SkyscraperCity banner
1 - 20 of 107 Posts

·
囧!
10,896 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Since KKH is now U/C, and the residential towers are set to follow suit very soon, it is time they get their own threads. This is for the taller one of the two-- Kv. Blekan, designed by Johan Celsing Arkitektkontor.

http://www.celsing.se/news_list.php
New apartment building in Malmö

Monday, May 7, 2012

Johan Celsing arkitektkontor is working on a new 16-floor apartment building
in Västra hamnen, Malmö, as part of the KKH-project (Kongress, Konsert och
Hotell). Groundbreaking for the whole project is on the 27th of June.
tenoren by staffh, on Flickr

In the background, to the left of KKH:

Building D on this blueprint:

Middle tower in these renderings:

·
囧!
10,896 Posts
Discussion Starter · #2 ·
First rendering has surfaced:

Looks boring and not at all in line with what was outlined in the DP.

·
Registered
279 Posts
Svårt att säga så mycket om bara den illustrationen. Men visst, det ser inte särskilt spektakulärt ut.

Vad som däremot är spektakulärt är alla de hus som är på väg upp i området. Neptunigatan, som idag känns väldigt bred, kommer bli en ganska maffig och intrycksfull gata om tre-fyra år. Bostadshuset är i princip lika högt som MAH:s Niagara-hus. Det finns inte med i bilden utan kommer ligga i hörntomten till höger om KKH:

·
囧!
10,896 Posts
Discussion Starter · #6 ·
^^
Håller med om att det inte riktigt går att döma byggnaden efter bara den renderingen, men om man tittar på modellen nedan och jämför med renderingen, så kan man faktiskt få en ganska klar bild över hur byggnaden kommer att se ut.

·
Registered
2,273 Posts
Jag vet inte om det ser så förfärligt ut, eller det är svårt att döma efter en bild. Det hela enligt min mening går mycket ut på hur de lyckas med att koppla ihop huset med gatan. Misslyckas det så blir det ännu ett 70-tals hus. Lyckas det och med lite rätt inspiration kanske det blir en mini-kopia på en favorit, Mr Kollhoffs Wijnhavenkwartier i Haag (jag är ju tvungen att få drömma...), från link [/URL]

·
Registered
1,022 Posts
^^
Tackar JLAG! Tänkte på liknande byggnader när jag såg renderingen.. Gillar faktiskt tanken på ett högt tegel hus. Vet inte om det hade varit direkt snyggt med ett nytt högt hus med eget formspråk i området.. Viktigare är att det kan komma gå i hand i hand med omgivningen och framförallt hotellet.
Väntar otåligt på fler bilder på detta!!

·
Registered
2,273 Posts
Tackar för det och jag tror min kommentar blir...nja. Å ena sidan så är det helt ok med ett tegelhus, å andra sidan så säger mig huset i princip ingenting. Inte fult eller tråkigt, det är mest ett hus med fönster.

·
Martin K
1,742 Posts
^^ Hmm... får nog dra till med ett litet tråkigt för egen del. Men visst, fult är väl att ta i om man ska se något "positivt". Påminner om något hus jag sett, kanske något i centrala Rotterdam (fast det var typ dubbla höjden och inte riktigt samma färg på teglet tror jag).

Funderade en sekund på om teglet ska binda ihop det med Västra Station och (de kantiga) formerna med KKH. Fast det känns aningens krystat från min sida :)

·
Registered
1,022 Posts
Kul att få se lite bilder på huset. Ser verkligen inte ut som den tradionella svenska stilen, tycker faktiskt om det ganska mycket!

·
Registered
2,273 Posts
Jag antar att huset fått tegel för att knyta ihop med omgivningen, men varför har man då inte inspirerats lite mer av sin omgivning och "lånat" några linjer. Huset i bakgrunden (vet inte vad huset heter) är ju en pärla så varför inte ta några linjer från det huset, mordenisera det lite men ändå ha en koppling?

·
Martin K
1,742 Posts
Jag antar att huset fått tegel för att knyta ihop med omgivningen, men varför har man då inte inspirerats lite mer av sin omgivning och "lånat" några linjer. Huset i bakgrunden (vet inte vad huset heter) är ju en pärla så varför inte ta några linjer från det huset, mordenisera det lite men ändå ha en koppling?
Huset i bakgrunden är Västra Station.

·
Registered
197 Posts
Håller med JLAG att det hade varit bra om byggnaden hade haft lite mer detaljer såsom Västra Station har.

Å ena sidan är det trevligt med ett höghus i tegel och det blir väl någon fin kontrast med tanke på glasbyggnaderna samt Västra station men det känns som att det saknas lite detaljer.

Juxta nämnde Rotterdam, jag å andra sidan förknippar det med något helt annat, nämligen "projects" husen i New York (som på sitt brutala sätt är faktiskt lite charmiga :) ) :

·
Registered
145 Posts
^^
Jag är nog beredd att instämma i "varken bu eller bä"-kören... Har svårt att bli superupphetsad över huset, men tycker inte heller att det är direkt fult och gillar att det åtminstone försöker samspela med Västra Station...

Det mest positiva tycker jag nog är att det inte direkt liknar något annat hus som planeras i området. Med tanke på hur storskaliga och enhetligt designade KKH-husen är så behövs det något som bryter av för att bidra till brokighet och variation i stadsbilden. Eftersom även Niagara och tillbygnaden på "Tornhuset" har rätt så speciella uttryck så ser dock förutsättningarna tämligen bra ut för detta i nuläget... :yes:

·
Registered
279 Posts
Jag både gillar och inte gillar huset. Märkligt. Det är ju inte särskilt vackert, det är det inte, men det är något som tilltalar mig. Referensen till projects-husen i New York slog mig också.

En av sakerna jag verkligen gillar är att huset har så litet fotavtryck i relation till höjden. Det förstärker känslan av vertikalitet. Mer sånt!

Det är inga superhöga hus, men området runt konserthuset kommer verkligen bli ett litet kluster. Det skulle vara kul att se en något sånär realistisk rendering över området med alla projekt inritade.

·
Registered
73 Posts
Håller med JLAG att det hade varit bra om byggnaden hade haft lite mer detaljer såsom Västra Station har.

Å ena sidan är det trevligt med ett höghus i tegel och det blir väl någon fin kontrast med tanke på glasbyggnaderna samt Västra station men det känns som att det saknas lite detaljer.

Juxta nämnde Rotterdam, jag å andra sidan förknippar det med något helt annat, nämligen "projects" husen i New York (som på sitt brutala sätt är faktiskt lite charmiga :) ) :
Får lite samma vibbar som bilden ovan. Men gillar det på något vis. Fulsnyggt och brutalt charmigt. Tror det kommer bli ganska bra ändå till slut. Dessutom väldigt skönt att slippa ännu en vitputsad låda.

1 - 20 of 107 Posts