SkyscraperCity banner

21 - 40 of 129 Posts

·
Mod nye projekter
8,755 Posts
Stay frosty Hafnia, I (among others) will update this and SHL's Counterpoint complex on a regular base until you get sores in your eyes, not even Chuck Norris could do it better.
I believe you Nixon :), so I'll just relax completely waiting for the first series of photos..

Btw, they do great the Danish city designers these years.

·
Registered
990 Posts
I'm really looking forward to see this one and Counterpoint rise, I would have wanted to see Malmö meeting point and Dockan hotel start rising too! :eek:hno:

I'm really hoping they get on going with these projects.

Universitetsholmen will look amazing in the future! :cheers:

·
Martin K
1,742 Posts
Sydsvenskans kultursidor tycker till om Niagara. Kul att läsa just lite tyckande för en gångs skull även det känns lite lagom skitnödigt imo.

Ännu en stum huskropp?
Krönika. Niagarafall. En högskola med designfokus borde ha mer innovativa miljöer, skriver arkitekturskribenten Leo Gullbring.
I tisdags togs första spadtaget till Niagara som ska bli Malmö högskolas nya prestigebyggnad vid Anna Lindhs plats. Blir portalen till Universitetsholmen mer av Västra hamnens kala ödsliga stadsrum? Eller blir det något helt nytt, spännande och annorlunda?

Det är för tidigt att gissa sig till, alla arkitekturskisser till trots. Niagara byggs utifrån och in, endast den yttre gestaltningen är klar. Byggnadens inre liv, som borde ge arkitekturens yttre form, är ännu inte beslutad. Danska Lundgaard & Tranbergs metallglänsande fasader är rätt konventionella, visserligen upplättade av horisontella omväxlande höga och låga bröstningar av perforerad plåt som ska ge ett skiftande färgintryck och grafisk lätthet. De tre huskropparna, med sina noggrant avrundade konturer, förbinds via ett inglasat atrium där det bjuds ännu mer av böljande kurvatur och flytande trappor.

Roligare än så blir det inte med inbjudna tävlingar. Vill man ha nyskapande arkitektur krävs det öppna tävlingar där arkitekterna inte bakbinds på förhand av strikta program, och där också unga kontor får chansen att tänja gränserna för det möjliga. Trots att två av de fyra inbjudna kontoren var utländska, så finns här inga spår av den arkitektrevolution som dragit fram i utlandet alltsedan Gehrys Guggenheimmuseum i Bilbao. Här är allt Sverigeanpassat. Skulle inte Malmö kunna vara värt en arkitektur som kan mäta sig med exempelvis Sanaas böljande vita Rolex Learning Center i Lausanne, Daniel Libeskinds dekonstruerade universitetsbyggnad i Lüneburg eller Morphosis lätt uppskurna ikonbyggnad för Cooper Union i New York?

Det är förstås något underligt i att rita en byggnad utifrån och in när högskolan vill lyfta fram sin undervisning och forskning, och samtidigt öppna upp akademin i ett nytt offentligt rum. Inför flytten från dysfunktionella Kranen och Ubåtshallen har man däremot mest bråkat om cellkontor eller öppna landskap. Arkitekterna har å sin sida förgäves försökt få till självdragssystem för ventilationen och öppningsbara fönster. Hur grupprum och undervisnings*salar ska låta historia möta framtid och nuet tycks inte vara någon stor fråga.

Annars kunde man ju tycka att en högskola med så tydlig designfokus borde vara en självklar plats för att uppfinna nya innovativa arbetsmiljöer. Och det särskilt eftersom K3:s humanister och teknikerna på Centrum för teknikstudier ska samsas i Niagara. Här finns ett gyllene tillfälle att låta olika kulturer mötas i något som speglar Malmös integrationsproblematik i stort. Varför inte lägga det interna kommittékompromissandet åt sidan och göra en professionell upphandling, som när forskningscentret Medea lät scenografen Amanda Wickman skapa högskolans bästa inredning med en öppen flexibel miljö full av informella mötesytor? Risken är annars att Niagara blir en fortsättning på Västra hamnens trevande stadsplanering där stadens sociala och kulturella liv satts på undantag bland alla stumma huskroppar.

