlicht, maar verder komen ze zo uit da cam. Eerlijk gezegd was ik bij een aantal foto's niet tevreden over de kleuren. Met name de luchten vielen tegen. Maar ja, je kunt niet alles hebben. :D
Vertigo said:
En grappig van die servicebioscoop. Het is een "dependance" van Cinema Roma uit Wijche, waar ik vroeger woonde. Ben daar vaak geweest, was een superleuke bios. Take Ten zal dus ook wel een goeie bios zijn. :)
Ik ben er nog niet geweest. Ik kwam er vandaag achter dat in hetzelfde gebouw ook een zwembad zit. Wel een geslaagd project daaro, vind ik.
Ramses said:
@Bikkel: Doe mij maar nog maar een serie van Ravenstein, lijkt me een interessante plaats. :cheers:
Is die er al ooit vaker één geweest dan?

@Iedereen: Bedankt voor de reacties! Leuk ook dat er wordt ingegaan op bepaalde gebouwen. :cheers:

1 - 20 of 41 Posts