SkyscraperCity Forum banner

Urbex Autobedrijf

10374 Views 23 Replies 14 Participants Last post by  im_from_zw038

Vorig jaar juli was ik er weer op uit getrokken om verlaten panden te zoeken in Rdam. Echt makkelijk is dat niet, omdat de meeste leegstaande gebouwen in Rdam weer direct een nieuwe bestemming krijgen, of eventueel gesloopt worden om er weer waardevolle, nieuwe panden neer te zetten.

1.

Terwijl ik in de Spaansepolder op zoek was, viel mn oog ineens op een bouwvallig, met golfplaten afgedekte ruimte. Ik heb geen idee wat er in dat pand te vinden is, maar het ziet er goed genoeg uit om op onderzoek uit te gaan.

2.

Dat was alleen niet zo heel makkelijk. Er leek geen andere weg mogelijk dan door een opgedroogd slootje te klauteren en door een hoop struiken en bomen te worstelen. Eenmaal bij het hek gekomen, wachtte me een nieuwe verrassing. Als ik verder wil komen, moet ik op een paar scheve hekken half aan takken van bomen hangen en me zo optrekken en er overheen zien te klauteren.

3.

Nadat ik die hindernis met goed resultaat had overwonnen, begon de volgende klus ... tussen twee scheve, verbogen golfplaten waar precies een soort raamkozijn voor stond, zien door te komen. Ik moest me dus door dat kleine raamkozijn wringen en dan was ik binnen.

4.

Je wilt niet weten hoe ik er inmiddels uitzag, maar het was me gelukt. En gelukkig ook maar, want wat ik binnen aantrof, had ik zeker weten niet willen missen.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.
See less See more
17
1 - 20 of 24 Posts
Interessante serie. Het lijkt mij erg moeilijk om de juiste sluitertijd bij elke foto te vinden, want het contrast zal daarbinnen vast enorm zijn. Het sepia effect vind ik ook een goede keuze. Jammer dat die laatste foto wat onscherp is geworden.

Als je nog een keer wat meer tijd hebt voor een explorationtripje dan is ergens in Groningen nog een ruïne van een oude steenfabriek verstopt. Ik denk dat deze zeer de moeite waard is.
See less See more
Dank je. Ik twijfelde zelf een beetje aan sepia, ik vind normaal kleur mooier, maar zoals je bij de openingsplaat ziet, zitten er af en toe storende uitgebeten plekken op (teveel tegenlicht). Met sepia valt het iets minder op, vandaar dat ik dus voor de hele serie voor sepia heb gekozen.

Ik heb ook enkele foto's in kleur gehouden, wat vinden jullie mooier?

Op mn urbex-site is de hele serie te vinden.

Bedankt nog voor de tip van de steenfabriek, dat klinkt interessant.
See less See more
Je beste urban explorer serie tot nu toe. Toppers: #0, 1 en 3.
^^ Zo, dank je wel :) Goed om te horen. Ik was er toen vorig jaar plots mee gestopt door die rotsituatie waar ik ineens in zat, maar m'n interesse voor urbex is weer helemaal aan het terugkomen gelukkig.
Prachtige foto`s, Apollyon. Het lijkt alsof dit gebouwencomplex jaren leeg heeft gestaan. En Ramses heeft mij op een ideetje gebracht: Hij en ik kunnen wel een toertje doen bij zonnig weer langs enkele ruïnes en industriële monumenten hier in Noord-Nederland in een weekend of zo. Goh, wat leuk! Scheemda (oude kartonfabriek), Leeuwarden (LPF), Coevorden (voormalige aardappelmeelfabriek, al 40 jaar leegstand!), Hoogeveen ( gesloten conservenfabriek), Appingedam ( voormalige kartonfabriek), Erica ( historische turfstrooiselfabriek), Assen ( voormalige zuivelfabriek), Franeker (voormalige suikerfabriek), Hoogkerk ( De Halm) en nog enkele wazige pandjes. Helaas is hergebruik aan de orde van de dag, dus veel zijn het er niet. Vandaar dat het mij verwondert, dat in zo`n populair bedrijvengebied als de Spaanse Polder, zo`n voormalige autohal jaren lang leeg staat.

In Leer (Ostfriesland), 20 kilometer over de Groningse grens, weet ik uit mijn hoofd ook wel drie panden te vinden, waar zó de berkenbomen op de derde etage uit de mosbodem omhoog schieten en waar al jaren niks aan gedaan wordt. Ik zal volgend weekend daar ook even beter om me heen kijken. :)
Ik ben altijd al erg geinteresseerd geweest in dit thema. Heb er ook enkele boeken over.
See less See more
Dank je. Als je goed zoekt, kan je in de Rotterdamse industriegebieden en havens nog wel leegstaande pandjes vinden, maar echt jaren zal het denk ik toch niet leegstaan. Veel wordt ook in gebruik genomen door kunstenaars die er hun atelier hebben.