·
Registered
183 Posts
Sydsvenskans kultursidor tycker till om Niagara. Kul att läsa just lite tyckande för en gångs skull även det känns lite lagom skitnödigt imo.
Ja, Sydsvenskans kultursidor verkar vara inne på linjen att nya byggnader sällan är bättre än befintliga. Här är en artikel där skribenten hoppas på att höghuset vid Värnhemstorget och Caroli city kulturminnesmärks och renoveras till attraktiva etagevåningar:

Monstruös arkitektur
Värnhemstorget och Carolihuset. Arvid Jurjaks om ett hus många hatar men han älskar och om huset han älskar att hata.
Höghuset på Värnhems*torget är en av Malmös snyggaste byggnader. Särskilt när man kommer cyklande från Östra Förstadsgatan och möter denna tolv våningar höga tegelmur med långa fönsterrader i perfekt symmetri, gnistrande i kvällssolen.

Jag vet att jag är ganska ensam om den här åsikten. När männi*skor nämner huset inträder en närmast reflexmässig benägenhet att i samma andetag lägga till ord som ”fult” och ”fruktansvärt”.

Jag vet hur det funkar.

Sedan jag flyttade till Öster har jag försökt inta en lika öppen hållning gentemot Carolihuset. Jag har tänkt att det finns ett slags grym skönhet i dess sätt att bre ut sig utan*för våra fönster. Ett modernitetens monster som under 1960-talet kom sättande genom stadsplanen för att slå ihjäl en hel stadsdel; nu i vacker vila. Men det är svårt.

En kväll för ett par veckor sedan gick brandlarmet. ”Viktigt meddelande: brand har utbrutit i byggnaden”, ropade en förinspelad röst ur husets högtalarsystem. Några fnittrande ton*åringar i mysbyxor kom ut. En brandbil krypkörde längs Humlegatan. ”Attention please, attention please”, fortsatte rösten militäriskt. Ingen verkade riktigt bry sig. Naturliga reaktioner på ett falsklarm.

Om femtio år kommer höghuset på Värnhem att vara kulturminnesmärkt, och lägenheterna renoverade till attraktiva etagevåningar.

Och även om jag numera inkorporerat ord som ”fult” och ”fruktansvärt” i mina beskrivningar av Carolihuset kan jag ändå se den oformliga byggnaden gå en liknande framtid till mötes.

Det skulle kännas tomt om den brann ner. Saknad går att känna även inför sådant som vi älskar att hata.

Arvid Jurjaks

journalist

·
Martin K
1,742 Posts
^^ Fattar inte om det är ett lamt försök att provocera eller bara dumheter. Menmen...

Jag håller med Leo om att klimatet runt nybyggandet i Sverige verkar väl strikt, att det saknas lite visioner, nytänkande etc (ungefär vad Calatrava pratade om i Sossen, arkitekten och det skruvade huset). Det i samband med en arkitektkår som faktiskt verkar tycka vita, fyrkantiga lådor är arkitekturens största triumf sen lerhyddan erbjöd oss skydd från väder och vind, tja... det är inga gynnsamma förutsättningar direkt. Jag raljerar lite ska erkännas, men jag ser också alla nya, vita och fyrkantiga lådor som byggs.

Men att börja prata om det när den här designen har presenterats? Visst, den är inte nyskapande direkt och den kommer inte röna någon uppmärksamhet internationellt. Men det är en riktigt stilig byggnad, både i fasad och form / volym. Var uppdragsgivarna dumma för att de inte slog Gehry en signal? Ok för att Guggenheim är en unik byggnad och kanske häftig på sitt eget sätt. Men jag tycker den är ful som stryk också, jag hade inte velat ha den i Malmö. Av de byggnader han nämner tycker jag egentligen bara Cooper Union's lyckas gå från att bara vara unik till att faktiskt vara snygg också. Unikt för det unikas skull kan bli bedrövligt, det ska man inte glömma när man sitter och name-droppar. Eller när man ropar efter "unga kontor".

