SkyscraperCity banner

Universiteitsbibliotheek Uithof, Utrecht

• 10

Votes: 3 8.6%
  • 9.5

Votes: 2 5.7%
  • 9

Votes: 6 17.1%
  • 8.5

Votes: 4 11.4%
  • 8

Votes: 7 20.0%
  • 7.5

• 7

Votes: 6 17.1%
  • 6.5

Votes: 0 0.0%
  • 6

• 5.5

• 5

• 4.5

• 4

• 3.5

• 3

• 2.5

• 2

• 1.5

Votes: 1 2.9%
  • 1

1 - 20 of 35 Posts

·
Registered
5,600 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ontwerp: Wiel Arets
Opdrachtgever: Universiteit Utrecht
Bouwkosten: € 45 miljoen
Bruto vloeroppervlak: 36.250 m²
Ontwerp - Realisatie: 1997 - 2004

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Ik heb er vier jaar lang gebruik van mogen maken maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik onder de indruk ben. Het is een te duur gebouw dat niet goed geschikt is voor zijn functie. Een 7.

·
Banned
13,695 Posts
Ben er nu een paar keer geweest maar dit gebouw is echt een van de beste in NL.Het is consequent vormgeven. Van beneden af gezien is het zwart en van boven naar beneden kijkend is het wit. Ruimtelijk is het boeiend en knap gemaakt. Echt een verrijking dit gebouw. En als ik er als buitenstaander loop krijg ik het gevoel dat het goed gebruikt wordt. Het is er altijd druk (maar stil). Een on-Hollands goed gebouw.

·
The only way is up
86,570 Posts
Ben er nu een paar keer geweest maar dit gebouw is echt een van de beste in NL.Het is consequent vormgeven. Van beneden af gezien is het zwart en van boven naar beneden kijkend is het wit. Ruimtelijk is het boeiend en knap gemaakt. Echt een verrijking dit gebouw. En als ik er als buitenstaander loop krijg ik het gevoel dat het goed gebruikt wordt. Het is er altijd druk (maar stil). Een on-Hollands goed gebouw.
Dat wist ik niet, maar ik zie idd witte vloeren en zwarte plafonds.
Die witte vloeren zullen wel helpen de boel een beetje lichter te houden. :)

·
Banned
13,695 Posts
Ik heb er vier jaar lang gebruik van mogen maken maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik onder de indruk ben. Het is een te duur gebouw dat niet goed geschikt is voor zijn functie. Een 7.
Ik snap er echt niets van. Hoe kan je een gebouw een 7 geven als het (naar jouw mening) te duur is en niet geschikt is voor de functie? Dan kan je toch niet meer geven dan een 2 of zo. Wat moet je doen om überhaupt een onvoldoende (5 en lager dus) te krijgen hier?

Begrijp me goed, ik ga er van uit dat het niet te duur is (dus min of meer op budget is gerealiseerd) en die paar keer dat ik er ben geweest leek het als een tierelier te functioneren.

·
Helder
2,689 Posts
Wat moet je doen om überhaupt een onvoldoende (5 en lager dus) te krijgen hier?
De hele database af te lopen heb ik geen zin in, maar er zullen toch wel gebouwen zijn die onvoldoende scoren? De overwegend positieve uitslagen komen nu eenmaal door het gemêleerde publiek dat we hebben. Met ieder hun criteria. Ik vind het ook wel prettig dat als ik een gebouw bagger vind, andere mensen het wel mooi vinden. Dat betekent namelijk dat het niet voor iedereen een doorn in het oog is.

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Met 'te duur en ongeschikt voor zijn functie' bedoel ik dat er voor het zelfde budget een efficiënter gebouw had kunnen worden neergezet, waar je niet continu verdwaalt en geheime gangen moet ontdekken om op halve verdiepingen terecht te komen. Met een eenvoudiger interieur, dat minder hoeft te kosten (waar is in godsnaam die tuin waar niemand bij kan op een van de bovenste verdiepingen voor nodig?) had voor hetzelfde budget een betere bieb kunnen worden neergezet.

Het is verder best een aardig gebouw, vandaar de 7.

·
Registered
225 Posts
Ben ik de enige die die schijnbaar in willekeurige vlakken geplaatste repeterende geveldelen gecombineerd tot een blokkendoos maar helemaal niks vind? Van binnen spreekt dit gebouw me veel meer aan, afgaand op de bovengeplaatste foto. Ach weet je, ik ga hier nog geen oordeel aan vastplakken tot ik deze bieb ooit zelf heb mogen aanschouwen.

·
Banned
13,695 Posts
De hele database af te lopen heb ik geen zin in, maar er zullen toch wel gebouwen zijn die onvoldoende scoren? De overwegend positieve uitslagen komen nu eenmaal door het gemêleerde publiek dat we hebben. Met ieder hun criteria. Ik vind het ook wel prettig dat als ik een gebouw bagger vind, andere mensen het wel mooi vinden. Dat betekent namelijk dat het niet voor iedereen een doorn in het oog is.
Je hoeft niet de hele database af te lopen. Het staat hier als exemplarisch voorbeeld in dit draadje. Arrrgh zegt dat het een gebouw is dat niet functioneert en weet ik veel wat (allemaal essentiële zaken voor de beoordeling van een gebouw) en dan komt er een 7... Als een gebouw niet functioneert en weet ik veel wat kan het nooit meer krijgen dan een 4 of zoiets. Dat is wat ik bedoel.