Dit autobedrijf heeft in 2005 nog gedraaid:

Ik was er vorig jaar juli, dus heeft het misschien 1,5 jaar leeg gestaan. Ik vroeg mezelf na het plaatsen van deze foto's ook af, hoe het er nu bij zou staan. Ik ben dus ook van plan om binnenkort nog eens langs te rijden.

Ik ben jaloers op al die leegstaande fabrieken bij jullie in de buurt. Als jullie iets afspreken, laat het mij dan ook weten, misschien kan ik iets regelen dat ik ook mee kan. Klinkt allemaal super interessant.
See less See more
17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

De gehele serie is op mn urbex site te bekijken (ook gedeelte in kleur)
See less See more
7
Vet! Dit is de eerste keer dat ik sepia mooi vind. Gefeliciteerd! :eek:kay:

Snuffel je in je uppie door zo'n gebouw heen? Kan misschien wel eens wat angst op leveren lijkt mij, ook al is er niks aan de hand.
^^ Dank je. Ja, ik loop daar alleen rond en dat is eigenlijk niet slim. Als er iets instort, lig ik natuurlijk afgelegen en uit het zicht. Ik deed op het laatst wel vaak zo, dat als ik ergens naar binnen ging, dat ik Wim of m'n oudste zoon belde om door te geven wat ik van plan was en waar het pand zich bevond. Dat gaf me dan wel een fijn gevoel.

Ik had wel een keer iets vaags meegemaakt. Ik wilde in oude, half afgebroken huizen sluipen in Rdam-Zuid in een nogal rotbuurt. Toen ik mn hoofd door een opening van weggehaalde stenen stak, keek ik recht tegen twee junks aan die daar met lepel en al bezig waren hun genot voor te bereiden. En op dat moment weet je ook ff niks te zeggen. Ik zei zoiets als....kan ik ook naar boven hier om foto's te nemen? Hun gelijk beide in koor...nee! Toen zei ik gewoon...ok...en ging weer weg.

In Rotterdam ben ik niet snel bang, omdat alles daar gewoon vertrouwd aan voelt, maar ik wil bv ook naar Belgie, Luik bv, en daar ga ik echt niet alleen naar toe. Dat durf ik gewoon echt niet, je hoort daar veel te veel enge verhalen en omdat het onbekend gebied voor me is, voel ik me ten alle tijden de zwakste schakel als er wat gebeurt. In Rotterdam heb ik dat gevoel niet en denk ik dat ik eventuele gekken slimmer af kan zijn.

(suf natuurlijk, maar zo voelt het)

Owjaaa...weet je waar je je steeds rot van schrikt.... van die duiven die plots opvliegen. Dan staat je hart ff een paar seconde stil.
See less See more
Het is inderdaad slim door te geven dat je zoiets gaat doen, als je te laat thuis bent en geen contact meer gemaakt kan worden kan iemand langsgegaan in die fabriek om je te zoeken. Je weet 't in dat gebouwen maar nooit natuurlijk!

Goeie serie! Leuk om dit soort gebouwen te ontdekken en je foto's met ons te delen. Dit smaakt naar meer!
See less See more
Mooie serie. (alleen jammer dat sommige wat bewegingsonscherpte hebben) Wellicht als je dat wilt kan je sommige plekken wat kan tegenhouden in PS waardoor de sfeer verder verhoogd wordt.
Het valt helaas niet mee om In R'dam mooie vervallen plekjes te vinden. Zodra het geen functie meer heeft dan wordt het zsm gesloopt. Dit in tegenstelling tot Belgie en Duitsland. Ik vind dit soort lokaties prachtig maar het is te ver weg voor mij.
See less See more
Schitterende serie! :eek:kay:
Ik hou wel van sepia, past perfect bij de serie.

Leuk ook de beschrijving hoe je binnengekomen bent.

Wat ik heel mooi vind is een foto zoals #3. Rechts zie je het daglicht binnenkomen en dat gedeelte is nu overbelicht omdat anders de rest te donker was. Ik vind dat effect mooi.
See less See more
@ Huib...Alles is zonder statief genomen, was ook wel heel lastig geweest met dat klauteren en klimmen om ook nog een statief op je rug te hebben hangen :nuts:

Belgie is toch niet zo ver van Rdam, zit je zo. Het zit in Belgie vol met mooie en geschikte lokaties, dus het zal niet lang duren voor ik een ritje daar naar toe ga maken, misschien zelfs met overnachting erbij, zodat je wat verder Belgie in kan rijden.