Var var den här kritiken när kv Kaninen / Triangeln presenterades? Eller Latinskolans tillbyggnad? Inte för att Liebeskind kanske varit så sugen på att ta just det uppdraget, men kritiken är ju väldigt mycket mer befogad i de exemplen.

Och att att sen avlsuta med

Västra hamnens trevande stadsplanering där stadens sociala och kulturella liv satts på undantag bland alla stumma huskroppar.
känns för mig mest "jaha?". Vad menar du med det? Räknas Bo01 in där? Dockan? Socialt och kulturellt undantagstillstånd? Kom igen...

Som jag sa, han har sina poänger. Definitivt. Men som talesättet lyder, pick your fights. Här är det mest onödigt. Eller skitnödigt då.

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #31
http://www.byggnyheter.se/2012/05/starka-med-och-bygger-niagara
Starka med och bygger Niagara
Publicerad: fre, 2012-05-18 09:55

Montagestart nästa år

Starka Betongelement har tecknat avtal med Thage Anderssons Byggnads AB om Kv Niagara i Malmö. Med placering i Västra Hamnen i Malmö bygger Akademiska Hus en ny byggnad åt Malmö högskola. Med sina 11 våningar och cirka 18 500 kvadratmeter kommer byggnaden utgöra en mittpunkt utmed vattenbrynet och bli en central del på Universitetsholmen, nära både Orkanen, centralstationen och centrum.

För Starkas del innebär projektet cirka 22 000 kvadratmeter HDF och 11 500 kvadratmeter stabiliserande innerväggar.

Montagestart beräknas till mars 2013 och pågår under drygt sju månader, fram till oktober månad samma år. Hela byggnaden kommer stå klar våren 2015.

·
Registered
145 Posts
^^
...alltså några månader före KKH, på andra sidan gatan. Ah yes, 2015 will be a good year on Universitetsholmen... :cheers:

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #33
Ska bli riktigt nice att se fyra höghus resa sig samtidigt på en så liten yta! Förhoppningsvis är både Tyfonen och första etappen av Södra Nyhamnen på väg upp då också!

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #36
Nima07 said:
Glöm inte hotellet på Dockan!
Med tanke på att KKH inkluderar ett stort hotell så ger jag nog hotellet i Dockan minst chans att byggas av alla planerade höghus i området. Tydligen ska Malmö fortfarande ha ett underskott i antal hotellsängar så man vet aldrig-- det handlar nog mycket om vem som kommer igång med byggandet först (t.ex. Parkfasts hotell i Hyllie m.m.).

·
Registered
145 Posts
^^
Kan man inte bara bygga Dockanhuset som kontorshus istället? Det var ju en artikel i SDS nyligen om att det saknas en massa kontorsyta i Malmö, och området verkar ju (av förståeliga skäl) vara populärt bland företagen...

·
Registered
2,226 Posts
Jag tror inte att de ialla fall skulle få problem med att hyra i ett högt kontorshus i dockan. Undrar bara vad detaljplanen säger om det och vilka möjligheter det skulle öppna upp för de närboende att överklaga ännu en gång.... Tror dock att optimalt för dockan vore ett större hotell så det ger lite liv till området.

·
KTH-student
554 Posts
Jag vill ge Leo en del poänger. Utformningen av en byggnad ska ju ske med både utsidan och insidan i åtanke, under hela processen. Det ena ger det andra. Samtidigt finns det ju alltid yttre förutsättningar att ta hänsyn till. Riktigt bra arkitektur uppvisar en bra lösning ur alla aspekter.

Det som Leo sedan gör är ju att efterfråga arkitektur som inte alls är automatiskt "god" arkitektur, utan snarare en uppseendeväckande sådan. Det har jag ingenting för. En byggnad måste både ha god funktion, estetik och hållbarhet. Både som egen företeelse och som en del ett större sammanhang. Det ena får inte ske på det andras bekostnad.

Niagara är långt ifrån en uppseendeväckande byggnad, även i svenska mått mätt. 11 våningar är heller inget som man tappar hakan för. Men det kan likväl vara god arkitektur.

21 - 40 of 129 Posts