SkyscraperCity banner

41 - 60 of 129 Posts

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #41
Kanske inte uppseendeväckande ur ett "titta, här är jag"-perspektiv, men om man väger in L&Ts tidigare byggnader, och utgår från att det inte kommer att tummas på kvaliteten när det gäller materialval osv så tror jag denna byggnaden kan bli riktigt, riktigt läcker. Definitivt "topp-klass" med svenska mått.

·
Martin K
1,742 Posts
Hur går det med denna egentligen? Byggstart skulle ju vara i år, har de inte gjort något mer än preppat tomten eller har den redan hamnat i Malmö Lives skugga :)

Vormek, det var väl du som pluggade på MAH och knäpper bilder på Malmö Live med jämna mellanrum? Har det inte hänt något här?

·
Scarface
248 Posts
Hur går det med denna egentligen? Byggstart skulle ju vara i år, har de inte gjort något mer än preppat tomten eller har den redan hamnat i Malmö Lives skugga :)

Vormek, det var väl du som pluggade på MAH och knäpper bilder på Malmö Live med jämna mellanrum? Har det inte hänt något här?
Aa, det stämmer. Jag kommer ta några nya bilder på Malmö Live på måndag, har gått förbi där ett par gånger och sett stora framsteg. Grunden är lagd bland annat så förhoppningsvis kommer den börja växa uppåt inom snar framtid. Angående Niagara så är hela byggsajten omgärdat så det går inte att se in förutom ett staket som man kan kika in genom men svårt att ta bilder därifrån. Tänkte gå upp till biblioteket på Orkanen, femte våningen, och se om jag kan få några bilder på Niagara där uppifrån. Men bygget är igång helt klart!

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #48
Kommer bli riktigt nice med fyra höghus (Torsken, Blekan, Niagara, Clarion Hotel) under uppförande samtidigt inom två grannkvarter på Universitetsholmen. Bara att hoppas att de kommer igång med första höghuset längs Carlsgatan hyfsat snart (DPn finns ju ute) och att Tyfonen kommer igång, sen kan vi snacka kranporr. :yes:

·
Martin K
1,742 Posts
Nu ska man inte falla i renderingsfällan men nu finns det ju faktiskt en referenspunkt i form av mitt gamla K3 så... attans vad lyxigt det ser ut på bilden. Ännu mer så med grönskan på taken, härlig parkkänsla med höjdskillnader man kan få där om man tar ut svängarna lite! Hoppas man sätter trappor mellan taken så folk kan röra sig fritt mellan dem.

·
Registered
1,022 Posts
Nja, tycker det ser både mörkare och stelare ut jämfört med de ljusbruna fasaden. Vet någon vad de ska använda för fasadmaterial?

·
囧!
10,879 Posts
Discussion Starter #57
Vet någon vad de ska använda för fasadmaterial?
Fasaden är tydligen av glas och aluminium:

* Arkitektkontoret Lundgaard & Tranberg i Köpenhamn har ritat fastigheten
* Byggs i hörnet av Neptunusgatan och Nordenskiöldsgatan i centrala Malmö
* Tre huskroppar
* Elva, sju och fem våningar
* Aluminium- och glasfasad
* Tre entréer, mot norr, söder och öster
* 20 000 kvadratmeter
* 26 undervisningssalar
* 21 grupprum
* Mellan 400 och 500 arbetsplatser
* Ska inhysa restaurang, kafé och butik samt parkeringsyta