Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 26 Posts

·
Rotterdam mijn Wereldstad
1,376 Posts
Discussion Starter · #1 ·

Deze serie is gemaakt op 18 en 29 juli 2006 schuin onder Chefaro (Chemische Fabriek Rotterdam). Chefaro is al meer dan zeventig jaar een begrip in zelfzorg. De 'NV Chefaro' werd in 1933 opgericht door de heer Kleijn. Onder zijn leiding begon het bedrijf met de productie van artikelen speciaal bedoeld voor verkoop door drogisten. Pijnstillers op basis van paracetamol en acetylsalicylzuur waren de eerste vorm van artikelen die werden geproduceerd en verkocht door dit bedrijf (en nog steeds worden verkocht).

In de Tweede Wereldoorlog begon het bedrijf (noodgedwongen) met de productie van zoetstoftabletten, dit vanwege tekorten aan bepaalde grondstoffen. Na de Tweede Wereldoorlog groeide het bedrijf sterk door voortdurende uitbreiding van producten op het gebied van receptvrije medicijnen.

Chefaro mag dan wel niet verlaten en vervallen zijn...de kelder eronder lijkt dat wel te zijn.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

34.

35.

De gehele serie is hier te zien.

·
1,376 Posts
Discussion Starter · #10 ·
^^ Ik heb bij sommige foto's zelfs 3 x een verscherpmethode toegepast. En bij sommigen als laatste usm. Werkt veel beter (met deze urbex foto's iig) dus bedankt voor de tip. Het geeft net dat beetje extra.
Zelfde trap ja.

Bij foto 32 zie ik helaas nog wel kartels. Het scheelt ook wel dat er niet teveel dunne lijnen in deze serie zitten.

Verder iedereen bedankt voor de reply's.

@ ff... ja, kijk maar goed rond en onthoudt de mooiste plekken. Als je een keer op stap wilt gaan kan je ook heel kort nog van te voren een seintje geven, al is het een uur van tevoren. Als ik kan, kom ik, zover rijden is Belgie niet.

·
Registered (m)user
2,961 Posts
Mooie serie. Lekker industrieel en vervallen.
Wordt er nu nog steeds geproduceerd daar ? Zo komt het niet op me over op de foto's als ik eerlijk ben.

·
Bas
14,548 Posts
Hele mooie foto`s, Apollyon. En ook best wel weer spannend om daar rond te lopen, ik ben zelf ook ooit wel eens langs Chefaro gefietst, het produktiebedrijf is hier nog steeds gevestigd. Merkwaardig, dat in een gebied met zo`n hoge bebouwingsdrang sommige bedrijven deels jarenlang kunnen leegstaan.

Edit: Ik heb even op website van het bedrijf Chefaro gekeken, omdat ik dacht, dat ze niet meer bestonden. Nou, ik was wel effe verbaasd: Aan de Keileweg zit produktie, laboratorium, inkoop en administratie, in Europoint 1 zit de verkoop en marketing. Er werken in totaal 135 mensen. En ze produceren toch wel best bekende merken: Chefarine4, Sucrosa, Sucrettine, Davitamon, Azaron, Predictor, Nourilax en Biodermal. Sinds 2001 maakt Chefaro als onafhankelijk bedrijf deel uit van Omega Pharma, een holding waarvan Organon ook wel een bekend onderdeel vormt.

Ik moest dus even iets rechtzetten, heb ik hiermee gedaan.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Leuke serie, maar (we moeten eerlijk blijven, anders kan ik je favorieten niet aanwijzen) niet zo sterk als bijvoorbeeld de Duivenfabriek-serie. Ik heb ook het idee dat ik dit keer veel van hetzelfde zie. Desalniettemin natuurlijk wel een aardige serie. :)

·
Bas
14,548 Posts
@ Apollyon: Oh, dat wist ik niet. Heb ook niet een website geraadpleegd, had weinig tijd vandaag,normaal doe ik dat eerst wel even om te kijken of het bedrijf nog wel bestaat, maar ik ken het als merk ook niet zo.

Ik ben ook wel eens in de fundering/kelder van het bedrijf geweest, waar ik momenteel werkzaam ben. Inderdaad, een griezelige zooi die je daar aantreft. Geen dode ratten en muizen, maar wel inderdaad kalkafzettingen en een hoop roest.
Ik ben zondag toch in de buurt van Chefaro, ik zal er eens langsrijden. Eerst zien, dan geloven, ha ha ha.....:)

·
1,376 Posts
Discussion Starter · #16 ·
@ Effes...het klopt wel dat hier wel redelijk veel soortgelijke foto's tussen zitten. Dat viel me ook al op na het zien ervan zo onderelkaar.

Welke serie vind je mooier...de Duivenfabriek of het Autobedrijf? En dan kwa serie, dus niet kwa kleur of sepia. Daar ben ik wel benieuwd naar.

@ Railway... op hun site staat bij "route" van de Keileweg, wat er in het bedrijf gedaan wordt. Ik had dat eerlijk gezegd ook niet verwacht, want het ziet er best verlaten uit (bv foto 34).
Voorig jaar lag het terrein ernaast helemaal open en dat is nu een mooi grasveldje geworden. Ik had gedacht dat ze daar ook zouden gaan bouwen, maar nog niets te zien.

Ik denk trouwens dat je wel enkele produkten van ze kent, zoals het bekende Chefarine (pijnstiller).

·
Bas
14,548 Posts
Ik heb de zaak hieroven reeds rechtgezet, Chefaro is net zo`n mooi bedrijf eigenlijk als waar ik werk. Alleen wij maken snoepjes en zij maken pilletjes. Lijkt mij heel leuk om daar eens rond te kijken hoe dat in zijn werk gaat. Misschien aardig idee voor een bedrijfsuitstapje, ha met de bus 230 km naar Rotterdam..... dank je, Apollyon!:)

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Welke serie vind je mooier...de Duivenfabriek of het Autobedrijf? En dan kwa serie, dus niet kwa kleur of sepia. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Uhm dan ga ik voor de Duivenfabriek. Dat was meer een 'ontdekking'. Bij het autobedrijf hing ook een mooie sfeer maar dat is natuurlijk iets dat je je kan indenken. Autobedrijven zijn niks nieuws, zeg maar. Bij de Duivenfabriek was het meer van: wtf, wat is dit?! Érg goeie serie was dat, maar dat wist je al. :)

1 - 20 of 26 Posts