SkyscraperCity banner

1 - 20 of 530 Posts

·
Joeri
1,498 Posts
Discussion Starter #1
Deel 1
Deel 2

START BOUW: 2009/2010
GEREED: 2013/2014
STATUS: Proposed
De volgende dingen staan nu gepland:
* Opstellen van een intentieovereenkomst tussen de gemeente en Burgfonds
* Schetsontwerp wordt gemaakt
* Rijksbouwmeester zal de minister van VROM informeren over zijn ideeën wat betreft dit project

HOOGTE: 262m
VERDIEPINGEN: 69

TOTALE OPPERVLAKTE: 97500m²

KANTOOROPPERVLAKTE: 40.000m²
OPPERVLAKTE WONEN: 38.000m² (± 230 woningen van 80m² - 160m²)
OPPERVLAKTE HOTEL EN CONGRES: 15.000m² (± 220 hotelkamers van 5 sterren)
WINKELOPPERVLAKTE: 1000m² (50m² - 200m² per winkel)
HORECA: 1000m²
COMMERCIËLE VOORZIENINGEN: 1000m²
LEISURE: 1500m²

ARCHITECT: Pi de Bruijn/Branimir Medic (Architecten Cie.)
ONTWIKKELAAR: Burgfonds
CONSTRUCTEUR: Arup
INSTALLATIES: Techniplan/Arup
BRANDVEILIGHEID: Van Hooft/Arup
BOUWFYSICA: Peutz
GEVEL: Arup
BOUWKOSTEN: Bouwkosten Management

Officiële Website

> Studie naar de zichtbaarheid van de toren door het RPB

Feitjes:
* 1750 parkeerplaatsen
* Winkels op de begane grond
* Openbare uitzichplatforms
* Museum op de bovenste verdieping
* Meetingcentrum met zalen die meer dan 400 personen kunnen bevatten
* Op 1 na hoogste toren van Europa
* Theoretisch gezien zichtbaar vanaf 62 km, werkelijke zichtbaarheid afhankelijk van plaats en weersituatie en dus stukken minder
* CO2 neutraal
* Geheel van staal (20.000 ton)
* Basis is 110x110 meter, middenstuk 48x48, bovenste gedeelte 100x100

* Funderingenspalen tot 60 meter diep

Impressies van Burgfonds

Impressies van de Architecten Cie.

Foto's van ill-b van het Hoogbouwsymposium op 29-03-2007

·
Gouda's Glorie
7,856 Posts
Om even terug te komen op dat artikel in de Volkskrant in de vorige BvZ-thread. Was dat artikel echt serieus bedoeld om objectief nieuws te bieden??!???!"??!! Ik weet zeker dat ik geen abonnement neem op de Volkskrant. Wat een gezeik.

·
Joeri
1,498 Posts
Discussion Starter #4
^^ Nee, het was meer een opiniestuk. Het stond ook in de kunstbijlage van de donderdagkrant, waarin recensies van allerlei soorten kunst (vaak ook nieuwbouwprojecten) worden gezet.

·
Registered
4,984 Posts
IK zou bijna denken dat de schrijfster betaald wordt door een anti beweging om zo'n artikel te schrijven. Zelfs de Kop van Zuid en de Céramique worden afgekraakt. Soms leer je van dingen,.denk aan de bijlmer. Kop van Zuid is volop in ontwikkeling en heeft jaren nodig om tot volle wasdom te komen. Dit is echt zo'n angstig verhaal,.bang voor verandering, lef, visie en de wil om eens iets heel anders te doen. Verder staat het artikel vol met onjuistheden en gebrek aan enige kennis. Dit neemt echt niemand serieus.:cheers:

·
Urbanity!
1,656 Posts
^^precies, typisch Nederlands dus. En een schrijfster die haar mening als "de waarheid" verkondigt, kan ik toch redelijk slecht tegen moet ik zeggen:bash:

·
Registered
4,984 Posts
Zicht toekomstige locatie Belle

BONUS=Tussen The Wall en de kraan is de mogelijke toekomstige locatie van de Belle van Zuylen. Een schitterend plaatje van een non stedelijke polder op een rustige zondag:| Achter het verkeersbord, zie je heel vaagjes de kranen van Max en zeer binnenkort die van de Mirage.

·
Banned
6,813 Posts
Schitterende thread opening Yarrah! Ik heb er het volste vertrouwen in, deze komt er gewoon! Niks horizonvervuiling, dat is dikke bullshit.

