SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 279 Posts

·
Banned
15,421 Posts
Discussion Starter · #1 ·
deze woontoren komt in Leidsche Rijn bij station Terwijde, hij wordt 60 meter hoog. hij is af in 2005/2006.

UTRECHT - Tot verrassing van toekomstige bewoners en de gemeenteraad komt bij station Terwijde in Leidsche Rijn een woontoren van zestig meter hoog. De negentien verdiepingen tellende toren krijgt op de begane grond een bijgebouw met basisschool, kinderdagverblijf en kantoren.
De ‘Poort van Terwijde’ wordt voorlopig met afstand het hoogste gebouw van stadsdeel Leidsche Rijn.
Kopers van de huizen die direct naast de toren worden gebouwd, hebben geschrokken gereageerd op het plan. Zij dachten in een omgeving zonder hoogbouw terecht te komen. Volgens het stedenbouwkundig programma van eisen wordt in dit gebied niet hoger gebouwd dan vier lagen. De ontwikkelaar heeft bij de gemeente echter een willig oor gevonden voor zijn wens om daarvan af te wijken.
Volgens projectleider J. van Staalduinen van de gemeente is de hoogbouw een logisch uitvloeisel van het stedenbouwkundig plan en van het globale bestemmingsplan. ,,Dat geeft aan dat de bebouwing rondom het station de hoogte in mag. Het kaartje met maximale bouwhoogten is indicatief, er is ruimte om af te wijken.’’
Politiek Utrecht is niet direct overtuigd. GroenLinks, SP en Leefbaar Utrecht willen opheldering over de grote afwijking van de gedane beloftes. Woordvoerders van VVD en PvdA benadrukken dat er nog inspraakprocedures komen waarin toekomstige bewoners van Terwijde hun zegje kunnen doen.

dit is de toren:

·
Banned
15,421 Posts
Discussion Starter · #3 ·
trouwens, een andere toren is in aanbouw in Leidsche Rijn. ik reed er laatst nog langs, ze hebben het hoogste punt al bereikt. als ik weer hersteld ben van mijn gescheurde enkelbanden ga ik wel een keer een updatetje maken,

dit is die andere toren:

zo'n 40 a 45 meter hoog schat ik.

·
De hoogte in...
1,568 Posts
Wordt toch een beetje een stedelijk gebied dus.... beter dan alleen maar een Vinex-locatie.

Houten is wat dat betreft heel erg.... mag niet hoger dan 22 meter (daklijst) gebouwd worden :(. Kostbare km2 worden verspild aan suffe rijen laagbouw.

·
Registered
8 Posts
Wat betreft Houten, ben ik het niet met je eens.
Ik ben blij dat ze de meer stedelijke bouw concentreren in lijdsche rijn Vinex, en de meer dorpse bouw in Houten vinex. Stedelijke bouw zou niet passen in Houten-vinex (midden tussen de weilanden). Daarnaast hoef je daardoor minder laagbouw te plannen in lijdsche rijn vinex, aangezien men daarvoor in Houten terecht kan. Ik snap dat de 22 meter bij wijze van spreken was, maar de hoogste laagbouw die voor Houten bedacht is, is een hotel van 60 meter en een woontoren van 45 meter (afgezien van de 90+ windmolens, maar die tellen niet echt).

·
De hoogte in...
1,568 Posts
Voor een kleine uitbouw van een stad kan ik het met je eens zijn. Houten-2 is echter zo uitgestrekt dat het een compleet nieuwe stad betreft. Mooi rond dus rond het centrum/spoor zou wat hogere bouw wel op z'n plaats zijn. Er staan kantoren maar ook die zijn maximaal 3 of 4 hoog. Daar zou wat meer profiel in mogen zijn, ook omdat in het originele Houten ook maar een beperkte hoogte is. Het wordt al met al toch een plaats met 60.000+ inwoners.

Er zijn al jaren plannen voor dat hotel (Griet Titulaer was de eerste geloof ik ;))... ben benieuwd of die ook nog doorgaat.

·
Illustrateur
13,798 Posts
Delta_Watcher said:
Wat betreft Houten, ben ik het niet met je eens.
Ik ben blij dat ze de meer stedelijke bouw concentreren in lijdsche rijn Vinex, en de meer dorpse bouw in Houten vinex.
nou, als ik dit zo bekijk, is de stedelijkheid nog ver te zoeken. lijkt dommelen wel. hopen dat het centrum van leidsche rijn wel wordt volgeplempt van torens van rond de 200m, wat de gemeente voorstelde. alles beter dan dit iig.

·
Registered
6,713 Posts
Deze impressies vond ik op de site van http://www.vanherkdekleijn.nl/ :

Afegelopen weekend kon er met behulp van een kraan op 60 meter hoogte worden gekeken wat het uitzicht zou zijn vanaf die toren. Een actie van VABO, de bouwondernemer. Helaas las ik het vandaag pas, anders had ik voor wat mooie plaatjes kunnen zorgen. Omdat de helft van de appartementen inmiddels is verkocht, kan de bouw beginnen! Geplande start van de bouw, najaar 2005 of voorjaar 2006.

1 - 20 of 279 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.