Met 'te duur en ongeschikt voor zijn functie' bedoel ik dat er voor het zelfde budget een efficiënter gebouw had kunnen worden neergezet, waar je niet continu verdwaalt en geheime gangen moet ontdekken om op halve verdiepingen terecht te komen. Met een eenvoudiger interieur, dat minder hoeft te kosten (waar is in godsnaam die tuin waar niemand bij kan op een van de bovenste verdiepingen voor nodig?) had voor hetzelfde budget een betere bieb kunnen worden neergezet.

Het is verder best een aardig gebouw, vandaar de 7.
Sorry hoor maar dit klinkt echt als onzin. Ik heb er nooit hoeven te studeren dus daar kan ik het niet op beoordelen. Maar de keren dat ik er was was het er afgeladen vol, het was er opvallend stil en sereen. Wat wil je nog meer van een bibliotheek. Het is ruimtelijk een buitengewoon gebouw met een erg mooie afwerking. Ik ben er maar een paar keer geweest maar ik ben er nooit verdwaald, dus dat zal dan wel aan jou zelf liggen. De rest van je commentaar klinkt erg Nederlands met al leitmotiv "doe maar normaal dat is al gek genoeg". Ik kan je vertellen van dat soort gebouwen hebben we er in NL al teveel. Dit is echt een heel erg prettig on-Nederlands gebouw. Meer van dit soort gebouwen dus.

·
Helder
2,689 Posts
Je hoeft niet de hele database af te lopen. Het staat hier als exemplarisch voorbeeld in dit draadje. Arrrgh zegt dat het een gebouw is dat niet functioneert en weet ik veel wat (allemaal essentiële zaken voor de beoordeling van een gebouw) en dan komt er een 7... Als een gebouw niet functioneert en weet ik veel wat kan het nooit meer krijgen dan een 4 of zoiets. Dat is wat ik bedoel.
Ik begrijp wat je bedoelt. Alleen weet ik niet of dit voorbeeld exemplarisch is of anekdotisch. Sowieso hebben een hoop gebouwen in de database dusdanige hoeveelheid stemmen, dat je je af kunt vragen in hoeverre die daadwerkelijk de mening van de HHF-ers representeert.

Hier heb je een lijstje met gebouwen die een onvoldoende scoren, dus het kan kennelijk wel:
Als je het aan het Holland Hoogbouwforum vraagt zijn dit de tien lelijkste gebouwen van Nederland.
10. Sociale Verzekeringsbank, Leiden 4,78
9. Millenium Tower, Amsterdam 4,74
8. Poort van Zuid, Rotterdam 4,73
7. De Toren, Ridderkerk 4,53
6. Courtyard hotel, Hoofddorp 4,50
5. Piet van Dommelenhuis, Utrecht 4,33
4. LUMC, Leiden 4,32
3. T-Gebouw Erasmus Universiteit, Rotterdam 4,22
2. Torenhove, Delft 4,17
1. Radboutveste, Utrecht 3,71
Maar goed, het zullen wel geen lelijk gebouwen zijn, want afgaande op jouw exemplarische voorbeeld kunnen forummers geen (juist) oordeel vellen.

Btw, de kubuswoningen heb ik een 9 gegeven. ;)

·
Banned
13,695 Posts
Je snapt dus echt niet wat ik bedoel. Het gaat me helemaal niet over de mening. Het interesseert me niet of ik het daar wel of niet mee eens ben. Het gaat me er om dat er heel erg vaak gezegd wordt dat een gebouw matig is (of slecht) en dan wordt er een cijfer gegeven dat dat helemaal niet weerspiegeld en dan bedoel ik dus een 6 of meer. Als een gebouw niet goed is (of je vindt een gebouw niet goed) dan geef je een 5 of lager in de normale wereld.

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Enerzijds beticht je me van de "doe maar gewoon..."-mentaliteit, maar anderzijds vind je een zeven een hoog cijfer.

Dat zegt wel iets over jou dan, dat je kennelijk al tevreden bent met een 7.

Persoonlijk vind ik een 7 een sneu cijfer.

·
Banned
13,695 Posts
^^ Dat is wat ik noem de Bouwkunde-mentaliteit van Delft. Daar kan je voor je afstuderen een 6 halen als laagste cijfer. Ik kan je melden dan moet je het wel heel bont maken.

Een 7 is gewoon een hoog cijfer. Als ik les geef geef ik gemiddeld tussen een 7 en een 7,5. En dat is voor mensen die het heel goed hebben gedaan. Pas als je daar boven uit stijgt krijg je een 8 en in een enkel geval (excellente prestaties) krijgen een 9. Dus als iemand zegt het gebouw is niet goed dus ik geef een 7 dan zou dat bij mij een 4 of een 5 zijn. Het is maar net hoe kritisch je wilt zijn.

1 - 20 of 35 Posts