Jerusalem, Massada en Chichen Itza
Oude stad Jerusalem en haar stadsmuren
In 2008 ben ik in Jerusalem geweest, een bijzondere en intrigerende stad met een enorm lange en bloederige geschiedenis. Het meest in het oogspringende gebouw van de oude stad is toch wel de Rotskoepel op de Tempelberg. In principe is het terrein van de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee enkel nog voor moslims toegankelijk, maar ik had als niet-moslim het geluk dat ik in de vroege ochtend een aantal prachtige foto’s kon schieten.
1) De Al-Aqsamoskee waar elke vrijdag duizenden moslims samenkomen.
2) De Dome of the Rock (Rotskoepel) glimt in de ochtendzon.
3) Ik heb me laten vertellen dat op dit enorme plein elke vrijdag zo'n 30.000 moslims samenkomen.
4) Als toegift: de Klaagmuur.
Massada
Gedurende mijn verblijf in Israel heb ik tevens een bezoek gebracht aan Massada. Massada is (of was) een fort op een 400 meter hoge rots aan de Dode Zee. Na de val en verwoesting van Jeruzalem tijdens de grote Joodse Opstand werd er op verschillende moeilijk toegankelijke plaatsen van het land nog verzet gepleegd tegen de Romeinen, onder meer bij Massada.
De strategische ligging van Massada op een 400 meter hoge rots heeft de Romeinen hoofdbrekens bezorgd. Omdat de rots zo moeilijk toegankelijk was heeft de belegering van Massada maandenlang geduurd. In 72 na Christus besloten de Romeinen de vesting tot elke prijs te veroveren. Met hele legers, hulptroepen en duizenden gevangenen, die water moesten dragen en schansen opwerpen, trokken de Romeinen op naar de rots. Op strategische punten sloegen ze acht militaire kampen op, waarvan de overblijfselen vandaag de dag nog steeds te zien zijn. Massada werd hierdoor volledig afgesloten van de buitenwereld. Maanden achtereen probeerden de Romeinen het fort te bestormen, maar werden teruggeslagen, omdat de joden zich met de moed der wanhoop verdedigden. Toen de Romeinen tot de conclusie kwamen dat een nieuwe bestorming geen zin had, bouwden ze een aarden wal tegen het fort en slaagden er zo uiteindelijk in een bres in de muur te slaan. Eenmaal boven, troffen de Romeinen 960 lijken aan. De dappere verzetstrijders hadden er voor gekozen zelfmoord te plegen in plaats van zich over te geven aan hun grootste vijanden.
1) Massada ligt op een vergelijkbare rots als deze:
2) Resten van het fort Massada, op de achtergrond de Dode Zee
3) Opvallend is het enorme felle licht. Massada ligt midden in de woestijn en de felle zon kan de temperaturen flink doen oplopen. Hier is het 40 graden.
4) De overblijfselen van de Romeinse militaire kampen zijn goed zichtbaar vanaf de rots.
5) Wie goed kijkt ontdekt de aarden wal die de Romeinen aanlegden om het fort te kunnen bereiken. Dat zijn flink wat kruiwagens vol zand geweest. :lol:
Chichen Itza
In 2010 heb ik Chichen Itza (Mexico) bezocht. Het meeste bekende bouwwerk is ongetwijfeld de Tempel van Kukulcán, een van de moderne wereldwonderen. De tempel is vooral bekend vanwege een verschijnsel dat twee keer per jaar plaatsvindt, namelijk tijdens het lentepunt en het herfstpunt. Op deze dagen vallen de schaduwen namelijk zo langs de trappen, dat ze op kruipende slangen lijken. Dit is een verwijzing naar de god Kukulcán, wiens naam 'gevederde slang' betekent.
1) De Tempel van Kukulcán.
2) Chichen Itza is meer dan alleen een tempel, hieronder een prachtig schouwspel van (maya)cultuur gecombineerd met natuur.
3) Genieten van het uitzicht.
Andere UNESCO sites die ik heb bezocht:
- Grote markt van Brussel
- Museumsinsel (Berlijn)
- Mont Saint Michel
- Oevers van de Seine in Parijs
- Middeleeuwse stad Rhodos
- Vaticaanstad
- Historisch centrum van Rome
- Historisch centrum van Napels
- Archeologisch Pompeii, Herculaneum en Torre Annunziata
- Witte stad Tel Aviv