De professor Gerbrandiustoren van 375 meter hoog, kun je ook maar vanaf heel weinig plaatsen zien. Kun je nagaan, dat je met het gemiddelde Hollandse weer, alle bebouwing en bomen overal, echt maar op heel weining plekken buiten een straal van 10 km om de Belle heen, de Belle gaat zien.

En bovendien, heeft iemand ooit de Eifeltoren in Parijs horizonvervuiling genoemd? Het is toch te gek voor woorden! Dit wordt een icoon voor de stad. Later zullen mensen lachen om het feit dat er nog mensen tegen de bouw van deze toren waren.

Dit gebouw gaat Utrecht zowel nationaal als internationaal op de kaart zetten. Dit gebouw gaat voor een zeer grote positieve ingrijpende verandering zorgen! Mark my words, it will be te beginning of a new era in Utrecht:)

·
Registered
970 Posts
Als ik de foto van @Domeltje zie, besef ik me dat de afrit Wetering en Lage Weide een schitterend nieuw zicht op de skyline van Utrecht zal gaan geven. Niet alleen de Belle, Pegus, Poort van Terwijde en de Wall maar ook kanaleneiland en het centrum. Op deze foto, zie je een heel effect door het gebouw erachter, je zou bijna denken dat het bij de weg hoort.

Dommeltje.

·
Gouda's Glorie
7,856 Posts
Ik weet het niet, denk het wel. Je hebt zo natuurlijk wel een grote spreidingsoppervlak van het licht...

·
Not much
11,089 Posts
Het is echt een super mooi gebouw! Maar ik vind dat het er veel beter uitkomt met wat vriendjes van 100/150m. Meteen een 'bussines district'!

·
a.k.a. Sequentia
21,542 Posts
Vriendjes en vriendinnetjes, helaas moet ik jullie melden dat de Belle van Zuylen een NEGATIEF advies heeft gekregen van Mels Crouwel (Rijksbouwmeester). Bezwaar is absoluut niet de hoogte, maar wel een toren solitair op deze plek en met name met een mager programma (te weinig publieke functies). Gevolg: de toren komt er niet, OF het wordt compleet herontworpen en dan moet ook het complete masterplan van Leidsche Rijn opnieuw ontworpen worden. Argument voor dat laatste is dat LR wel STEDELIJK wordt, maar niet HOOGSTEDELIJK en door de vele laagbouw een toren als dit niet kan absorberen.

Uitspraak is volgens mij bindend...

·
Urbanity!
1,656 Posts
^^da's apart, want de rijksbouwmeester had geloof ik geen "veto" over dit project, maar desalniettemin ziet dat er niet goed uit. Maar zoiezo komt daar een hoge toren, misschien niet in deze vorm dan, maar er komt iig iets hoogs:)

·
a.k.a. Sequentia
21,542 Posts
Ja, maar dan dus niet één toren maar meerdere (wellicht meerdere iets lagere torens). Mels Crouwel hield een heel verhaal erover en ik maakte eruit op dat het wel degelijk bindend is. De commissie is er tenslotte voor om Nederland te behoeden voor grote ingrepen die fout aflopen.

·
Registered
4,984 Posts
Vriendjes en vriendinnetjes, helaas moet ik jullie melden dat de Belle van Zuylen een NEGATIEF advies heeft gekregen van Mels Crouwel (Rijksbouwmeester). Bezwaar is absoluut niet de hoogte, maar wel een toren solitair op deze plek en met name met een mager programma (te weinig publieke functies). Gevolg: de toren komt er niet, OF het wordt compleet herontworpen en dan moet ook het complete masterplan van Leidsche Rijn opnieuw ontworpen worden. Argument voor dat laatste is dat LR wel STEDELIJK wordt, maar niet HOOGSTEDELIJK en door de vele laagbouw een toren als dit niet kan absorberen.

Uitspraak is volgens mij bindend...

Hmm zou jammer zijn, maar bindend is het advies niet wat Mels Crouwel te melden heeft. Utrecht hoeft zich namelijk helemaal niets van dit advies aan te trekken. Het programma van een toren verranderen naar meer publieke functies is geen probleem. Een vuurpijl bericht die hoogstwaarschijnlijk de raad niet zal tegen houden voor de bouw van deze toren. :cheers:

1 - 20 of 530 Posts