Over dat lichter of donkerder maken, hoe kan je dit alleen plaatselijk doen, dus niet over heel de foto?

@ Erwin...ik vond dat overbelichte juist storen, dus het is leuk om te horen dat anderen dat juist weer mooi vinden.

Dat binnenkomen ja...dat is altijd het grootste avontuur (het eruit komen ook). Maar hoe moeilijker je bent binnengekomen, hoe meer kick het achteraf geeft.

Hier een foto van hoe de situatie was....het was echt flink vol begroeid en na die scheve, onstabiele hekken, moest ik tussen kleine stukjes ruimte van bomen en zijkant pand zien door te kruipen. Was bijna geen doen.

Het lijkt makkelijker dan dat het is, maar als je ziet hoe schuin dat hek staat, zo schuin liep die helling daar ook af, dus het was echt goed stevig vast houden aan alles.

Ik was gister naar de suikerfabriek in Puttershoek gegaan. Het leek wel een survivaltocht die ik moest doorstaan...over een smalle boomstam over een baggerslootje, daarna via boomtakken over hek met prikkeldraad geklommen. En toen was ik op het terrein.

Alleen wel het verkeerde terrein :nuts: Dat was dus het nog werkzame gedeelte en alles zat potdicht. Dus weer dat zelfde ellendige parcour terug en op zoek naar het juiste terrein. Ik was het klimmen inmiddels zat en helemaal bezweet meld ik me maar bij de 24-uurs bewaking om te vragen of ik naar binnen kon.

Maar helaas mocht dat niet en moet ik maandag terug komen voor toestemming. Lukt dat niet, dan zal het alsnog een hek over worden :)

24.

25.
See less See more
3
Ik weet nog wel een paar leuke plekken in België en Zeeuws-Vlaanderen: spookhuis in Sas van Gent, Kasteel van Mesen in Lede... Hier zal nog wel wat interessants tussen zitten.
Naast station Dampoort in Gent staan wat leegstaande fabrieken, maar ik weet niet of je daarin kan. Bij Lier zou ook ergens een verlaten huis zijn, maar dat moet ik nog eens opzoeken.
See less See more
Kasteel van Mesen stond idd ook op mn lijstje. Dat spookkasteel ken ik nog niet, maar dat klinkt perfect iig. Ik ga ff op die site snuffelen, bedankt voor de link.
Goede serie! Zoals je al aangeeft is het moeilijk verlaten panden te vinden in Nederland. Door het chronische ruimtegebrek in ons landje worden verlaten gebouwen altijd binnen no-time gesloopt of opgeknapt. Jammer!

Dan zijn de States toch een stuk interessanter voor urban exploration! Spooksteden, verlaten metrotunnels, verlaten fabrieken(zoals de vele in Allentown, Easton, Dearborn, St Louis en Pittsburgh), verlaten malls, en natuurlijk de gehele stad Detroit! :D
See less See more
Ah, bedankt voor de links. Ik zat net bij die link van ff te kijken, maar dat gaat dus over geesten. En ik altijd maar die witte bolletjes wegshoppen omdat het zo irri stond ;)

Maar ik zal in het vervoolg iig met een extra gedachte erbij rondlopen...fijn :(
Ik dacht altijd dat het zo lekker rustig en vredig was :lol:
See less See more
Ga nooit alleen.

Sinds dat wij ooit eens de voormalige beruchte fabriek van TNT-springstoffen in het Duitse Clausthal-Zellerfeld ( Google even op: Clausthal Werk Tanne) bezocht hebben, weet ik één ding: Ga nooit alleen zo`n terrein op. Altijd met z`n tweëen of met meerdere mensen, elkaar in het oog houdend, met mobiele phone erbij. Je kunt zó zes meter naar beneden vallen, hinkend en slepend met je linkervoet duurt het dan uren voordat je dan de bewoonde wereld bereikt. Bovendien, je bent illegaal in zo`n fabriek, dus onverzekerd. Dus verzwik je je voet of erger, laat je dan met de auto naar elders vervoeren en vertel later dat het bij de Gamma of Praxis is gebeurd....:)
See less See more
echt een prachtige serie, en dat er daarbinnen dan ook nog eens een olttimer op je staat te wachten ...
1 - 20 of 24 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.